OPPIMISEN TUEN TYÖNJAKO
OPISKELIJA
Opiskelijalta odotetaan aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta opintojen edistämisessä. Hänen velvollisuutenaan on osallistua opetukseen, jollei poissaololle ole perusteltua syytä, sekä suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti. Opintoihin kuuluu lisäksi niiden tavoitteiden ja sisällön kannalta tarpeellinen ja opiskelijan kannalta kohtuullinen määrä opiskelijan omatoimista työskentelyä.
Opiskelija voi hakeutua itse tai hänet voidaan ohjata tukitoimien pariin. Oppimisen tukea ei kuitenkaan ole suunnattu opiskelijan omavalintaisten tai luvattomien poissaolojen aiheuttamaan opinnoissa jälkeen jäämiseen.
RYHMÄNOHJAAJA
Ryhmänohjaaja seuraa säännöllisesti ryhmänsä opiskelijoiden opintojen etenemistä, oppimisen tuen tarvetta ja koulunkäynnin säännöllisyyttä.
Ryhmänohjaaja kokoaa aineenopettajilta tietoa opiskelijan opintojen sujumisesta ja välittää tukitarvehuomioita erityisopettajalle.
Ryhmänohjaaja pitää yhteyttä alaikäisen opiskelijan huoltajiin erityisesti opiskelijan koulunkäyntiin liittyvien, keskustelua vaativien asioiden osalta.
AINEENOPETTAJA
Oppimisen tuki on tarkoitettu aineenopetuksen tueksi niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan.
Aineenopettaja ottaa huomioon opiskelijan tuen tarpeet oppituntien suunnittelussa ja opetusjärjestelyissä, esimerkiksi valitsemalla monipuolisia opetusmenetelmiä ja eriyttämällä opetusta.
Aineenopettaja vastaa oman oppiaineensa osalta opiskelu- ja oppimisen taitojen opettamisesta sekä niiden kertaamisesta opintojaksoittain.
Opiskelijalla on oikeus saada tukiopetusta eli aineenopettajien antamaa opetusta ja ohjausta opiskelijan oppimiseen liittyviin tuen tarpeisiin vastaamiseksi. Tukiopetusta voidaan antaa myös opiskelutaitojen, kuten kielellisten, matemaattisten tai tietoteknisten valmiuksien, vahvistamiseksi taikka opiskelutekniikkaan liittyvien taitojen tukemiseksi.
Opiskelijan työskentelyä, oppimista ja osaamisen kehittymistä arvioidaan monipuolisesti ja säännöllisesti. Tukea tarvitsevalle opiskelijalle turvataan mahdollisuus osoittaa osaamistaan eri tavoin.
Osaamisen osoittamiseen voidaan käyttää erilaisia tapoja pelkän kirjallisen tuottamisen rinnalla. Tällaisia yksilöllisiä järjestelyjä ovat esimerkiksi arvioitavan kirjallisen kokeen/tuotoksen suullinen täydentäminen, keskeisen oppiaineksen kokeet, lisäajan antaminen arviointitilanteissa, pienryhmätilan käyttäminen itsenäisessä työskentelyssä ja arviointitilanteissa, materiaalin riittävän suuri kirjasinkoko tai erillisen näytön käyttäminen.
Opetustilanteissa käytössä on lukuisia hyvää oppimista edistäviä pedagogisia ratkaisuja, joita erityisopettaja kirjaa ehdotuksina pedagogisen tuen suunnitelmaan esim. etukäteen annetut muistiinpanot, äänikirjojen hyödyntäminen jne.
Aineryhmäkoordinaattorit (ÄI, ENA, RUB ja MAB / MAA)
Aineryhmäkoordinaattoreiden tehtävänä on kartoittaa tukea tarvitsevat opiskelijat ja sopia oppimisen tuen käytännön järjestelyistä ja vastuista oman aineryhmän sisällä. Useimmiten nämä tukea tarvitsevat opiskelijat ovat saaneet oppiaineen opinnoista hylätyn arvosanan (tai useampia hylättyjä) tai opintojaksosta puuttuu esim. useampi vaadittava työ.
Aineryhmäkoordinaattorit tiedottavat opiskelijoille ja heidän huoltajilleen esim. wilman kautta oppimisen tuen mahdollisuuksista, uusinta-aikatauluista ja muista käytännön tukijärjestelyistä. Tukitarpeiden kartoitus tehdään lukuvuoden alussa ja aina jaksoarviointien valmistuttua mahdollisuuksien mukaan. Viikkopalavereissa aineryhmittäin jaetaan tietoa ja kokemuksia siitä, miten opiskelijoita on tuettu ja mistä tukitoimista kukin opiskelija on hyötynyt. Tämä aineryhmissä tapahtuva tiedonsiirto on tärkeää tehdä heti jakson alussa, jotta opiskelijoiden oppimisen tuki toteutuu mahdollisimman hyvin.
ERITYISOPETTAJA
Osana oppimisen tukea tarjotaan erityisopettajan antamaa ohjausta, tukea ja opetusta. Tällaisesta erityisopettajan antamasta oppimisen tuesta ei tehdä erityisopetuksen hallintopäätöstä.
Erityisopettajan antama oppimisen tuki voi olla ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyjen tarpeen arviointia sekä lukioaikaisten oppimisen ja osaamisen osoittamisen tapojen ja erityisjärjestelyjen suunnittelua yhteistyössä aineenopettajien kanssa.
Erityisopettaja voi yhdessä opiskelijan kanssa etsiä tälle sopivia opiskelustrategioita sekä antaa tukea ja ohjausta opiskelutaitojen kehittämiseen, kokonaisuuksien jäsentämiseen, tehtävien aikatauluttamiseen ja valmiiksi saamiseen sekä itsenäiseen ja tavoitteelliseen opiskeluun.
Erona erityisopettajan antamaan edellä kuvattuun matalan kynnyksen oppimisen tukeen on se, että hallintopäätökseen perustuva erityisopetus kohdentuu syvällisemmin todennettuihin oppimisvaikeuksiin tai muihin niihin rinnastettaviin syihin, eli se on systemaattisempaa ja tarkemmin tavoitteellistettua kuin oppimisen tuki.
Erityisopettaja vastaa erityisopetusta saavan opiskelijan erityispedagogisten tukitoimien tarpeen arvioinnista ja opiskeluun sekä osaamisen osoittamiseen liittyvien tukitoimien suunnittelusta.
OPINTO-OHJAAJA
Opinto-ohjaaja ohjaa ja tukee ryhmiensä opiskelijoita opinto-ohjelman laatimisessa, mitoittamisessa ja muokkaamisessa, opintojaksovalinnoissa ja ylioppilaskirjoitusuunnitelman tekemisessä.
Opinto-ohjaaja ohjaa ryhmänsä opiskelijoita jatko-opintojen suunnittelussa ja hakuprosessissa.
Oppimisen tuen vastuut, työnjako ja yhteistyö on kuvattu yksityiskohtaisemmin seuraavissa taulukossa: Oppimisen tuen työnjako