Hankkeita päättyi, jatkui ja alkoi

Itä-Suomen lukioverkoston laatuhanke ja Savonlinnan lukioiden laatukäsikirjahanke

Ope­tus­hal­li­tuk­sen oh­jauk­sen mu­kai­nen laa­tu­työ jat­kui Ly­se­ol­la kah­den hank­keen muo­dos­sa syys­luku­kau­del­la 2024. Ly­se­on laa­tu­käsi­kir­ja jul­kais­tiin koti­si­vuil­la, ja sitä päi­vi­te­tään jat­ku­vas­ti, kos­ka laa­tu­työ ei pää­ty hank­kei­den päät­ty­mi­seen. Ke­vääl­lä jul­kais­tiin mm. vies­tin­tä­suun­ni­tel­ma sekä tie­to­suo­jan ja tie­to­tur­van opas, joka on suun­nat­tu eri­tyi­ses­ti opis­ke­li­joil­le, mut­ta hyö­dyt­tää var­mas­ti opet­ta­ji­a­kin. Laa­tu­käsi­kir­jan kou­lu­tuk­sen­jär­jes­tä­jää kos­ke­va osa val­mis­tui myös ja odot­taa jul­kai­su­aan kau­pun­gin verk­ko­si­vuil­le. Itä-Suo­men lu­ki­o­ver­kos­ton laa­tu­hank­keen puit­teis­sa osal­lis­tut­tiin mm. tu­tus­tu­mis­käyn­tiin kah­des­sa Joen­suun lu­ki­os­sa ja tie­dol­la joh­ta­mi­sen kou­lu­tuk­seen.

ChatSLN – Älyä opiskeluun! -hanke

Teko­äly­han­ke oli käyn­nis­sä koko luku­vuo­den ja sen to­teu­tuk­seen kuu­lui mm. kou­lu­tuk­siin osal­lis­tu­mis­ta ja pro­jek­ti­vii­kon Mat­ka (teko)älyk­kää­seen huo­mi­seen -opin­to­jak­so.

Syys­luku­kau­del­la hank­kee­seen pa­neu­tu­mis­ta hi­das­ti­vat muut käyn­nis­sä ole­vat hank­keet ja Eras­mus+-ak­kre­di­toin­ti­haku. Kui­ten­kin apu­lais­reh­to­ri Vir­pi Loik­ka­nen osal­lis­tui Ris­to Lin­tu­rin ve­tä­mään Teko­äly­so­vel­luk­set-hank­kee­seen, jon­ka ma­te­ri­aa­lit saa­tiin kau­pun­gin koko hen­ki­lös­tön ja lu­ki­oi­den opis­ke­li­joi­den käyt­töön. Apu­lais­reh­to­ri osal­lis­tui myös Teko­äly ja op­pi­mis­a­na­ly­tiik­ka -kou­lu­tuk­seen. Ma­te­maat­tis­ten ai­nei­den opet­ta­ja Jou­ni Ur­sin osal­lis­tui Ota­vi­an jär­jes­tä­mään Teko­äly­val­men­ta­ja-kou­lu­tuk­seen. Myös mui­hin, ly­hy­em­piin kou­lu­tuk­siin osal­lis­tut­tiin.

Syys­luku­kau­del­la saa­tiin opet­ta­jien käyt­töön uu­sien koti­si­vu­jen yh­tey­des­sä toi­mi­va teko­äly­poh­jai­nen kurs­sin­ra­ken­ta­ja, jol­la voi avus­te­tus­ti laa­tia oppi­ma­te­ri­aa­le­ja. Oppi­ma­te­ri­aa­lei­hin saa laa­dit­tua myös ku­vi­tuk­sen ja teh­tä­viä. Li­säk­si jär­jes­tel­mäs­sä ole­vaa kes­kus­te­lu­o­mi­nai­suut­ta voi käyt­tää tie­to­tur­val­li­se­na kor­vaa­ja­na ChatGPT:lle tai muil­le vas­taa­vil­le ge­ne­ra­tii­vi­sil­le teko­ä­lyil­le. Jär­jes­tel­män käyt­töön kou­lut­tau­dut­tiin.

Ke­vät­luku­kau­del­la nel­jä opet­ta­jaa osal­lis­tui Lon­toos­sa ope­tus­alan tek­no­lo­gi­an Bett-mes­suil­le. Muu­ten han­ke­työs­sä pi­det­tiin tuu­maus­tau­koa EU:n teko­äly­di­rek­tii­vin voi­maan­tu­lon ta­kia. Tiu­ken­tu­nei­den sää­dös­ten vuok­si mie­tit­tiin, mitä hank­kees­sa voi­daan teh­dä, ja har­kit­tiin jopa pro­jek­ti­vii­kon opin­to­jak­son pe­ruut­ta­mis­ta. Se pää­tet­tiin kui­ten­kin pi­tää, mikä oli­kin opis­ke­li­joil­ta saa­dun po­si­tii­vi­sen pa­laut­teen pe­rus­teel­la oi­kea rat­kai­su. Ke­vään ai­ka­na myös täs­men­net­tiin kou­lun oh­jeis­tus­ta ja koti­si­vuil­la ole­via tie­to­ja. Opet­ta­jien teko­äly­työ­paja pi­det­tiin tou­ko­kuus­sa ot­si­kol­la ”Mis­sä nyt men­nään teko­ä­lys­sä?”

Hank­keen tu­lok­sia le­vi­tet­tiin muun mu­as­sa esit­te­le­mäl­lä teko­äly­pro­jek­tia var­ten laa­dit­tua oppi­ma­te­ri­aa­lia kesä­kuus­sa Ota­van opis­tol­la jär­jes­te­tys­sä Teko­äly­kesä­kou­lus­sa, Teko­äly­val­men­ta­ja­kou­lu­tuk­ses­sa, ai­kuis­lu­ki­o­väen ko­koon­tu­mi­ses­sa Sa­von­lin­nas­sa ja pe­rus­o­pe­tuk­sel­le suun­na­tuis­sa kou­lu­tuk­sis­sa. Apu­lais­reh­to­ri piti huh­ti-tou­ko­kuus­sa 4 kou­lu­tus­ti­lai­suut­ta pe­rus­o­pe­tuk­sen kou­luil­la ja laa­ti nii­tä var­ten esi­tys­ma­te­ri­aa­lit. Osal­lis­tu­jia oli yh­teen­sä yli 60. Pe­rus­as­teel­le suun­na­tut kou­lu­tuk­set jat­ku­vat syys­luku­kau­del­la.

Huh­ti­kuus­sa hank­keen oh­jaus­ryh­mä­nä toi­mi­vas­sa reh­to­ri­ko­kouk­ses­sa tar­kas­tel­tiin hank­keen ta­lous­ti­lan­net­ta ja to­det­tiin, että py­ri­tään te­ke­mään lai­te­han­kin­to­ja vie­lä ke­vään ai­ka­na. Pää­tet­tiin myös ha­kea hank­keel­le jat­ko­ai­kaa ke­vät­luku­kau­dek­si 2026, ja kos­ka jat­ko­aika myös saa­tiin, hank­keel­le pal­ka­taan työn­te­ki­jä luku­vuo­dek­si 2025-26.

Tunnista ja tue, tuttavallisesti TUTU

Tun­nis­ta ja tue -han­ke al­koi tou­ko­kuus­sa 2024 Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on, Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on ja Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on yh­teis­työ­nä. Hank­keen ta­voit­tee­na on ke­hit­tää mal­le­ja opis­ke­li­joi­den op­pi­mi­sen tuen tar­pei­den tun­nis­ta­mi­sek­si sekä luo­da sel­keä tuki­tar­pei­den oh­jaus­pol­ku opis­ke­li­joil­le. Op­pi­mis­tai­to­ja vah­vis­te­taan pi­lot­ti­o­pin­to­jak­soil­la ja ryh­mä­muo­toi­sil­la tuki­toi­mil­la, jot­ka aut­ta­vat opis­ke­li­joi­ta ete­ne­mään opin­nois­saan. Hank­kees­sa ke­hi­te­tään op­pi­mi­sen tuen tar­pei­den kar­toi­tus­mal­le­ja.

Luku­vuo­den 2024–2025 ai­ka­na on hank­kees­sa to­teu­tet­tu usei­ta tuki­toi­mia opis­ke­li­joi­den op­pi­mi­sen tu­ek­si. Äi­din­kie­les­sä opis­ke­li­joil­le on jär­jes­tet­ty kir­joi­tus­pa­jo­ja kes­ken­e­räis­ten töi­den te­ke­mis­tä var­ten sekä ja­et­tu ke­vään yo-tree­nit taso­ryh­miin tuen koh­den­ta­mis­ta var­ten.

Re­aa­li­ai­neis­sa on laa­dit­tu yh­tei­nen Es­see­vas­tauk­sen kir­joit­ta­mi­nen -ohje opis­ke­li­joil­le sekä koot­tu oppi­ai­nei­den kä­si­te­lis­to­ja opin­to­jak­soil­le. Ma­te­maat­ti­sis­sa ai­neis­sa on an­net­tu tuki­o­pe­tus­ta pien­ryh­mis­sä. Li­säk­si opin­to­jak­so­ja on ha­jau­tet­tu kah­den opin­to­jak­son ajal­le niin, että tuki­o­pe­tuk­sen an­ta­mi­nen luku­jär­jes­tyk­sen puit­teis­sa on­nis­tuu. Kiel­ten­o­pet­ta­jat ovat laa­ti­neet opis­ke­li­joil­le oh­jei­ta kiel­ten­o­pis­ke­lua var­ten.

Kak­si- ja moni­kie­lis­ten opis­ke­li­joi­den S2-oh­jauk­seen ja -tu­keen on laa­dit­tu ja luku­vuo­den ai­ka­na pi­lo­toi­tu S2-tuen pol­ku yh­teis­työs­sä Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on kans­sa. Li­säk­si Tu­val­le on otet­tu käyt­töön Tu­van vuo­si­kel­lo.

Kak­kos- ja kol­mos­vuo­den opis­ke­li­joil­le on tar­jot­tu hen­ki­lö­koh­tais­ta neu­ro­psy­ki­at­ris­ta oh­jaus­ta ja abeil­le oh­jaus­ta ja vink­ke­jä yli­op­pi­las­kor­joi­tuk­sia var­ten luku­suun­ni­tel­man te­koon sekä omas­sa luku­suun­ni­tel­mas­sa py­sy­mi­seen.

Han­ke jat­kuu ensi luku­vuon­na.

Mat­ka (teko)älyk­kää­seen huo­mi­seen -pro­jek­tis­sa laa­dit­tu aja­tus­kart­ta
Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2024-202511.12.2024