Tekstivastaukset

Mitä hyvää lukiossani opiskelussa on ollut?

Asi­at ovat sel­ke­äs­ti ja yk­sin­ker­tai­ses­ti ope­tet­tu ja jär­jes­tet­ty.
Avun saa­mi­nen aika help­poa jos ky­syy ja ihan ki­vo­ja oles­ke­lu­ti­lo­ja, kah­vio, ka­ve­rei­ta on ja omal­la työl­lä on vai­ku­tus­ta kaik­keen.
En osaa sa­noa
Hy­viä opis­ke­lu­ka­ve­rei­ta.
Hyvä ilma­pii­ri ja mu­ka­vat opet­ta­jat
Hyvä ope­tus
Hyvä yh­teis­hen­ki ja ope­tus
Hy­vät opet­ta­jat (osa)
Hy­vää lu­ki­os­sa­ni on uu­den tie­don saan­ti ja opett­jat ”know the­re shit”.
kaik­ki
Kaik­ki
Kan­nus­ta­via opet­ta­jia, to­del­la hyvä ilma­pii­ri ja yh­tei­sö. Tuki opin­toi­hi­ni.
ka­ve­rit
Ka­ve­rit ja ilma­pii­ri
Ka­ve­rit ja uu­den op­pi­mi­nen.
Ka­ve­rit, haus­kat muis­tot ja opet
Ka­ve­rit, ope­tus, opet­ta­jat
Ka­ve­rit.
Lu­ki­os­sa hy­vää on ol­lut esi­mer­kik­si ope­tus ja opet­ta­jil­ta saa­tu tuki. Muu­ta hy­vää on ol­lut ka­ve­rit ja yh­teis­toi­min­ta.
Lu­ki­os­sa on hy­vät opet­ta­jat ja lä­hes kai­ki­la on sel­keä ope­tus­tyy­li. Lu­ki­on ti­lat ovat hy­vät
Lu­ki­os­sa­ni on hyvä ilma­pii­ri ja mu­ka­va opis­kel­la.
Moni­puo­li­nen ope­tus ja kurs­si.
Moni­puo­lis­ta ja laa­jaa ope­tus­ta, opet­ta­jia sen ver­ran pal­jon että pys­tyy hel­pos­ti va­lit­se­maan ne ke­nes­tä tyk­kää.
Moni­puo­li­suut­ta ja haas­tet­ta, jota pe­rus­kou­lus­sa oli vain muu­ta­mis­sa ai­neis­sa.
Mu­ka­va ilma­pii­ri ja opet­ta­jat on asi­al­li­sia
Mu­ka­vaa!
Mu­ka­vat kurs­sit ja opet­ta­jat ja kir­jas­to.
Olen op­pi­nut hy­vin asi­at.
Olen op­pi­nut pal­jon uu­sia asi­oi­ta ja saa­nut uu­sia ka­ve­rei­ta.
Olen op­pi­nut pal­jon uut­ta ja saa­nut uu­sia ka­ve­rei­ta.
Olen op­pi­nut uu­sia opis­ke­lu­tek­nii­koi­ta ja ope­tuss­tyy­le­jä mi­nul­le so­pi­vik­si. Myös olen saa­nut kas­va­tet­tua mi­nun opis­ke­lu­mo­ti­vaa­ti­o­ta.
Olen saa­nut pal­jon uut­ta tie­toa
Olen voi­nut olla it­se­näi­sem­pi.
Oma­toi­mi­suus tai se että saa suun­ni­tel­la itse omat opin­not
on saa­nut miet­ti­mis­ai­kaa jat­ko opin­to­ja var­ten
On saa­nut uu­sia ys­tä­viä ja op­pi­nut uut­ta.
Opet­ta­jat
Opet­ta­jat ja kou­lun hen­ki­lö­kun­ta
Opet­ta­jat osaa­vat aut­taa
Opis­ke­lu ym­pä­ris­tö on viih­tyi­sä ja ope­tus on hy­vää. Myös mah­dol­li­suus vai­kut­taa omiin opin­toi­hin on hyvä.
Op­pi­nut pal­jon uut­ta ja saa­nut uu­sia ka­ve­rei­ta.
Pe­rus lu­kio, ei mi­tään ih­meel­lis­tä sa­not­ta­vaa.
PIe­neh­köt opis­ke­lu­ryh­mät, vä­hem­män opet­ta­jia jo­ten heis­tä tu­lee tut­ta­val­li­sem­pia ja apua on hel­pom­pi ky­syä
Pää­osin hy­vät opet­ta­jat ja ber­lii­nin mun­kit, sekä hal­pa kah­vi.
Ren­toa on ol­lut
Riit­tä­vä tuen mää­rä
ruo­ka jos­kus
Saa itse va­li­ta aika pal­jon mitä te­kee ja mitä kurs­se­ja ot­taa.
Se, että voi itse va­li­ta kurs­sit.
Tans­sit
Tauot.
Va­paus
Va­paus ja ka­ve­rit
Va­paus va­li­ta omat ai­neet.
Yh­teis­hen­ki
Yleis­tie­toa ja opis­ke­lu­tai­to­jen op­pi­mis­ta
Ys­tä­vät, va­paus va­li­ta opin­to­ja

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

Bi­leet
Bil­jar­di­pöy­tä ja pa­rem­pi ruo­ka.
Bil­jar­di­pöy­tä.
Ei ide­oi­ta.
Ei mi­ten­kään.
Ei tar­vit­se ke­hit­tää.
en mi­ten­kään
en mi­ten­kään
en mi­ten­kään.
En oi­kein tie­dä mi­ten ke­hit­tää, mut­ta su­vait­se­vai­suut­ta mui­hin oppi­lai­tok­siin ja ih­mi­siin voi­si pa­ran­taa.
En osaa sa­noa
En osaa sa­noa
En pys­ty an­ta­maan ra­ken­ta­via ide­oi­ta
En tie­dä.
Enem­män am­mat­ti­tai­toi­sem­pia opet­ta­jia, li­sää yh­tei­söl­lis­tä te­ke­mis­tä kou­lun ulko­puo­lel­la, siis vaik­ka kou­lun jär­jes­tä­mät bi­leet ja kei­kat.
Enem­män mu­ka­via oles­ke­lu­ti­lo­ja
enem­män oles­ke­lu­ti­laa
Enem­män paik­ko­ja oles­ke­luun esim. hy­pä­reil­le.
Enem­män soh­via
Enem­män soh­via ja säk­ki­tuo­le­ja.
Enem­män säk­ki­tuo­le­ja juh­la­sa­liin.
Enem­män väli­tun­neil­le paik­ko­ja olla ja opis­kel­la.
Eri­lai­sia luok­ka­ti­lo­ja.
Heit­täi­sin suu­rim­man osan 2008 syn­ty­nei­tä opis­ke­li­joi­ta pois.
Jot­kut opet­ta­jat voi­si­vat olla ren­nonm­pia
Juo­ma-au­to­maa­tit
Kes­kit­tyi­sin opis­ke­li­joil­le hen­ki­lö­koh­tai­ses­ti par­haim­piin ope­tus­ta­poi­hin.
Kie­len tun­neil­le pa­rem­paa ope­tus­ta.
Koe­vii­kot
Koe­vii­kot käyt­töön!!, voi­si olla vä­hän ren­nom­pi mei­nin­ki ja lu­ki­o­bi­leet on muu­al­la osa­na lu­ki­o­kult­tuu­ria niin ne oli­si toki ki­vo­ja. Vii­den mi­nuu­tin tau­ko­jen tu­le­mi­nen oli aika tur­haa, ja moni var­mas­ti mie­lum­min suo­si­si pi­dem­piä väli­tun­te­ja.
koe­vii­kot ta­kai­sin
Lait­tai­sin enem­män ra­haa ruo­kaan, ny­ky­ään ruo­ka on ai­van jär­kyt­tä­vää ja aika vähä ra­vin­to­ar­vois­ta, jos sii­hen pa­nos­tet­tai­siin ja bud­je­toi­tai­siin enem­män niin asia var­maan pa­ra­ni­si. Jos­kus tun­tuu vä­hän sil­tä että enem­män lai­te­taan ra­haa kah­vi­oon eikä oi­ke­aan ruo­kaan jot­ta opis­ke­li­jat os­tai­si­vat sit­ten itse kah­vi­os­ta ruo­kaa -> keit­tiö saa sii­tä ra­haa. Li­sää oles­ke­lu­ti­lo­ja voi­si myös tul­la.
La­val­le enem­män säk­ki­tuo­le­ja
Li­säi­sin oles­ke­lu­paik­ko­ja.
Li­sää soh­via
Lu­ki­o­bi­leet ta­kai­sin.
Lu­ki­os­sa­ni voi­si olla enem­män eri ai­nei­den opet­ta­jia.
Ly­hy­em­mät oppi­tun­nit
Läm­mi­tys­tä voi­si lait­taa hie­man ko­vem­mal­le! Mie­les­tä­ni joi­ta­kin opet­ta­jia voi­si muis­tut­taa muis­tiin­pa­no­jen mer­ki­tyk­ses­tä.
Mo­der­ni­soi­daan vä­li­neis­töä, iso osa aika van­haa tek­no­lo­gi­aa. Ha­lu­am­me bil­jar­di­pöy­dän ja muu­ten­kin li­sää ajan­viet­to­paik­ko­ja kou­lu­a­lu­eel­la (myös ul­ko­na)
mu­ka­vam­mat opis­ke­lu­ti­lat
Opet­ta­jil­le kou­lu­tus­ta opet­ta­mi­seen. Osaa­vat var­mas­ti ai­heet it­ses­sään, mut­ta tie­don ja­ka­mi­ses­sa op­pi­lail­le on haas­tei­ta.
pa­rem­mat il­mas­toin­nit. En­nen kesä­lo­maa tosi kuu­ma si­säl­lä.
Pa­rem­mat ti­lat ja ehkä pa­rem­mat ruu­at.
Pa­rem­paa ruo­kaa
Pa­rem­paa ruo­kaa
Pa­rem­pi ilma­pii­ri oli­si hyvä.
Ruo­ka.
Ryh­mäyt­täi­sin eri ikä­ryh­miä
vä­hän enem­män soh­via ja vaih­tai­sin joi­tain opet­ta­jia.

Miten kehittäisin oppilaitosten välistä yhteistyötä (kaupungin lukiot, ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, jne.)

Bil­jar­di pöy­tä
Ei ide­oi­ta
Ei ide­oi­ta.
ei mi­tään
Ei mi­tään ha­jua
Ei tar­vit­se ke­hit­tää
Ei tar­vit­se ke­hi­tys­tä.
Ei tar­vit­se mie­les­tä­ni ke­hit­tää mi­ten­kään
en mi­ten­kään
en ole var­ma
En osaa ar­vi­oi­da.
En osaa sa­noa
En osaa sa­noa.
En osaa vas­ta­ta
En tie­dä
En tie­dä
en tie­dä
En tie­dä
En tie­dä
En tie­dä
en tie­dä, ei tar­vit­se.
En tie­dä.
en tie­dä.
en tie­dä.
En tie­dä.
En tiiä.
Enem­män bi­lei­tä
Enem­män vie­rai­lu­ja
enem­män vie­rai­lu­ja
Enem­män vie­rai­lu­ja ja mat­ko­ja mui­hin paik­koi­hin sekä enem­män ta­pah­tu­mia.
Enem­män yh­tei­siä ta­pah­tu­mia.
Enem­män yh­teis­työ­tä am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­jen ja yli­o­pis­to­jen kans­sa.
Lu­kio voi­si pi­tää ta­pah­tu­mia ja muu­ta yh­teis­toi­min­taa oppi­lai­tos­ten vä­lil­lä.
Lu­ki­on ja kor­ke­a­kou­lu­jen yh­teis­työs­tä voi­tai­siin tie­dot­taa enem­män.
Mie­les­tä­ni yh­teis­työt toi­mi­vat täl­lä het­kel­lä hy­vin, en muut­tai­si mi­tään.
Tuo­daan enem­män esil­le mah­dol­li­suuk­sia opis­kel­la muis­sa kau­pun­gin oppi­lai­tok­sis­sa.
vaik­ka vie­rai­luil­la
Vä­hem­män yh­teis­työ­tä taik­ka­rin kans­sa.
Yh­tei­siä pro­jek­te­ja, amk voi­si teh­dä enem­män esit­te­lyä tai esi­tel­lä lu­ki­on jäl­kei­siä opin­to­ja toki on jo myös hy­vää yh­teis­työ­tä.

Mikäli koet lukio-opinnot liian kuormittaviksi, kerro mikä tekee ne kuormittaviksi

Jos vii­kol­la on pal­jon ko­kei­ta ja nor­mi luk­ka­ri käy sa­maan ai­kaan.
ko­ko­a­jan pi­tää opis­kel­la jo­hon­kin ko­kee­seen ja ei sik­si tun­nu pys­ty­vän pa­nos­ta­maan niin hy­vin jak­son ai­ka­na opis­ke­luun
Lii­kaa työ­tä.
Lu­ki­on opin­not ei­vät ole lii­an kuor­mit­ta­via.
Opis­ke­lun tah­ti ja isot koe­a­lu­eet
Päi­vät ovat usein erit­täin pit­kiä mikä vai­kut­taa jak­sa­mi­seen. Opet­ta­jat ei­vät ole kaik­ki mo­ti­voi­tu­nei­ta opet­ta­maan mikä vai­kut­taa ope­tuk­sen laa­tuun.
Se, että on pal­jon opis­kel­ta­vaa asi­aa ja tun­neil­la en pys­ty aina kes­kit­ty­mään kun­nol­la, jon­ka ta­kia ko­tiin jää pal­jon te­ke­mis­tä. Myös se, että ha­lu­an hy­viä arvo­sa­no­ja te­kee lu­kio-opin­nois­ta kuor­mit­ta­vaa.
Vä­lil­lä olen ko­ke­nut ne it­sel­le­ni kor­mit­ta­vik­si, mut­ta sii­hen vai­kut­taa var­maan eni­ten oma suh­tau­tu­mi­nen kou­lun­käyn­tiin.

sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioToi­sen vuo­si­kurs­sin olo­ky­se­ly 2024-202525.3.2025