Triangeli-hanke: Kodin ja koulun yhteistyön kehittäminen

Ly­seo on mu­ka­na Tri­an­ge­li-hank­kees­sa, joka on Kaak­kois-Suo­men am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun, Nuo­ri­so­alan tut­ki­mus- ja ke­hit­tä­mis­kes­kus Ju­ve­ni­an ja MLL:n 1.8.2023 käyn­nis­tä­mä han­ke. Yh­teis­työn ta­voit­tee­na on ke­hit­tää ete­lä­sa­vo­lais­ta oppi­lai­tos­nuo­ri­so­työ­tä. Ly­se­ol­la hank­keen pai­no­pis­tee­nä on tänä luku­vuon­na ol­lut huol­ta­jien vah­vem­pi osal­lis­ta­mi­nen kou­lun toi­min­taan opis­ke­li­joi­ta kuun­nel­len. Ko­din ja kou­lun yh­teis­työn ke­hit­tä­mi­ses­sä läh­det­tiin liik­keel­le syys­luku­kau­del­la 2023 si­ten, että kar­toi­tet­tiin sekä opis­ke­li­joi­den että huol­ta­jien nä­ke­myk­siä ko­din ja kou­lun yh­teis­työn muo­dois­ta ja eri mah­dol­li­suuk­sis­ta. Syk­syl­lä pari yk­kös­ten pe­rus­ryh­mää poh­ti ko­din ja kou­lun yh­teis­työ­hön liit­ty­viä ky­sy­myk­siä ja toi­vei­ta OP01-opin­to­jak­son ai­ka­na. Opis­ke­li­jat ker­toi­vat va­paa­muo­toi­ses­ti aja­tuk­sis­taan seu­raa­vas­ti:

Mil­lä eri ta­voin van­hem­mat ja huol­ta­jat voi­vat par­hai­ten tu­kea ja aut­taa lu­ki­o­lais­ta hä­nen lu­ki­o­po­lul­laan ja lu­ki­on jäl­kei­sen elä­män poh­din­nas­sa?

Toi­von van­hem­mil­ta tu­kea ja apua sitä tar­vit­ta­es­sa. Van­hem­mat voi­vat aut­taa las­ta lu­ki­o­po­lul­laan ole­mal­la ak­tii­vi­nen ja kiin­nos­tu­nut lap­sen opin­nois­ta, ole­mal­la ava­ra­kat­sei­nen lap­sen tu­le­vai­suu­den suh­teen ja kuun­nel­la mitä lap­si itse ha­lu­aa tu­le­vai­suu­des­taan ja opin­nois­ta. En toi­vo van­hem­mil­ta­ni lii­al­lis­ta pai­nos­tus­ta tai lii­an kor­kei­ta odo­tuk­sia.

“Van­hem­pien pi­tää aut­taa jos nuo­ri tar­vit­see opin­nois­saan apua. Van­hem­man pi­tää seu­ra­ta wil­maa päi­vit­täin, että hän on kar­tal­la asi­ois­ta. Van­hem­mat ei­vät saa pai­nos­taa/vel­voit­taa nuor­ta hy­viin arvo­sa­noi­hin, mut­ta pi­tää huol­ta, että kou­lu ete­nee ja asi­at opi­taan, mikä on tär­kein­tä.“

“Huol­ta­jat ovat kiin­nos­tu­nei­ta ja tar­jo­a­vat mah­dol­lis­ta apua lu­ki­o­a­si­ois­sa ku­ten ko­kei­siin ker­taa­mi­ses­sa. He kuun­te­le­vat nuo­ren toi­vei­ta il­man tuo­mit­se­mis­ta ja aut­ta­vat hah­mot­ta­maan tu­le­vai­suut­ta. Huol­ta­jat voi­vat myös aut­taa nuor­ta tasa­pai­not­ta­maan ar­kea. Huol­ta­jien pi­tää kui­ten­kin muis­taa, että usein nuo­ri tie­tää par­hai­ten opis­ke­lus­taan.”

Tu­kea ja ym­mär­rys­tä enem­män” 

 “Ky­sel­lä tar­vit­see­ko op­pi­las apua”

“Van­hem­mat voi­vat tu­kea / aut­taa lu­ki­o­lais­ta mm kou­lu­teh­tä­vis­sä. Huol­ta­ja voi ker­toa mm omas­ta opis­ke­lu elä­mäs­tä ja an­taa omia ko­ke­muk­si­aan.”

“Toi­von, että van­hem­pa­ni luot­ta­vat mi­nuun ja he ei­vät kat­soi­si tar­kas­ti nu­me­roi­ta eikä mer­kin­tö­jä ja en toi­vo pai­nei­ta kel­tään tai sitä että he kri­ti­soi­vat te­ke­mis­tä­ni”

“Toi­von tsemp­paa­mis­ta, aut­ta­mis­ta, tu­kea. En toi­vo van­hem­mil­ta pai­nos­ta­mis­ta kou­lu­a­si­oi­hin.”

Mis­sä kou­lun toi­min­nas­sa (esim. mah­dol­li­nen van­hem­pain­yh­dis­tys, työ­e­lä­mä­yh­teis­työn ke­hit­tä­mi­nen, avoi­met ovet jne.) lu­ki­o­lai­set voi­si­vat näh­dä huol­ta­jia mu­ka­na?

“Mie­les­tä­ni toi­mi­via voi­si­vat olla van­hem­pain­yh­dis­tys ja työ­e­lä­män ke­hit­tä­mi­nen. Nämä aut­tai­si­vat lu­ki­on ke­hit­tä­mis­tä huol­ta­jien näkö­kul­mas­ta ja työ­e­lä­mä­tie­tou­den vah­vis­ta­mi­nen aut­tai­si nuo­ria tu­le­vai­suu­den kans­sa.” 

“En tie­dä toi­mi­si­ko mi­kään, kos­ka van­hem­mil­la­kin on jo ihan tar­peek­si kii­rei­tä ja iskä tu­lee van­hem­pain­jut­tui­hin ny­ky­ään­kin vain, kos­ka on pak­ko”.

Työ­e­lä­mä­yh­teis­työn ke­hit­tä­mi­nen, kos­ka nuo­ril­le oli­si hyvä ker­toa mi­ten työ­arki toi­mii. Voi­sin näh­dä tä­män sil­leen, että joil­lain tun­neil­la van­hem­mat tu­li­si­vat ker­to­maan eri­lai­sis­ta töis­tä. Se voi­si toi­mia hy­vin, kos­ka se on kai­kil­la nuo­ril­la edes­sä.”

“Työ­e­lä­mä vois olla tosi kiva sil­leen ku aja­tel­laan jat­kon kan­nal­ta nii ois var­mas­ti myös opis­ke­li­joil­le kiva kuul­la eri am­ma­teis­ta.”

“Avoi­met ovet -päi­vä ei kä­vi­si kui­ten­kaan to­den­nä­köi­ses­ti mo­nil­le van­hem­mil­le työ­vuo­ro­jen ta­kia mut­ta se oli­si mie­len­kiin­tois­ta tu­tus­tut­taa van­hem­mat sii­hen, mitä nyky­päi­vän lu­kio-opis­ke­lu to­del­li­suu­des­sa on.”

Huol­ta­jien aja­tuk­sia ko­din ja kou­lun yh­teis­työs­tä ja Ly­se­on toi­min­nas­ta kar­toi­tet­tiin jou­lu­kuus­sa 2023 Yh­teen­veto Ly­se­on huol­ta­ja­ky­se­lys­tä 2024-2024. Li­säk­si huol­ta­jien edus­ta­jia oli en­sim­mäis­tä ker­taa mu­ka­na tänä luku­vuon­na Ly­se­on kou­lu­koh­tai­ses­sa opis­ke­lu­huol­to­ryh­mäs­sä. Huol­ta­jat huo­mi­oi­tiin Ly­se­on koti­si­vu­jen ke­hit­tä­mis­työs­sä si­ten, että huol­ta­jil­le on nyt teh­ty Ly­se­on koti­si­vuil­le eril­li­nen Huol­ta­jal­le -osio, jon­ka ta­voit­tee­na on li­sä­tä ja vah­vis­taa ko­din ja kou­lun vä­lis­tä tie­don­kul­kua sekä tuo­da nä­ky­väk­si yh­teis­työn eri muo­to­ja.

Huh­ti­kuus­sa Tri­an­ge­li-han­ke jär­jes­ti Sa­von­lin­nan Wan­hal­la Ka­si­nol­la asi­an­tun­ti­ja­il­lan, jon­ka tee­ma­na oli opis­ke­li­joi­den kes­kit­ty­mi­sen tu­ke­mi­nen. Asi­an­tun­ti­ja­ilta koh­den­net­tiin toi­sen as­teen opis­ke­li­joi­den lä­hei­sil­le. Myös opis­ke­li­jat, kou­lu­jen hen­ki­lös­tö ja kaik­ki asi­as­ta kiin­nos­tu­neet oli­vat ter­ve­tul­lei­ta mu­kaan. Asi­an­tun­ti­ja­il­las­sa käy­tiin kes­kus­te­lua sii­tä, mil­tä kes­kit­ty­mi­sen haas­teet opis­ke­li­joi­den ar­jes­sa näyt­tä­vät, mikä haas­tei­ta tuot­taa ja kuin­ka tu­em­me opis­ke­li­joi­tam­me täs­sä asi­as­sa. Ta­pah­tu­mas­sa kuul­tiin asi­an­tun­ti­ja Su­san­na Sil­lan­pään alus­tus, jon­ka jäl­keen pa­nee­lis­sa kes­kus­tel­tiin alu­een ja oppi­lai­tos­ten asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa. Kuin­ka voim­me tu­kea nuor­tem­me kes­kit­ty­mis­tä opin­nois­saan sekä pa­ran­taa omaa kes­kit­ty­mis­täm­me? Pa­nee­lis­sa kes­kus­te­lua ai­heen ym­pä­ril­lä jat­koi­vat Sa­von­lin­nan nuor­ten pa­ris­sa työs­ken­te­le­vät am­mat­ti­lai­set. Ly­se­on edus­ta­ja­na pa­nee­lis­sa oli opin­to-oh­jaa­ja Pia Riek­ki­nen.

Tri­an­ge­li-hank­keen edus­ta­jat He­li­nä ja Mii­sa oli­vat mu­ka­na kak­kos­ten vii­mei­sil­lä OP02- oppi­tun­neil­la to­teut­ta­mas­sa ”It­se­näis­ty­mi­sen tilk­ku­täk­ki – työ­pa­jaa”. Opis­ke­li­jat pää­si­vät ryh­mis­sä kes­kus­te­le­maan nuo­ren it­se­näis­ty­mi­seen liit­ty­vis­tä asi­ois­ta. Poh­dit­ta­vi­na ky­sy­myk­si­nä oli mm.

Työ­pa­jan päät­teek­si jo­kai­nen ryh­mä esit­te­li oman tuo­tok­sen­sa toi­sil­leen. Työ­paja­työs­ken­te­ly su­jui oi­kein hy­vin ja it­se­näis­ty­mi­sen tilk­ku­tä­keis­tä tuli ai­nut­laa­tui­sia opis­ke­li­joi­den haa­vei­neen ja unel­mi­neen. Tu­le­vai­suus­usko oli vah­vaa ja opis­ke­li­joil­le mer­kit­tä­vis­tä lä­hei­sis­tä nou­si esil­le huol­ta­jien ja ka­ve­rei­den roo­li ja eri­tyi­ses­ti heil­tä saa­ma tuki ja apu. Näi­tä mer­ki­tyk­sel­li­siä ih­mis­suh­tei­ta ha­lu­taan vaa­lia ja yllä­pi­tää jat­kos­sa­kin. ”Tilk­ku­täk­ki­me­ne­tel­mä” oli oi­kein toi­mi­va ryh­mä­työs­ken­te­lyn muo­to ja se he­rät­te­li mu­ka­val­la ta­val­la kak­ko­sia poh­ti­maan lu­ki­on jäl­keis­tä elä­mää.

Läm­min kii­tos Tri­an­ge­li-han­ke­vä­el­le hy­väs­tä ja an­toi­sas­ta yh­teis­työs­tä tä­män luku­vuo­den osal­ta! Syk­syl­lä taas jat­ke­taan!

Opin­to-oh­jaa­ja Pia Riek­ki­nen

Tri­an­ge­li-nuo­ri­läh­töi­ses­ti-oppi­lai­tos­ten-per­he­yh­teis­työ­tä-ra­ken­ta­mas­sa

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2023-202431.5.2024