5.  Viestinnän erityistapauksia ja viestinnän rajaukset

Vies­tin­nän eri­tyis­ta­pauk­sia ovat uu­sien opet­ta­jien pe­reh­dyt­tä­mi­nen, krii­si­vies­tin­tä sekä eri­tyi­set kam­pan­jat, ku­ten juh­la­vuo­det, tee­ma­päi­vät ja -vii­kot sekä pro­jek­ti­viik­ko. Oma vies­tin­nän tyyp­pin­sä on opis­ke­li­joi­den to­teut­ta­ma vies­tin­tä, ku­ten opis­ke­li­ja­kun­nan, tu­to­rei­den, lii­kun­ta­tu­to­rei­den ja me­di­a­ryh­män vies­tin­tä. Eri­tyis­ta­pauk­siin kuu­lu­vat myös vie­ras­kie­li­nen vies­tin­tä sekä kou­lun ulko­puo­lis­ten ta­ho­jen vies­tin­tä kou­lul­la.

Pe­reh­dyt­tä­mi­nen ta­pah­tuu koti­si­vuil­la ole­van ma­te­ri­aa­lin avul­la, ja li­säk­si opet­ta­jis­ta ni­me­tään (yleen­sä sa­man oppi­ai­neen) kol­le­ga, joka vas­taa uu­den opet­ta­jan pe­reh­dyt­tä­mi­ses­tä. Pe­reh­dy­tet­tä­väl­lä on myös oma vas­tuu ot­taa sel­vää asi­ois­ta. 

Krii­si­vies­tin­näs­tä vas­taa reh­to­ri, ja mi­kä­li muil­le hen­ki­lö­kun­nan jä­se­nil­le tu­lee ky­se­lyi­tä krii­si­ti­lan­tei­siin liit­ty­en, he oh­jaa­vat ky­se­li­jät kään­ty­mään reh­to­rin puo­leen. Myös muut kou­lun  toi­min­taa kos­ke­vat ky­se­lyt on hyvä oh­ja­ta reh­to­ril­le, mi­kä­li ei ole kyse spe­si­fis­ti opet­ta­jan toi­men­ku­vaan kuu­lu­vas­ta asi­as­ta. Jos sa­no­ma voi­daan tul­ki­ta eri ta­voin, niin se tul­ki­taan me­di­as­sa yleen­sä ta­val­la, jos­ta saa­daan suu­rim­mat ot­si­kot. Vies­tin­nän täs­mäl­li­syys on krii­si­ti­lan­teis­sa eri­tyi­sen tär­ke­ää. Ly­se­on krii­si- ja pe­las­tus­suun­ni­tel­miin on erik­seen kir­jat­tu oh­jeet krii­si­ti­lan­tei­den si­säi­ses­tä vies­tin­näs­tä. Opet­ta­jien tie­dos­sa on hätä­ti­lan­teis­sa kes­kus­ra­di­os­ta kuu­lu­tet­ta­va koo­di­vies­ti. 

Kam­pan­joi­den, tee­ma­päi­vien ja -viik­ko­jen, pro­jek­ti­vii­kon, juh­lien ja mui­den eri­tyis­ten ta­pah­tu­mien vies­tin­tä­vas­tuut so­vi­taan ta­paus­koh­tai­ses­ti ell­ei nii­tä ole erik­seen mää­rät­ty PR-ryh­mäl­le.

Opis­ke­li­ja­kun­ta ja sii­heen kuu­lu­vat ryh­mät, ku­ten tu­to­rit ja lii­kun­ta­tu­to­rit käyt­tä­vät vies­tin­näs­sä Wil­ma-vies­te­jä, kes­kus­ra­di­o­ta, il­moi­tus­tau­lu­ja sekä info-tv:tä. Opis­ke­li­joi­ta oh­jeis­te­taan käyt­tä­mään kou­lun vies­tin­tä­ka­na­via vain kou­luun liit­ty­viin asi­oi­hin. Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sel­la on käy­tös­sään Goog­le Chat -ryh­mä, jos­sa oh­jaa­va opet­ta­ja on mu­ka­na, sekä kes­ki­näi­nen What­sApp-ryh­mä. Opis­ke­li­jois­ta koos­tu­va me­di­a­ryh­mä tuot­taa si­säl­töä kou­lun blo­giin vas­tuu­o­pet­ta­jien oh­jauk­ses­sa. Blo­gi on lin­ki­tet­ty koti­si­vuil­le, ja se kä­sit­te­lee kou­lun ajan­koh­tai­sia ta­pah­tu­mia. Sii­nä jul­kais­taan pal­jon ku­via ja esi­mer­kik­si uu­sien työn­te­ki­jöi­den haas­tat­te­lu­ja. Me­di­a­ryh­mä on toi­mi­nut vuo­des­ta 2013 asti.

Vie­ras­kie­li­nen vies­tin­tä on yhä tar­peel­li­sem­paa, kun opis­ke­li­joil­la on mo­nia eri äi­din­kie­liä. Suo­men op­pi­mi­nen mah­dol­li­sim­man no­pe­as­ti on tär­ke­ää, mut­ta var­sin­kin opin­to­jen alku­vai­hees­sa on var­mis­tet­ta­va, että opis­ke­li­ja ym­mär­tää kou­luun ja opis­ke­luun liit­ty­vät vies­tit jol­la­kin kie­lel­lä. Vie­ras­kie­li­nen vies­tin­tä on tar­peel­lis­ta niil­le huol­ta­jil­le, jot­ka ei­vät osaa suo­mea. Eri­kie­li­siä tie­dot­tei­ta li­sä­tään myös koti­si­vu­jen Ha­ki­jal­le-si­vuil­le opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin hel­pot­ta­mi­sek­si.

Ulko­puo­lel­ta tu­le­vaa vies­tin­tää ovat esi­mer­kik­si yri­tys­ten, yh­dis­tys­ten tai mui­den vas­taa­vien ta­ho­jen pyyn­nöt vä­lit­tää tie­to­ja opis­ke­li­joil­le kou­lun ka­na­vien kaut­ta. Näi­tä ar­vi­oi­daan ta­paus­koh­tai­ses­ti, mut­ta yri­tys­ten mai­non­taa sal­li­taan vain ra­joi­te­tus­ti. Vi­ran­o­mais­ten tai kau­pun­gin toi­mi­e­lin­ten vies­tit py­ri­tään vä­lit­tä­mään opis­ke­li­joil­le ja hen­ki­lö­kun­nal­le. Osal­lis­tu­mis­pyyn­nöt tut­ki­muk­siin vä­li­te­tään reh­to­ril­le, joka ar­vi­oi, onko nii­hin mah­dol­lis­ta ot­taa osaa.

Vies­tin­tää ra­joit­ta­via te­ki­jöi­tä ovat sa­las­sa­pito­mää­räyk­set ja yk­si­tyi­syy­den suo­ja sekä opis­ke­li­joi­den ikään liit­ty­vät te­ki­jät. Näis­sä nou­da­te­taan lain­sää­dän­töä ja mui­ta oh­jaa­via sää­dök­siä. Hen­ki­lö­kun­nan tu­lee olla sel­vil­lä mää­räyk­sis­tä. Li­säk­si sekä opis­ke­li­joil­la että hen­ki­lö­kun­nal­la tu­lee olla riit­tä­vä tie­to­suo­ja- ja tie­to­tur­va­o­saa­mi­nen.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on vies­tin­tä­suun­ni­tel­maHuh­ti­kuu 202525.4.2025