Meijän lukio –hanke Savonlinnan Lyseolla lukuvuonna 2024-2025
Meijän lukio – lukiolaisten koulupudokkuuden ennaltaehkäisyn ja hyvinvoinnin tukeminen Itä-Suomessa -hanke (2024-2026) pyrkii toiminnallaan ennaltaehkäisemään hankelukioiden (14 kpl) koulupudokkuutta ja lisäämään sekä nuorten että opettajien hyvinvointia ja osaamista verkostomaisesti kahden maakunnan alueella. Savonlinnan Lyseo lukio on mukana Meijän lukio –hankkeessa, ja hanketiimistä hyvinvointivalmentaja Sanna Ruotsalainen sekä koulunuorisotyöntekijä Lester Silvennoinen jalkautuvat säännöllisesti koululle sekä järjestävät koululle toimintaa ja erilaisia hyvinvointia lisääviä hankintoja.
Lukuvuoden 2024-2025 aikana Meijän lukio on tehnyt tiivistä yhteistyötä kuraattorien kanssa, joiden kanssa on järjestetty noin 1-2 kuukaudessa pidetyt Kurakahvit. Kurakahveille on lukuvuoden aikana osallistunut myös terveydenhoitaja, Triangeli-hanke sekä MIELI kriisikeskus Etelä-Savon Tukikoirat. Olemme myös kutsuneet huoltajia osallistumaan paikalle. Maantantaiaamuisten kurakahvien aikana on ollut mahdollista osallistua kahvittelun lomassa aina pieneen hyvinvointiteemaiseen toimintaan ja matalan kynnyksen juttelutuokioihin.
Meijän lukio –hankeesta olemme lisäksi jalkautuneet mukaan muun muassa uusien ykkösten perehdytykseen, vanhojentansseihin avuksi, projektiviikolle järjestämään uusille kansainvälisille opiskelijoille ohjelmaa sekä opettajien kokoukseen vetämään hyvinvointituokiota. Hyvinvointivalmentaja on lisäksi käynyt opojen tunneilla pitämässä oppitunteja elämänhallinnasta, stressistä sekä resilienssistä, ollut järjestämässä toimipistettä hyvinvointiaamupäivässä sekä opiskelijoiden kanssa yhdessä suunniteltua ja toteutettua Iloa ja valoa -aamupäivää. Hankkeen sosionomiharjoittelija toteutti osana päättötyötään ryhmäyttämistä tukevan Meijän lukio -pakopelin, jota keväällä 2025 halukkaat lyseolaiset pääsivät jo testaamaan.
Hanke on ollut myös mahdollistamassa Savonlinnan lyseolla muun muassa;
- opiskelijoiden vierailuita (projektiviikolla Porvooseen ja hevostalleille sekä Studia-messuille)
- elokuvaretken
- teatteriesityksen ykkösille
- tutoreille ja liikuntatutoreille koulun ulkopuolista ohjelmaa
- RSMP-motivaatioprofiilien hankintaa
- etänä toteutettavaa abivalmennusta kakkosille ja kolmosille
- uusien videopelien hankintaa opiskelijoiden omaan tilaan
- aivotutkija Mona Moisalan luennon kaikille lukiolaisille
Opettajille on puolestaan tarjottu työhyvinvointitoimintaa teatterin merkeissä ja huoltajille Triangeli-hankkeen kanssa toiminnallisia läheisten iltoja.
Savonlinnan lyseon lukiolle koulunuorisotyöntekijä on jalkautunut yleensä tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin. Kuukaudessa koulunuorisotyöntekijä on ollut koululla noin kymmenen kertaa. Koulunuorisotyöntekijä on toiminut matalan kynnyksen jutteluseurana ja auttanut mm. koulutehtävissä ja koulupäivän aikana ja sen ulkopuolella kerhoissa. Yhdessä opiskelijoiden ja henkilökunnan kanssa olemme suunnitelleet erilaista toimintaa mm. kerhotoimintaa ja välituntitoimintaa. Kerhotoimintana on järjestetty mm. liikuntakerho ja lautapelikerho. Liikuntakerhossa on pelattu esim. koripalloa. Välituntitoimintana on järjestetty lautapelien pelaamista, videopelaamista ja pingishaasteita.
Koulunuorisotyöntekijä on osallistunut opiskelijakunnanhallituksen kokouksiin. Kokouksissa olemme keskustelleet ja ideoineet esimerkiksi erilaisista teemapäivistä ja yhdessä opiskelijakunnan kanssa olemme kehitelleet esim. jouluun liittyvää toimintaa ja koristehankintoja. Olemme myös olleet mukana järjestämässä yhdessä School to Belongin kanssa nuorille toimintaa, esimerkiksi osallistaneet opiskelijoita yksinäisyyteen liittyviin webinaareihin.
Sanna Ruotsalainen, hyvinvointivalmentaja
Lester Silvennoinen, koulunuorisotyöntekijä
Meijän lukio -hanke

