Hankkeita päättyi, jatkui ja alkoi
Itä-Suomen lukioverkoston laatuhanke ja Savonlinnan lukioiden laatukäsikirjahanke
Opetushallituksen ohjauksen mukainen laatutyö jatkui Lyseolla kahden hankkeen muodossa syyslukukaudella 2024. Lyseon laatukäsikirja julkaistiin kotisivuilla, ja sitä päivitetään jatkuvasti, koska laatutyö ei pääty hankkeiden päättymiseen. Keväällä julkaistiin mm. viestintäsuunnitelma sekä tietosuojan ja tietoturvan opas, joka on suunnattu erityisesti opiskelijoille, mutta hyödyttää varmasti opettajiakin. Laatukäsikirjan koulutuksenjärjestäjää koskeva osa valmistui myös ja odottaa julkaisuaan kaupungin verkkosivuille. Itä-Suomen lukioverkoston laatuhankkeen puitteissa osallistuttiin mm. tutustumiskäyntiin kahdessa Joensuun lukiossa ja tiedolla johtamisen koulutukseen.
ChatSLN – Älyä opiskeluun! -hanke
Tekoälyhanke oli käynnissä koko lukuvuoden ja sen toteutukseen kuului mm. koulutuksiin osallistumista ja projektiviikon Matka (teko)älykkääseen huomiseen -opintojakso.
Syyslukukaudella hankkeeseen paneutumista hidastivat muut käynnissä olevat hankkeet ja Erasmus+-akkreditointihaku. Kuitenkin apulaisrehtori Virpi Loikkanen osallistui Risto Linturin vetämään Tekoälysovellukset-hankkeeseen, jonka materiaalit saatiin kaupungin koko henkilöstön ja lukioiden opiskelijoiden käyttöön. Apulaisrehtori osallistui myös Tekoäly ja oppimisanalytiikka -koulutukseen. Matemaattisten aineiden opettaja Jouni Ursin osallistui Otavian järjestämään Tekoälyvalmentaja-koulutukseen. Myös muihin, lyhyempiin koulutuksiin osallistuttiin.
Syyslukukaudella saatiin opettajien käyttöön uusien kotisivujen yhteydessä toimiva tekoälypohjainen kurssinrakentaja, jolla voi avustetusti laatia oppimateriaaleja. Oppimateriaaleihin saa laadittua myös kuvituksen ja tehtäviä. Lisäksi järjestelmässä olevaa keskusteluominaisuutta voi käyttää tietoturvallisena korvaajana ChatGPT:lle tai muille vastaaville generatiivisille tekoälyille. Järjestelmän käyttöön kouluttauduttiin.
Kevätlukukaudella neljä opettajaa osallistui Lontoossa opetusalan teknologian Bett-messuille. Muuten hanketyössä pidettiin tuumaustaukoa EU:n tekoälydirektiivin voimaantulon takia. Tiukentuneiden säädösten vuoksi mietittiin, mitä hankkeessa voidaan tehdä, ja harkittiin jopa projektiviikon opintojakson peruuttamista. Se päätettiin kuitenkin pitää, mikä olikin opiskelijoilta saadun positiivisen palautteen perusteella oikea ratkaisu. Kevään aikana myös täsmennettiin koulun ohjeistusta ja kotisivuilla olevia tietoja. Opettajien tekoälytyöpaja pidettiin toukokuussa otsikolla ”Missä nyt mennään tekoälyssä?”
Hankkeen tuloksia levitettiin muun muassa esittelemällä tekoälyprojektia varten laadittua oppimateriaalia kesäkuussa Otavan opistolla järjestetyssä Tekoälykesäkoulussa, Tekoälyvalmentajakoulutuksessa, aikuislukioväen kokoontumisessa Savonlinnassa ja perusopetukselle suunnatuissa koulutuksissa. Apulaisrehtori piti huhti-toukokuussa 4 koulutustilaisuutta perusopetuksen kouluilla ja laati niitä varten esitysmateriaalit. Osallistujia oli yhteensä yli 60. Perusasteelle suunnatut koulutukset jatkuvat syyslukukaudella.
Huhtikuussa hankkeen ohjausryhmänä toimivassa rehtorikokouksessa tarkasteltiin hankkeen taloustilannetta ja todettiin, että pyritään tekemään laitehankintoja vielä kevään aikana. Päätettiin myös hakea hankkeelle jatkoaikaa kevätlukukaudeksi 2026, ja koska jatkoaika myös saatiin, hankkeelle palkataan työntekijä lukuvuodeksi 2025-26.
Tunnista ja tue, tuttavallisesti TUTU
Tunnista ja tue -hanke alkoi toukokuussa 2024 Savonlinnan lyseon lukion, Savonlinnan Taidelukion ja Savonlinnan aikuislukion yhteistyönä. Hankkeen tavoitteena on kehittää malleja opiskelijoiden oppimisen tuen tarpeiden tunnistamiseksi sekä luoda selkeä tukitarpeiden ohjauspolku opiskelijoille. Oppimistaitoja vahvistetaan pilottiopintojaksoilla ja ryhmämuotoisilla tukitoimilla, jotka auttavat opiskelijoita etenemään opinnoissaan. Hankkeessa kehitetään oppimisen tuen tarpeiden kartoitusmalleja.
Lukuvuoden 2024–2025 aikana on hankkeessa toteutettu useita tukitoimia opiskelijoiden oppimisen tueksi. Äidinkielessä opiskelijoille on järjestetty kirjoituspajoja keskeneräisten töiden tekemistä varten sekä jaettu kevään yo-treenit tasoryhmiin tuen kohdentamista varten.
Reaaliaineissa on laadittu yhteinen Esseevastauksen kirjoittaminen -ohje opiskelijoille sekä koottu oppiaineiden käsitelistoja opintojaksoille. Matemaattisissa aineissa on annettu tukiopetusta pienryhmissä. Lisäksi opintojaksoja on hajautettu kahden opintojakson ajalle niin, että tukiopetuksen antaminen lukujärjestyksen puitteissa onnistuu. Kieltenopettajat ovat laatineet opiskelijoille ohjeita kieltenopiskelua varten.
Kaksi- ja monikielisten opiskelijoiden S2-ohjaukseen ja -tukeen on laadittu ja lukuvuoden aikana pilotoitu S2-tuen polku yhteistyössä Savonlinnan Taidelukion kanssa. Lisäksi Tuvalle on otettu käyttöön Tuvan vuosikello.
Kakkos- ja kolmosvuoden opiskelijoille on tarjottu henkilökohtaista neuropsykiatrista ohjausta ja abeille ohjausta ja vinkkejä ylioppilaskorjoituksia varten lukusuunnitelman tekoon sekä omassa lukusuunnitelmassa pysymiseen.
Hanke jatkuu ensi lukuvuonna.
