Laadukkaita hankkeita

Itä-Suomen lukioverkoston laatuhanke

Lu­ki­o­ver­kos­ton laa­tu­hank­kees­sa on mu­ka­na 20 itä­suo­ma­lais­ta lu­ki­o­ta, ja sitä on hal­lin­noi­nut Nest-kes­kus Kuo­pi­os­sa. Hank­keen koor­di­naat­to­ri­na toi­mii Ilse Par­vi­ai­nen, ja kul­le­kin lu­ki­ol­le on ni­met­ty laa­tu­a­gen­tit, jot­ka ovat vas­tan­neet han­ke­työs­tä pai­kal­li­ses­ti. Hank­keen ta­voit­tee­na on pait­si edis­tää lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tua ja saa­vu­tet­ta­vuut­ta myös pa­ran­taa lu­ki­oi­den vä­lis­tä yh­teis­työ­tä. Ver­kos­to on vä­lil­lä toi­mi­nut ko­ko­naan yh­des­sä ja vä­lil­lä ja­kaan­tu­nut pie­nem­piin ryh­miin, joil­la on omia eri­tyis­tee­mo­jaan poh­dit­ta­va­na. Esi­mer­kik­si ai­kuis­lu­ki­oi­ta, pie­niä lu­ki­oi­ta ja suu­ria lu­ki­oi­ta kiin­nos­ta­vat jos­sain mää­rin eri näkö­kul­mat laa­dun ke­hit­tä­mi­seen. Hank­kees­sa on ke­hi­tet­ty mm. opin­to­jak­so­pa­lau­te­mal­lia, hy­vin­voin­nin edis­tä­mis­tä, laa­tu­jär­jes­tel­mää ja laa­tu­joh­ta­mis­ta. Li­säk­si jo­kai­nen kou­lu on ni­men­nyt omat laa­dun ke­hit­tä­mi­sen ta­voit­teen­sa.

Hank­keen voi­mas­so­lo­ai­kaa pi­den­net­tiin vuo­den 2024 lop­puun. Syys­luku­kau­del­la siis jat­ke­taan sekä pai­kal­lis­ta laa­tu­työ­tä että ke­hi­te­tään ver­kos­ton toi­min­taa. Tar­koi­tuk­se­na on mm. ra­ken­taa jär­jes­tel­mä lu­ki­oi­den kes­ki­näi­sen ver­tais­au­di­toin­nin to­teut­ta­mi­sek­si.

Ly­se­on lu­ki­on ta­voit­teet luku­vuon­na 2023-2024

Lu­ki­o­koh­tai­sik­si ta­voit­teik­si Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­os­sa mää­ri­tel­tiin

1) laa­dun­hal­lin­nan ja kou­lun ke­hit­tä­mi­sen sys­te­ma­ti­soin­ti sekä

2) hy­vin­voin­nin pa­ran­ta­mi­sen ja osal­li­suu­den li­sää­mi­nen koko kou­lu­yh­tei­sös­sä.

Toi­min­taa

Reh­to­ri Ismo Falck on toi­mi­nut hank­keen oh­jaus­ryh­män jä­se­ne­nä. Apu­lais­reh­to­ri Vir­pi Loik­ka­nen on toi­mi­nut laa­tu­a­gent­ti­na ja osal­lis­tu­nut ak­tii­vi­ses­ti ver­kos­ton laa­tu­a­gent­tien yh­tei­siin toi­min­toi­hin niin ver­kon kaut­ta kuin lähi­päi­vi­nä­kin. Hän on ol­lut li­säk­si jä­se­ne­nä laa­tu­joh­ta­jien tii­mis­sä. Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on, Tai­de­lu­ki­on ja Ai­kuis­lu­ki­on laa­tu­a­gen­tit ovat pi­tä­neet omia pai­kal­li­sia ta­paa­mi­si­aan. Sa­von­lin­nan kau­pun­gin laa­tu­käsi­kir­ja­hank­keen koor­di­naat­to­rin Ismo Gla­din työ­pis­te on ol­lut Ly­se­ol­la, jo­ten yh­teis­työ ko. hank­keen kans­sa on ol­lut ak­tii­vis­ta ja luon­te­vaa. Reh­to­ri ja apu­lais­reh­to­ri osal­lis­tui­vat Ope­tus­hal­li­tuk­sen laa­tu­se­mi­naa­riin Hel­sin­gis­sä loka­kuun alus­sa sekä Työ­hy­vin­voin­nin joh­ta­mi­sen kou­lu­tuk­seen ke­vät­luku­kau­del­la. Apu­lais­reh­to­ri-laa­tu­a­gent­ti osal­lis­tui Hyb­ri­di­kou­lu­tuk­seen.

Ly­se­on lu­ki­on opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus on edus­ta­nut kou­lun opis­ke­li­joi­ta. Hal­li­tuk­sen jä­se­net työs­ti­vät laa­tu­a­si­oi­ta omas­ta näkö­kul­mas­taan laa­tu­tör­mäy­tyk­ses­sä syys­kuus­sa 2023 ja sen jat­ko­työs­ken­te­lys­sä juu­ri en­nen jou­lu­lo­maa. Hal­li­tus myös kut­sui ku­raat­to­rit ko­kouk­seen­sa huh­ti­kuus­sa kes­kus­te­le­maan yh­teis­työs­tä opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­sek­si. Opis­ke­li­jat ovat nos­ta­neet laa­duk­kaan lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen te­ki­jöik­si mm. tur­val­li­sen ja op­pi­mis­ta tu­ke­van ym­pä­ris­tön sekä moni­puo­li­set ope­tus­ta­vat, toi­nen toi­sis­taan huo­leh­ti­mi­sen ja osal­li­suu­den li­sää­mi­sen sekä kaik­kien yh­den­ver­tai­set mah­dol­li­suu­det.

Hy­vin­voin­ti ja osal­li­suus oli­vat tär­keä tee­ma Ly­se­on pro­jek­ti­vii­kol­la, jol­loin opis­ke­li­jat va­lit­si­vat moni­puo­li­ses­ta tar­jon­nas­ta it­se­ään kiin­nos­ta­via pro­jek­te­ja. Pa­laut­teen pe­rus­teel­la viik­ko ko­et­tiin on­nis­tu­neek­si ja hy­vin­voin­tia li­sää­väk­si.

Ly­se­on opet­ta­ja­kun­taa on py­rit­ty pi­tä­mään ajan ta­sal­la hank­keen edis­ty­mi­ses­tä. Yh­teis­tä työs­ken­te­lyä laa­dun ke­hit­tä­mi­sek­si on jär­jes­tet­ty hank­keen aloi­tus­in­fon yh­tey­des­sä 30.8., kau­pun­gin lu­ki­oi­den VESO-päi­vä­nä 7.10., Tai­de­lu­ki­on kans­sa yh­tei­ses­sä opet­ta­jain­ko­kouk­ses­sa 7.2. sekä opis­ke­lu­hy­vin­voin­ti­ai­hei­ses­sa työ­pa­jas­sa 8.5.2024. Opet­ta­jis­ta ja kou­lun hal­lin­non jä­se­nis­tä koos­tu­va ke­hit­tä­mis­ryh­mä on kä­si­tel­lyt ko­koon­tu­mi­sis­saan laa­tu­työ­tä ja osal­lis­tuu myös laa­tu­käsi­kir­jan työs­tä­mi­seen.

Tu­lok­set

Kun tar­kas­tel­laan kou­lu­koh­tai­sia ta­voit­tei­ta, niin laa­dun­hal­lin­nan ja kou­lun ke­hit­tä­mi­sen sys­te­ma­ti­soin­ti on hy­väs­sä vauh­dis­sa. Konk­reet­ti­sia tu­lok­sia val­mis­tuu laa­tu­käsi­kir­jan muo­dos­sa. Täs­sä siis kah­den hank­keen toi­min­not yh­dis­ty­vät. Käsi­kir­ja on elä­vä ja ke­hit­ty­vä asia­kir­ja, jo­ten sen työs­tä­mi­nen jat­kuu ensi luku­vuon­na, ja sitä myös päi­vi­te­tään sään­nöl­li­ses­ti jat­kos­sa. Käsi­kir­ja toi­mii laa­dun­hal­lin­nan ja ylei­sen ke­hit­tä­mi­sen työ­ka­lu­na. Ver­kos­ton laa­tu­hank­keen tuo­tok­set, ku­ten laa­tu­jär­jes­tel­mä­mal­li (Laa­tu­a­pi­la-hank­kees­sa tuo­tet­tu) ja Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön laa­tu­stra­te­gi­an osa-alu­ei­den PDCA-ku­vauk­set, ei­vät sel­lai­se­naan pää­dy Ly­se­on käsi­kir­jaan, mut­ta toi­mi­vat vah­va­na tu­ke­na sen laa­ti­mi­sel­le.

Hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den edis­tä­mi­nen on otet­tu Ly­se­ol­la ak­tii­vi­seen tar­kas­te­luun luku­vuo­den ai­ka­na. Opet­ta­jat ovat eri­tyi­ses­ti kes­kus­tel­leet opis­ke­lu­hy­vin­voin­nis­ta sii­tä näkö­kul­mas­ta, että opis­ke­li­jat ovat suu­rim­man osan kou­lus­sa viet­tä­mäs­tään ajas­ta oppi­tun­neil­la, jo­ten opet­ta­jien toi­min­ta ja opin­to­jak­so­jen ra­ken­teet vai­kut­ta­vat to­del­la pal­jon opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tiin. Osal­li­suut­ta voi­daan li­sä­tä pe­da­go­gi­sil­la rat­kai­suil­la. Opis­ke­li­joi­den osal­li­suut­ta on kui­ten­kin tar­peen vie­lä ke­hit­tää ja li­sä­tä.

Hank­keen tu­lok­set nä­ky­vät kui­ten­kin var­si­nai­ses­ti pit­kän ajan ku­lu­es­sa. Hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den li­sään­ty­mis­tä voi­daan ar­vi­oi­da kun­nol­la vas­ta luku­vuon­na 2024-2025 esi­mer­kik­si pa­lau­te­ky­se­lyi­den ja va­paa­eh­toi­siin ta­pah­tu­miin osal­lis­tu­nei­den mää­rän pe­rus­teel­la.

Hank­keen ylei­set ta­voit­teet, ku­ten yh­teis­työn li­sään­ty­mi­nen lu­ki­oi­den vä­lil­lä, ovat to­teu­tu­neet ai­na­kin jos­sain mää­rin. Hyö­dyl­li­siä hen­ki­lö­koh­tai­sia suh­tei­ta on sol­mit­tu reh­to­rien, apu­lais­reh­to­rien ja laa­tu­a­gent­tien kes­ken. Tou­ko­kuul­le suun­ni­tel­tu ja har­taas­ti odo­tet­tu työn var­jos­tus jou­dut­tiin kui­ten­kin siir­tä­mään syys­luku­kau­den puo­lel­le.

Savonlinnan kaupungin laatukäsikirjahanke

Sa­von­lin­nan kau­pun­gin omas­sa hank­kees­sa ta­voit­tee­na on tuot­taa ja jul­kais­ta lu­ki­oi­den laa­tu­käsi­kir­ja. Hank­keen koor­di­naat­to­ri­na toi­mii sen päät­ty­mi­seen hei­nä­kuun lop­puun 2024 asti Ismo Glad, jon­ka työ­pis­te on Ly­se­on opet­ta­jain­huo­nees­sa. Tämä on mah­dol­lis­ta­nut su­ju­van yh­teis­työn eri­tyi­ses­ti Ly­se­on väen kans­sa, mut­ta myös Itä-Suo­men lu­ki­o­ver­kos­ton laa­tu­hank­keen kans­sa. Hank­keen työ­ryh­mä­nä on toi­mi­nut Ly­se­on ke­hit­tä­mis­ryh­mä, mut­ta eri­tyis­tä vas­tuu­ta on ol­lut reh­to­ril­la, apu­lais­reh­to­ril­la ja opin­to-oh­jaa­jil­la.

Työs­ken­te­lyn ede­tes­sä kävi ilmi, että on hyö­dyl­lis­tä ja­kaa käsi­kir­ja nel­jään osa-alu­ee­seen. Val­ta­kun­nal­li­seen oh­jauk­seen ja kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jään liit­ty­vät käsi­kir­jan osat jul­kais­taan verk­koon Sa­von­lin­nan kau­pun­gin si­vis­tys­toi­men si­vuil­le. Li­säk­si Tai­de­lu­ki­ol­la, Ly­se­ol­la ja Ai­kuis­lu­ki­ol­la on kul­la­kin omat, juu­ri ky­seis­tä lu­ki­o­ta pal­ve­le­vat ver­si­on­sa laa­tu­käsi­kir­jas­ta. Käsi­kir­jois­sa ku­va­taan kou­lun toi­min­nan nyky­ti­lan­net­ta, esi­tel­lään kri­tee­rei­tä ja mit­ta­rei­ta, joi­den avul­la ku­ta­kin toi­min­nan osa-alu­et­ta ar­vi­oi­daan, sekä nos­te­taan esiin ke­hit­tä­mis­koh­tei­ta.

Lu­ki­o­koh­tais­ten käsi­kir­jo­jen ra­ken­ne muo­dos­tuu Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön tuot­ta­man lu­ki­oi­den laa­tu­stra­te­gi­an poh­jal­ta. Nel­jä kes­keis­tä laa­dun osa-alu­et­ta ovat ke­hit­ty­vä toi­min­ta­kult­tuu­ri, laa­du­kas op­pi­mi­nen, hy­vin­voin­ti ja osal­li­suus sekä lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuus. Di­gi­ta­li­saa­tio saa myös pal­jon huo­mi­o­ta stra­te­gi­as­sa. Näi­den pää­tee­mo­jen alle koo­taan käsi­kir­jaan kaik­ki jo ole­mas­sa ole­vat jul­ki­set asia­kir­jat ja tie­dot kou­lun toi­min­nas­ta. Ta­voit­tee­na on, että kun ku­ta­kin asia­kir­jaa päi­vi­te­tään, päi­vi­tyk­set siir­ty­vät ajan­ta­sai­ses­ti lin­ki­tys­ten kaut­ta myös käsi­kir­jaan.

Käsi­kir­jas­ta on tar­koi­tus tul­la työ­vä­li­ne kou­lun ke­hit­tä­mi­seen mut­ta myös tie­to­pa­ket­ti niin opis­ke­li­joil­le, huol­ta­jil­le kuin muil­le­kin Ly­se­os­ta kiin­nos­tu­neil­le.

ChatSln – Älyä opiskeluun

Sa­von­lin­nan kau­pun­gin lu­ki­oi­den hank­kees­sa on ta­voit­tee­na tut­kia ja ke­hit­tää teko­älyn käyt­töä ope­tuk­ses­sa, oh­jauk­ses­sa ja opis­ke­lus­sa. Luku­vuo­den ai­ka­na on en­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­joil­le pi­det­ty oppi­tun­ti teko­älyn käy­tön pe­rus­teis­ta, laa­dit­tu oh­jeet teko­äly­so­vel­lus­ten käy­tös­tä  ja myös laa­dit­tu koti­si­vuil­le huol­ta­jia var­ten info­sivu. Pro­jek­ti­vii­kol­la to­teu­tet­tiin teko­äly­ai­hei­nen pro­jek­ti ni­mel­lä Mat­ka (teko)älyk­kää­seen huo­mi­seen, ja sitä var­ten laa­dit­tiin myös oppi­ma­te­ri­aa­li.

Opet­ta­jat ovat osal­lis­tu­neet teko­äly­ai­hei­siin kou­lu­tuk­siin ja ko­keil­leet yh­des­sä ja erik­seen eri so­vel­lus­ten käyt­töä. Ryh­mä Ly­se­on ja Tai­de­lu­ki­on opet­ta­jia tu­tus­tui Kuo­pi­os­sa lu­ki­o­toi­men ja Itä-Suo­men yli­o­pis­ton teko­älyä kos­ke­viin rat­kai­sui­hin sekä luok­ka­ti­loi­hin, joi­hin oli ra­ken­net­tu etä­o­pe­tuk­sen mah­dol­lis­ta­via in­no­va­tii­vi­sia tek­ni­siä rat­kai­su­ja. Muu­ta­mat opet­ta­jat osal­lis­tui­vat In­ter­ak­tii­vi­nen tek­no­lo­gia kou­lu­tuk­ses­sa (ITK) -kon­fe­rens­siin Hä­meen­lin­nas­sa.

Han­ke jat­kuu vie­lä seu­raa­van luku­vuo­den ajan.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2023-202431.5.2024