6. Palautemekanismit, mittarit, viestintäsuunnitelman arviointi sekä viestinnän onnistumisen arviointi
Palautetta viestinnästä saadaan erilaisten kyselyjen, kuten opiskelija- ja huoltajakyselyjen avulla sekä suorana palautteena. Mikäli katsotaan tarpeelliseksi, voidaan viestinnän onnistumisesta laatia erillinen kysely. Palautemekanismeja ovat myös opintojaksokohtaiset palautteet sekä jaksopalautteet. Vapaata palautetta saadaan myös suullisesti ja Wilma-viesteillä.
Sekä viestinnästä että muusta koulun toiminnasta saatuun palautteeseen reagoidaan oikea-aikaisesti ja palautteen antajalle välitetään tieto siitä, että hänen palautteensa on vastaanotettu ja käsitelty.
Viestinnän onnistumisen osoittavia mittareita ovat:
- opiskelijamäärä
- “asiakastyytyväisyys”
- viestinnän osuus koulun toiminnan kehittämisessä
Viestinnän onnistumisen selittäviä objektiivisia mittareita ovat:
- tiedot viestien avausprosenteista, mikäli niitä on saatavissa
- verkkosivujen kävijätilastot
- sosiaalisen median analytiikka
- kyselyiden vastausprosentit
- osallistumisprosentit tapahtumiin
- viestintää koskevien mittareiden numeraaliset tulokset
- julkisuus: kuinka usein ja millaisessa valossa koulu mainitaan mediassa
Viestinnän onnistumisen selittäviä subjektiivisia mittareita ovat:
- kuinka viestinnän vastaanottajat kokevat viestinnän
- mitä palautteiden sisällöt kertovat mm. viestinnän selkeydestä, ymmärrettävyydestä, riittävyydestä ja oikea-aikaisuudesta