OPPIMISEN TUEN TYÖNJAKO

OPIS­KE­LI­JA

Opis­ke­li­jal­ta odo­te­taan ak­tii­vi­suut­ta ja oma-aloit­tei­suut­ta opin­to­jen edis­tä­mi­ses­sä. Hä­nen vel­vol­li­suu­te­naan on osal­lis­tua ope­tuk­seen, joll­ei pois­sa­o­lol­le ole pe­rus­tel­tua syy­tä, sekä suo­rit­taa teh­tä­vän­sä tun­nol­li­ses­ti ja käyt­täy­tyä asi­al­li­ses­ti. Opin­toi­hin kuu­luu li­säk­si nii­den ta­voit­tei­den ja si­säl­lön kan­nal­ta tar­peel­li­nen ja opis­ke­li­jan kan­nal­ta koh­tuul­li­nen mää­rä opis­ke­li­jan oma­toi­mis­ta työs­ken­te­lyä.

Opis­ke­li­ja voi ha­keu­tua itse tai hä­net voi­daan oh­ja­ta tuki­toi­mien pa­riin. Op­pi­mi­sen tu­kea ei kui­ten­kaan ole suun­nat­tu opis­ke­li­jan oma­va­lin­tais­ten tai lu­vat­to­mien pois­sa­o­lo­jen ai­heut­ta­maan opin­nois­sa jäl­keen jää­mi­seen.

RYH­MÄN­OH­JAA­JA

Ryh­män­oh­jaa­ja seu­raa sään­nöl­li­ses­ti ryh­män­sä opis­ke­li­joi­den opin­to­jen ete­ne­mis­tä, op­pi­mi­sen tuen tar­vet­ta ja kou­lun­käyn­nin sään­nöl­li­syyt­tä.

Ryh­män­oh­jaa­ja ko­ko­aa ai­neen­o­pet­ta­jil­ta tie­toa opis­ke­li­jan opin­to­jen su­ju­mi­ses­ta ja vä­lit­tää tuki­tar­ve­huo­mi­oi­ta eri­tyis­o­pet­ta­jal­le.

Ryh­män­oh­jaa­ja pi­tää yh­teyt­tä ala­i­käi­sen opis­ke­li­jan huol­ta­jiin eri­tyi­ses­ti opis­ke­li­jan kou­lun­käyn­tiin liit­ty­vien, kes­kus­te­lua vaa­ti­vien asi­oi­den osal­ta.

Ryh­män­oh­jaa­jan opas

AI­NEEN­O­PET­TA­JA

Op­pi­mi­sen tuki on tar­koi­tet­tu ai­neen­o­pe­tuk­sen tu­ek­si niil­le opis­ke­li­joil­le, joil­la on vai­keuk­sia suo­riu­tua opin­nois­taan.

Ai­neen­o­pet­ta­ja ot­taa huo­mi­oon opis­ke­li­jan tuen tar­peet oppi­tun­tien suun­nit­te­lus­sa ja ope­tus­jär­jes­te­lyis­sä, esi­mer­kik­si va­lit­se­mal­la moni­puo­li­sia ope­tus­me­ne­tel­miä ja eriyt­tä­mäl­lä ope­tus­ta.

Ai­neen­o­pet­ta­ja vas­taa oman oppi­ai­neen­sa osal­ta opis­ke­lu- ja op­pi­mi­sen tai­to­jen opet­ta­mi­ses­ta sekä nii­den ker­taa­mi­ses­ta opin­to­jak­soit­tain.

Opis­ke­li­jal­la on oi­keus saa­da tuki­o­pe­tus­ta eli ai­neen­o­pet­ta­jien an­ta­maa ope­tus­ta ja oh­jaus­ta opis­ke­li­jan op­pi­mi­seen liit­ty­viin tuen tar­pei­siin vas­taa­mi­sek­si. Tuki­o­pe­tus­ta voi­daan an­taa myös opis­ke­lu­tai­to­jen, ku­ten kie­lel­lis­ten, ma­te­maat­tis­ten tai tie­to­tek­nis­ten val­miuk­sien, vah­vis­ta­mi­sek­si taik­ka opis­ke­lu­tek­niik­kaan liit­ty­vien tai­to­jen tu­ke­mi­sek­si.

Opis­ke­li­jan työs­ken­te­lyä, op­pi­mis­ta ja osaa­mi­sen ke­hit­ty­mis­tä ar­vi­oi­daan moni­puo­li­ses­ti ja sään­nöl­li­ses­ti. Tu­kea tar­vit­se­val­le opis­ke­li­jal­le tur­va­taan mah­dol­li­suus osoit­taa osaa­mis­taan eri ta­voin.

Osaa­mi­sen osoit­ta­mi­seen voi­daan käyt­tää eri­lai­sia ta­po­ja pel­kän kir­jal­li­sen tuot­ta­mi­sen rin­nal­la. Täl­lai­sia yk­si­löl­li­siä jär­jes­te­ly­jä ovat esi­mer­kik­si ar­vi­oi­ta­van kir­jal­li­sen ko­keen/tuo­tok­sen suul­li­nen täy­den­tä­mi­nen, kes­kei­sen oppi­ai­nek­sen ko­keet, lisä­ajan an­ta­mi­nen ar­vi­oin­ti­ti­lan­teis­sa, pien­ryh­mä­ti­lan käyt­tä­mi­nen it­se­näi­ses­sä työs­ken­te­lys­sä ja ar­vi­oin­ti­ti­lan­teis­sa, ma­te­ri­aa­lin riit­tä­vän suu­ri kir­ja­sin­koko tai eril­li­sen näy­tön käyt­tä­mi­nen.

Ope­tus­ti­lan­teis­sa käy­tös­sä on lu­kui­sia hy­vää op­pi­mis­ta edis­tä­viä pe­da­go­gi­sia rat­kai­su­ja, joi­ta eri­tyis­o­pet­ta­ja kir­jaa eh­do­tuk­si­na pe­da­go­gi­sen tuen suun­ni­tel­maan esim. etu­kä­teen an­ne­tut muis­tiin­pa­not, ääni­kir­jo­jen hyö­dyn­tä­mi­nen jne.

Aine­ryh­mä­koor­di­naat­to­rit (ÄI, ENA, RUB ja MAB / MAA)

Aine­ryh­mä­koor­di­naat­to­rei­den teh­tä­vä­nä on kar­toit­taa tu­kea tar­vit­se­vat opis­ke­li­jat ja so­pia op­pi­mi­sen tuen käy­tän­nön jär­jes­te­lyis­tä ja vas­tuis­ta oman aine­ryh­män si­säl­lä. Useim­mi­ten nämä tu­kea tar­vit­se­vat opis­ke­li­jat ovat saa­neet oppi­ai­neen opin­nois­ta hy­lä­tyn arvo­sa­nan (tai use­am­pia hy­lät­ty­jä) tai opin­to­jak­sos­ta puut­tuu esim. use­am­pi vaa­dit­ta­va työ.

Aine­ryh­mä­koor­di­naat­to­rit tie­dot­ta­vat opis­ke­li­joil­le ja hei­dän huol­ta­jil­leen esim. wil­man kaut­ta op­pi­mi­sen tuen mah­dol­li­suuk­sis­ta, uu­sin­ta-aika­tau­luis­ta ja muis­ta käy­tän­nön tuki­jär­jes­te­lyis­tä. Tuki­tar­pei­den kar­toi­tus teh­dään luku­vuo­den alus­sa ja aina jak­so­ar­vi­oin­tien val­mis­tut­tua mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan.  Viik­ko­pa­la­ve­reis­sa aine­ryh­mit­täin ja­e­taan tie­toa ja ko­ke­muk­sia sii­tä, mi­ten opis­ke­li­joi­ta on tu­et­tu ja mis­tä tuki­toi­mis­ta ku­kin opis­ke­li­ja on hyö­ty­nyt. Tämä aine­ryh­mis­sä ta­pah­tu­va tie­don­siir­to on tär­ke­ää teh­dä heti jak­son alus­sa, jot­ta opis­ke­li­joi­den op­pi­mi­sen tuki to­teu­tuu mah­dol­li­sim­man hy­vin.

ERI­TYIS­O­PET­TA­JA

Osa­na op­pi­mi­sen tu­kea tar­jo­taan eri­tyis­o­pet­ta­jan an­ta­maa oh­jaus­ta, tu­kea ja ope­tus­ta. Täl­lai­ses­ta eri­tyis­o­pet­ta­jan an­ta­mas­ta op­pi­mi­sen tu­es­ta ei teh­dä eri­tyis­o­pe­tuk­sen hal­lin­to­pää­tös­tä.

Eri­tyis­o­pet­ta­jan an­ta­ma op­pi­mi­sen tuki voi olla yli­op­pi­las­tut­kin­non eri­tyis­jär­jes­te­ly­jen tar­peen ar­vi­oin­tia sekä lu­ki­o­ai­kais­ten op­pi­mi­sen ja osaa­mi­sen osoit­ta­mi­sen ta­po­jen ja eri­tyis­jär­jes­te­ly­jen suun­nit­te­lua yh­teis­työs­sä ai­neen­o­pet­ta­jien kans­sa.

Eri­tyis­o­pet­ta­ja voi yh­des­sä opis­ke­li­jan kans­sa et­siä täl­le so­pi­via opis­ke­lu­stra­te­gi­oi­ta sekä an­taa tu­kea ja oh­jaus­ta opis­ke­lu­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­seen, ko­ko­nai­suuk­sien jä­sen­tä­mi­seen, teh­tä­vien aika­tau­lut­ta­mi­seen ja val­miik­si saa­mi­seen sekä it­se­näi­seen ja ta­voit­teel­li­seen opis­ke­luun.

Ero­na eri­tyis­o­pet­ta­jan an­ta­maan edel­lä ku­vat­tuun ma­ta­lan kyn­nyk­sen op­pi­mi­sen tu­keen on se, että hal­lin­to­pää­tök­seen pe­rus­tu­va eri­tyis­o­pe­tus koh­den­tuu sy­väl­li­sem­min to­den­net­tui­hin op­pi­mis­vai­keuk­siin tai mui­hin nii­hin rin­nas­tet­ta­viin syi­hin, eli se on sys­te­maat­ti­sem­paa ja tar­kem­min ta­voit­teel­lis­tet­tua kuin op­pi­mi­sen tuki.

Eri­tyis­o­pet­ta­ja vas­taa eri­tyis­o­pe­tus­ta saa­van opis­ke­li­jan eri­tyis­pe­da­go­gis­ten tuki­toi­mien tar­peen ar­vi­oin­nis­ta ja opis­ke­luun sekä osaa­mi­sen osoit­ta­mi­seen liit­ty­vien tuki­toi­mien suun­nit­te­lus­ta.

OPIN­TO-OH­JAA­JA

Opin­to-oh­jaa­ja oh­jaa ja tu­kee ryh­mien­sä opis­ke­li­joi­ta opin­to-oh­jel­man laa­ti­mi­ses­sa, mi­toit­ta­mi­ses­sa ja muok­kaa­mi­ses­sa, opin­to­jak­so­va­lin­nois­sa ja yli­op­pi­las­kir­joi­tu­suun­ni­tel­man te­ke­mi­ses­sä.

Opin­to-oh­jaa­ja oh­jaa ryh­män­sä opis­ke­li­joi­ta jat­ko-opin­to­jen suun­nit­te­lus­sa ja haku­pro­ses­sis­sa.

Op­pi­mi­sen tuen vas­tuut, työn­jako ja yh­teis­työ on ku­vat­tu yk­si­tyis­koh­tai­sem­min seu­raa­vis­sa tau­lu­kos­sa: Op­pi­mi­sen tuen työn­jako

Op­pi­mi­sen tuki ja oh­jaus (1.8.2025)25.5.2025