LUKIOLAISEN HYVÄN ARJEN ELEMENTTEJÄ
ITSETUTKISKELUN JA KESKUSTELUN POHJAKSI
Tutki alla olevia lukiolaisen vastuita ja velvollisuuksia. Mitkä alla olevista lukiolaisen vastuista jo onnistuvat? Miksi joku asia ei suju? Pystytkö korjaamaan asian? Mikä on välttämätöntä jaksamisen kannalta?
- Nukun riittävästi
- Herään ajoissa koulupäivään
- Syön hyvän ja riittävän aamiaisen ja koulussa tarjolla olevan lounaan
- Saavun oppitunnille ajoissa
- Työskentelen oppitunneilla aktiivisesti ja huolehdin omalta osaltani työrauhasta
- Opettelen käyttämään kalenteria ja noudatan töiden palautusaikatauluja
- Teen läksyt säännöllisesti ja valmistaudun kokeisiin hyvin
- Pyydän tukea ja ohjausta, jos jokin opiskeltava asia tuntuu vaikealta ja hankalalta tehdä tai ymmärtää
- Seuraan opintojeni etenemistä aktiivisesti
- Huolehdin poissaoloselvitykset asianmukaisesti ja ajallaan
- Etsin sopivan tasapainon harrastusten ja koulutyön välille
- Annan aikaani myös läheisille, perheelleni ja ystävilleni.
Hyvinvoiva lukio-hankesivusto antaa vinkkejä mielenhyvinvointiin, opiskelukykyyn, ryhmäytymiseen ja terveellisiiin elintapoihin. Hyvinvoiva lukio –toimintamalli kehitettiin Oulussa yhdessä Kastellin, Kiimingin ja Laanilan lukiolaisten ja lukioiden henkilökunnan kanssa. Toimintamallin tavoitteena on edistää lukiolaisten hyvinvointia ja opiskelukykyä sekä ehkäistä opiskelu-uupumusta. Mallissa huomioidaan koko lukioaika ja opiskeluyhteisö: lukiolaiset, opettajat, opiskeluhuolto sekä muut toimijat kuten järjestöt.
Hyvinvoinnin edistämisen painopisteet ovat toimintamallissa erilaiset eri lukuvuosina. Ensimmäisenä lukuvuonna painottuu opiskeluvalmiuksien, opintoihin kiinnittymisen, elintapojen ja voimavarojen edistäminen. Toisena lukuvuonna keskitytään motivaation, elintapojen, vertaissuhteiden ja turvallisen oppimisympäristön vaalimiseen. Viimeisinä opiskeluvuosina hyvinvoinnin edistäminen tukee kirjoituksiin ja tulevaisuuteen valmistautumista – katse on jo tulevassa.
Oppimisen tuki ja ohjaus (1.8.2025)25.5.2025