2. Mikä on viestintää ja viestinnän tavoitteet Lyseolla
Toiminta on viesti, joten siinä mielessä se, miten toimimme kouluna, viestittää paljon esimerkiksi arvomaailmastamme ja prioriteeteistamme. Tässä suunnitelmassa viestinnällä tarkoitetaan erityisesti toimintaa, jonka aktiivinen tarkoitus on välittää tietoa eri kohderyhmille. Joukkoviestinnässä ei ole merkittävää se, miten asiat ovat, vaan se, miten niiden viestinnän perusteella päätellään olevan.
Savonlinnan lyseon lukion sisäisen viestinnän tavoitteina on, että sekä henkilökunta että opiskelijat tietävät koulun toiminnan ja opiskelun kannalta keskeiset asiat ja niissä tapahtuvat muutokset. On erityisen tärkeää, että opiskelijat saavat tietoa koulun ja hyvinvointialueen tarjoamasta tuesta.
Viestintä ei ole pelkästään yksisuuntaista. Tavoitteena on myös se, että aloitteet, palautteet ja vastaukset viesteihin otetaan vastaan ja niihin reagoidaan tarkoituksenmukaisesti. Onnistunut viestintä edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja hyvää ilmapiiriä.
Ulkoinen viestintä rakentaa koulun mainetta. Sen tavoitteena on informoida sidosryhmiä ja muuta yleisöä koulun toiminnasta, saavutuksista, vahvuuksista ja erityispiirteistä. Myös ulkoiseen viestintään kuuluu kaksisuuntaisuus, joten tavoitteena on, että ulkoisen viestinnän kohteilla on mahdollisuus lähettää viestejä, tehdä aloitteita ja antaa palautetta koululle ja että niihin reagoidaan tarkoituksenmukaisesti. Ulkoinen viestintä auttaa ylläpitämään yhteyksiä eri tahoille ja solmimaan uusia yhteistyökumppanuuksia. Onnistunut viestintä vaikuttaa opiskelijarekrytointiin positiivisesti.
Tavoitteita konkretisoituna mitattavaan muotoon:
- Kun tyytyväisyyttä viestintään mitataan, tulosten keskiarvo on viisiportaisella asteikolla vähintään 4.
- Opiskelija-, huoltaja- ja henkilöstökyselyistä poimitaan viestinnän onnistumista mittaavat kysymykset. Tulosten keskiarvo on viisiportaisella asteikolla vähintään 4.
- Opiskelijoilla, huoltajilla ja henkilökunnalla on ainakin yksi tai mieluummin useampia kanavia, joiden kautta voi tehdä aloitteita tai antaa palautetta.
- Kyselyjen vastausprosentit, tapahtumiin osallistujien määrä sekä kotisivujen kävijämäärät pysyvät tulevina vuosina vuoden 2025 tasolla opiskelijamäärään suhteutettuna.