Itä-Suomen lukioverkoston laatuhanke
Lukioverkoston laatuhankkeessa on mukana 20 itäsuomalaista lukiota, ja sitä on hallinnoinut Nest-keskus Kuopiossa. Hankkeen koordinaattorina toimii Ilse Parviainen, ja kullekin lukiolle on nimetty laatuagentit, jotka ovat vastanneet hanketyöstä paikallisesti. Hankkeen tavoitteena on paitsi edistää lukiokoulutuksen laatua ja saavutettavuutta myös parantaa lukioiden välistä yhteistyötä. Verkosto on välillä toiminut kokonaan yhdessä ja välillä jakaantunut pienempiin ryhmiin, joilla on omia erityisteemojaan pohdittavana. Esimerkiksi aikuislukioita, pieniä lukioita ja suuria lukioita kiinnostavat jossain määrin eri näkökulmat laadun kehittämiseen. Hankkeessa on kehitetty mm. opintojaksopalautemallia, hyvinvoinnin edistämistä, laatujärjestelmää ja laatujohtamista. Lisäksi jokainen koulu on nimennyt omat laadun kehittämisen tavoitteensa.
Hankkeen voimassoloaikaa pidennettiin vuoden 2024 loppuun. Syyslukukaudella siis jatketaan sekä paikallista laatutyötä että kehitetään verkoston toimintaa. Tarkoituksena on mm. rakentaa järjestelmä lukioiden keskinäisen vertaisauditoinnin toteuttamiseksi.
Lyseon lukion tavoitteet lukuvuonna 2023-2024
Lukiokohtaisiksi tavoitteiksi Savonlinnan lyseon lukiossa määriteltiin
1) laadunhallinnan ja koulun kehittämisen systematisointi sekä
2) hyvinvoinnin parantamisen ja osallisuuden lisääminen koko kouluyhteisössä.
Toimintaa
Rehtori Ismo Falck on toiminut hankkeen ohjausryhmän jäsenenä. Apulaisrehtori Virpi Loikkanen on toiminut laatuagenttina ja osallistunut aktiivisesti verkoston laatuagenttien yhteisiin toimintoihin niin verkon kautta kuin lähipäivinäkin. Hän on ollut lisäksi jäsenenä laatujohtajien tiimissä. Savonlinnan lyseon lukion, Taidelukion ja Aikuislukion laatuagentit ovat pitäneet omia paikallisia tapaamisiaan. Savonlinnan kaupungin laatukäsikirjahankkeen koordinaattorin Ismo Gladin työpiste on ollut Lyseolla, joten yhteistyö ko. hankkeen kanssa on ollut aktiivista ja luontevaa. Rehtori ja apulaisrehtori osallistuivat Opetushallituksen laatuseminaariin Helsingissä lokakuun alussa sekä Työhyvinvoinnin johtamisen koulutukseen kevätlukukaudella. Apulaisrehtori-laatuagentti osallistui Hybridikoulutukseen.
Lyseon lukion opiskelijakunnan hallitus on edustanut koulun opiskelijoita. Hallituksen jäsenet työstivät laatuasioita omasta näkökulmastaan laatutörmäytyksessä syyskuussa 2023 ja sen jatkotyöskentelyssä juuri ennen joululomaa. Hallitus myös kutsui kuraattorit kokoukseensa huhtikuussa keskustelemaan yhteistyöstä opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Opiskelijat ovat nostaneet laadukkaan lukiokoulutuksen tekijöiksi mm. turvallisen ja oppimista tukevan ympäristön sekä monipuoliset opetustavat, toinen toisistaan huolehtimisen ja osallisuuden lisäämisen sekä kaikkien yhdenvertaiset mahdollisuudet.
Hyvinvointi ja osallisuus olivat tärkeä teema Lyseon projektiviikolla, jolloin opiskelijat valitsivat monipuolisesta tarjonnasta itseään kiinnostavia projekteja. Palautteen perusteella viikko koettiin onnistuneeksi ja hyvinvointia lisääväksi.
Lyseon opettajakuntaa on pyritty pitämään ajan tasalla hankkeen edistymisestä. Yhteistä työskentelyä laadun kehittämiseksi on järjestetty hankkeen aloitusinfon yhteydessä 30.8., kaupungin lukioiden VESO-päivänä 7.10., Taidelukion kanssa yhteisessä opettajainkokouksessa 7.2. sekä opiskeluhyvinvointiaiheisessa työpajassa 8.5.2024. Opettajista ja koulun hallinnon jäsenistä koostuva kehittämisryhmä on käsitellyt kokoontumisissaan laatutyötä ja osallistuu myös laatukäsikirjan työstämiseen.
Tulokset
Kun tarkastellaan koulukohtaisia tavoitteita, niin laadunhallinnan ja koulun kehittämisen systematisointi on hyvässä vauhdissa. Konkreettisia tuloksia valmistuu laatukäsikirjan muodossa. Tässä siis kahden hankkeen toiminnot yhdistyvät. Käsikirja on elävä ja kehittyvä asiakirja, joten sen työstäminen jatkuu ensi lukuvuonna, ja sitä myös päivitetään säännöllisesti jatkossa. Käsikirja toimii laadunhallinnan ja yleisen kehittämisen työkaluna. Verkoston laatuhankkeen tuotokset, kuten laatujärjestelmämalli (Laatuapila-hankkeessa tuotettu) ja Opetusministeriön laatustrategian osa-alueiden PDCA-kuvaukset, eivät sellaisenaan päädy Lyseon käsikirjaan, mutta toimivat vahvana tukena sen laatimiselle.
Hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen on otettu Lyseolla aktiiviseen tarkasteluun lukuvuoden aikana. Opettajat ovat erityisesti keskustelleet opiskeluhyvinvoinnista siitä näkökulmasta, että opiskelijat ovat suurimman osan koulussa viettämästään ajasta oppitunneilla, joten opettajien toiminta ja opintojaksojen rakenteet vaikuttavat todella paljon opiskelijoiden hyvinvointiin. Osallisuutta voidaan lisätä pedagogisilla ratkaisuilla. Opiskelijoiden osallisuutta on kuitenkin tarpeen vielä kehittää ja lisätä.
Hankkeen tulokset näkyvät kuitenkin varsinaisesti pitkän ajan kuluessa. Hyvinvoinnin ja osallisuuden lisääntymistä voidaan arvioida kunnolla vasta lukuvuonna 2024-2025 esimerkiksi palautekyselyiden ja vapaaehtoisiin tapahtumiin osallistuneiden määrän perusteella.
Hankkeen yleiset tavoitteet, kuten yhteistyön lisääntyminen lukioiden välillä, ovat toteutuneet ainakin jossain määrin. Hyödyllisiä henkilökohtaisia suhteita on solmittu rehtorien, apulaisrehtorien ja laatuagenttien kesken. Toukokuulle suunniteltu ja hartaasti odotettu työn varjostus jouduttiin kuitenkin siirtämään syyslukukauden puolelle.
Savonlinnan kaupungin laatukäsikirjahanke
Savonlinnan kaupungin omassa hankkeessa tavoitteena on tuottaa ja julkaista lukioiden laatukäsikirja. Hankkeen koordinaattorina toimii sen päättymiseen heinäkuun loppuun 2024 asti Ismo Glad, jonka työpiste on Lyseon opettajainhuoneessa. Tämä on mahdollistanut sujuvan yhteistyön erityisesti Lyseon väen kanssa, mutta myös Itä-Suomen lukioverkoston laatuhankkeen kanssa. Hankkeen työryhmänä on toiminut Lyseon kehittämisryhmä, mutta erityistä vastuuta on ollut rehtorilla, apulaisrehtorilla ja opinto-ohjaajilla.
Työskentelyn edetessä kävi ilmi, että on hyödyllistä jakaa käsikirja neljään osa-alueeseen. Valtakunnalliseen ohjaukseen ja koulutuksen järjestäjään liittyvät käsikirjan osat julkaistaan verkkoon Savonlinnan kaupungin sivistystoimen sivuille. Lisäksi Taidelukiolla, Lyseolla ja Aikuislukiolla on kullakin omat, juuri kyseistä lukiota palvelevat versionsa laatukäsikirjasta. Käsikirjoissa kuvataan koulun toiminnan nykytilannetta, esitellään kriteereitä ja mittareita, joiden avulla kutakin toiminnan osa-aluetta arvioidaan, sekä nostetaan esiin kehittämiskohteita.
Lukiokohtaisten käsikirjojen rakenne muodostuu Opetus- ja kulttuuriministeriön tuottaman lukioiden laatustrategian pohjalta. Neljä keskeistä laadun osa-aluetta ovat kehittyvä toimintakulttuuri, laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus sekä lukiokoulutuksen saavutettavuus. Digitalisaatio saa myös paljon huomiota strategiassa. Näiden pääteemojen alle kootaan käsikirjaan kaikki jo olemassa olevat julkiset asiakirjat ja tiedot koulun toiminnasta. Tavoitteena on, että kun kutakin asiakirjaa päivitetään, päivitykset siirtyvät ajantasaisesti linkitysten kautta myös käsikirjaan.
Käsikirjasta on tarkoitus tulla työväline koulun kehittämiseen mutta myös tietopaketti niin opiskelijoille, huoltajille kuin muillekin Lyseosta kiinnostuneille.
ChatSln – Älyä opiskeluun
Savonlinnan kaupungin lukioiden hankkeessa on tavoitteena tutkia ja kehittää tekoälyn käyttöä opetuksessa, ohjauksessa ja opiskelussa. Lukuvuoden aikana on ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille pidetty oppitunti tekoälyn käytön perusteista, laadittu ohjeet tekoälysovellusten käytöstä ja myös laadittu kotisivuille huoltajia varten infosivu. Projektiviikolla toteutettiin tekoälyaiheinen projekti nimellä Matka (teko)älykkääseen huomiseen, ja sitä varten laadittiin myös oppimateriaali.
Opettajat ovat osallistuneet tekoälyaiheisiin koulutuksiin ja kokeilleet yhdessä ja erikseen eri sovellusten käyttöä. Ryhmä Lyseon ja Taidelukion opettajia tutustui Kuopiossa lukiotoimen ja Itä-Suomen yliopiston tekoälyä koskeviin ratkaisuihin sekä luokkatiloihin, joihin oli rakennettu etäopetuksen mahdollistavia innovatiivisia teknisiä ratkaisuja. Muutamat opettajat osallistuivat Interaktiivinen teknologia koulutuksessa (ITK) -konferenssiin Hämeenlinnassa.
Hanke jatkuu vielä seuraavan lukuvuoden ajan.
Savonlinnan lyseon lukioVuosikertomus 2023-202431.5.2024