OPPIMISEN TUKI UUDISTUU

Ope­tus­hal­li­tus on päi­vit­tä­nyt lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet op­pi­mi­sen tuen ja eri­tyis­o­pe­tuk­sen osal­ta uu­dis­te­tun lu­ki­o­lain mu­kai­sik­si. Muu­tok­set as­tu­vat voi­maan 1.8.2025. Op­pi­mi­sen tuen uu­dis­tuk­sen seu­rauk­se­na lu­ki­o­lais­ten oi­keus op­pi­mi­sen tu­keen vah­vis­tuu ja oi­keus eri­tyis­o­pe­tuk­seen täs­men­tyy Op­pi­mi­sen tuki ja eri­tyis­o­pe­tus uu­dis­tuu lu­ki­os­sa. Op­pi­mi­sen tuen pää­pai­no on hel­pos­ti saa­vu­tet­ta­vas­sa op­pi­mi­sen tu­es­sa, jota an­ne­taan lu­kio-opis­ke­li­jal­le heti, kun tuen tar­ve il­me­nee. Tuen on tar­koi­tus en­nal­ta­eh­käis­tä vai­keuk­sien ka­sau­tu­mis­ta. Op­pi­mi­sen tuki on tar­koi­tet­tu ai­neen­o­pe­tuk­sen tu­ek­si niil­le opis­ke­li­joil­le, joil­la on vai­keuk­sia suo­riu­tua opin­nois­taan.

Tuki­toi­met to­teu­te­taan ope­tus­hen­ki­lös­tön yh­teis­työ­nä. Op­pi­mi­sen tu­kea ja sii­hen liit­ty­vää ope­tus­ta ja oh­jaus­ta an­ta­vat ai­neen­o­pet­ta­jat, eri­tyis­o­pet­ta­jat, opin­to-oh­jaa­jat ja muu hen­ki­lös­tö. Tu­kea py­ri­tään an­ta­maan riit­tä­väs­ti ja oi­kea-ai­kai­ses­ti, jot­ta se edis­tää opis­ke­li­joi­den op­pi­mis­ta, osaa­mi­sen osoit­ta­mis­ta, jat­ko-opin­toi­hin siir­ty­mis­tä sekä hy­vin­voin­tia. 

Opis­ke­li­jal­la on uu­dis­tuk­sen myö­tä laki­sää­tei­nen oi­keus saa­da tuki­o­pe­tus­ta eli ai­neen­o­pet­ta­jien an­ta­maa ope­tus­ta ja oh­jaus­ta, joka vas­taa opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen tuen tar­pei­siin. Oppi­lai­tos voi an­taa tuki­o­pe­tus­ta opis­ke­li­jal­le, joka on jää­nyt ti­la­päi­ses­ti jäl­keen opin­nois­saan tai joka tar­vit­see muus­ta syys­tä tu­kea tai oh­jaus­ta lu­kio-opin­to­jen suo­rit­ta­mi­sek­si.

Tuki­o­pe­tus­ta voi­daan an­taa myös opis­ke­lu­tai­to­jen, ku­ten esi­mer­kik­si kie­lel­lis­ten, ma­te­maat­tis­ten tai tie­to­tek­nis­ten val­miuk­sien vah­vis­ta­mi­sek­si tai opis­ke­lu­tek­niik­kaan liit­ty­vien tai­to­jen tu­ke­mi­sek­si. Jos opis­ke­li­jal­la on puut­tei­ta ope­tus­kie­len sa­nas­ton tai kie­len käy­tön ta­po­jen osaa­mi­ses­sa, tuki­o­pe­tuk­seen voi si­säl­tyä myös kie­li­tai­don vah­vis­ta­mis­ta.

Osa­na op­pi­mi­sen tu­kea oppi­lai­tok­sen on tar­jot­ta­va eri­tyis­o­pet­ta­jan an­ta­maa ope­tus­ta, tu­kea ja oh­jaus­ta. Eri­tyis­o­pet­ta­jan an­ta­ma tuki voi olla esi­mer­kik­si kes­kus­te­lua tuen tar­peis­ta ja opis­ke­lua tu­ke­vis­ta kei­nois­ta tai lu­ke­mi­sen ja kir­joit­ta­mi­sen vai­keuk­sien tes­taa­mis­ta. Li­säk­si eri­tyis­o­pet­ta­ja voi yh­des­sä opis­ke­li­jan kans­sa et­siä täl­le so­pi­via opis­ke­lu­stra­te­gi­oi­ta sekä an­taa tu­kea ja oh­jaus­ta opis­ke­lu­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­seen, ko­ko­nai­suuk­sien jä­sen­tä­mi­seen, teh­tä­vien aika­tau­lut­ta­mi­seen ja val­miik­si saa­mi­seen sekä it­se­näi­seen ja ta­voit­teel­li­seen opis­ke­luun. 

Opis­ke­li­jal­la on oi­keus eri­tyis­o­pe­tuk­seen, jos edel­lä ku­vat­tu op­pi­mi­sen tuki ei rii­tä ja hän tar­vit­see to­den­net­tu­jen op­pi­mis­vai­keuk­sien tai muun nii­hin rin­nas­tet­ta­van syyn vuok­si eri­tyis­o­pe­tus­ta lu­ki­on oppi­mää­rän suo­rit­ta­mi­sek­si. 
Lu­ki­on ai­ka­na op­pi­mis­vai­keu­det voi­daan to­den­taa esi­mer­kik­si seu­lo­jen ja tes­tien pe­rus­teel­la. Osa­na ar­vi­oin­tia voi­daan tar­vit­ta­es­sa haas­ta­tel­la opis­ke­li­jaa ja hän­tä opet­ta­via opet­ta­jia, jot­ta voi­daan ar­vi­oi­da opis­ke­li­jan op­pi­mis­vai­keuk­sien vai­ku­tuk­set opis­ke­luun sekä tar­vit­ta­vat tuki­toi­met.

Eri­tyis­o­pe­tus­ta an­taa eri­tyis­o­pet­ta­ja, joka ar­vi­oi eri­tyis­pe­da­go­gis­ten tuki­toi­mien tar­peen sekä suun­nit­te­lee opis­ke­luun ja osaa­mi­sen osoit­ta­mi­seen liit­ty­vät tuki­toi­met. Täl­lai­nen hal­lin­to­pää­tök­seen pe­rus­tu­va eri­tyis­o­pe­tus koh­den­tuu sy­väl­li­sem­min to­den­net­tui­hin op­pi­mis­vai­keuk­siin tai mui­hin nii­hin rin­nas­tet­ta­viin syi­hin. Si­ten se on sys­te­maat­ti­sem­paa ja ta­voit­teel­li­sem­paa kuin eri­tyis­o­pet­ta­jan an­ta­ma op­pi­mi­sen tuki.

Kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jän on teh­tä­vä hal­lin­to­pää­tös opis­ke­li­jal­le an­net­ta­vas­ta eri­tyis­o­pe­tuk­ses­ta. Pää­tös teh­dään, kun lu­ki­os­sa huo­ma­taan eri­tyis­o­pe­tuk­sen tar­ve tai kun opis­ke­li­ja tai ala­i­käi­sen opis­ke­li­jan huol­ta­ja sitä pyy­tää. Pää­tös voi olla myön­tei­nen tai kiel­tei­nen riip­pu­en sii­tä, ar­vi­oi­ko kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jä eri­tyis­o­pe­tuk­sen an­ta­mi­sen kri­tee­rien täyt­ty­vän. (OPH)

Op­pi­mi­sen tuki ja oh­jaus (1.8.2025)25.5.2025