RYHMÄNOHJAAJAN TEHTÄVÄT

Jo­kai­sel­la pe­rus­ryh­mäl­lä on oma ryh­män­oh­jaa­jan­sa. Ryh­män­oh­jaa­ja (ro) on pe­rus­ryh­män­sä opis­ke­li­joi­den lähi­oh­jaa­ja, joka pe­reh­dyt­tää opis­ke­li­jat kou­lu­yh­tei­sön jä­se­nik­si ja seu­raa hei­dän opin­to­jen­sa su­ju­mis­ta. Ryh­män­oh­jaa­ja edis­tää ryh­mä­läis­ten­sä viih­ty­mis­tä ja hy­vin­voin­tia sekä yk­si­lö- että yh­tei­sö­ta­sol­la. Ryh­män­oh­jaa­jien ja huol­ta­jien vä­li­sel­lä yh­teis­työl­lä tu­e­taan opis­ke­li­jan hy­vin­voin­tia, opis­ke­lua ja opis­ke­lu­e­del­ly­tyk­siä. Ryh­män­oh­jaa­ja saa tu­kea työ­hön­sä lu­ki­on­sa opin­to-oh­jaa­jil­ta, eri­tyis­o­pet­ta­jal­ta, reh­to­ril­ta, ter­vey­den­hoi­ta­jal­ta ja muil­ta kou­lu­yh­tei­sön jä­se­nil­tä. Työs­sään ryh­män­oh­jaa­ja luo itse omat toi­min­ta­ta­pan­sa yh­teis­ten peli­sään­tö­jen si­säl­lä sekä toi­mii link­ki­nä omien opis­ke­li­joi­den­sa ja hei­dän huol­ta­jien­sa sekä koko kou­lu­yh­tei­sön vä­lil­lä.

Ryh­män­oh­jauk­sen opin­to­jak­so OP05 Ryh­män­oh­jaus on laa­juu­del­taan 2 opin­to­pis­tet­tä, ja sen suo­rit­ta­vat kaik­ki lu­ki­on opis­ke­li­jat. Opis­ke­li­ja saa opin­to­jak­son opin­to­pis­teet 3. vuo­den 4. jak­son jäl­keen, kun hän osal­lis­tuu so­vit­tui­hin ryh­män­oh­jauk­siin koko lu­kio-opin­to­jen ajan. Mi­kä­li opis­ke­li­ja osal­lis­tuu ryh­män­oh­jauk­siin vain sa­tun­nai­ses­ti, hä­nel­le voi­daan an­taa opin­to­jak­sos­ta 1 opin­to­pis­teen laa­jui­nen suo­ri­tus. Ryh­män­oh­jaa­ja seu­raa opin­to­jak­son suo­rit­ta­mis­ta ja ar­vi­oi sen 3. vuo­den ke­vääl­lä.

Opis­ke­li­jan opin­to­me­nes­tyk­sen, pois­sa­o­lo­jen ja hy­vin­voin­nin seu­ran­ta

Ryh­män­oh­jaa­ja

Yh­teis­työ ko­din kans­sa

Ryh­män­oh­jaa­ja

Yh­teis­työ kou­lun yh­tei­söl­li­syy­den vah­vis­ta­mi­sek­si

Ryh­män­oh­jaa­ja

Opin­to­jen seu­ran­ta ja huo­mi­ot wil­man lisä­tie­dois­sa

Opis­ke­lun lisä­tie­toi­hin mer­ki­tään opis­ke­li­jan, huol­ta­jan, ryh­män­oh­jaa­jan, reh­to­rin, opin­to-oh­jaa­jan, eri­tyis­o­pet­ta­jan ja ai­neen­o­pet­ta­jan tie­toon tar­koi­te­tut asi­at. Mer­kin­nät ovat tär­kei­tä, jot­ta so­vi­tut asi­at ei­vät unoh­du puo­lin ja toi­sin. Tuki­toi­mien käy­tön do­ku­men­toin­ti on tar­peen, kun opis­ke­li­jal­le ha­e­taan eri­tyis­jär­jes­te­ly­jä yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin tai jos ar­vi­oi­daan, tar­vi­taan­ko hä­nel­le uu­den lain mu­kai­nen hal­lin­to­pää­tös eri­tyis­o­pe­tuk­ses­ta. On myös tär­ke­ää olla kir­jat­tu­na, jos opis­ke­li­ja ei ole käyt­tä­nyt tar­jot­tua tu­kea tai nou­dat­ta­nut so­vit­tu­ja me­net­te­ly­jä. 

Kir­jaa­mi­nen on tär­ke­ää sekä opis­ke­li­jan että opet­ta­jan oi­keus­tur­van kan­nal­ta, jot­ta mah­dol­li­sis­sa ris­ti­rii­ta­ti­lan­teis­sa voi­daan tar­kas­tel­la opis­ke­li­jan opin­toi­hin liit­ty­viä rat­kai­su­ja ja hä­nen saa­maan­sa tu­kea.

Toi­saal­ta ter­veen jär­jen käyt­tö on sal­lit­tu: ta­val­lis­ta ar­kea ja jo­kais­ta yh­tey­den­ot­toa ei tar­vit­se kir­ja­ta. Nyrk­ki­sään­tö­nä voi­si olla, että ne asi­at kir­ja­taan, jot­ka ovat tär­kei­tä opis­ke­li­jan opin­to­jen ete­ne­mi­sen kan­nal­ta.

Mer­kin­tö­jä teh­tä­es­sä tu­lee kui­ten­kin huo­mi­oi­da, ke­nel­le kir­jauk­set nä­ky­vät. Arka­luon­toi­sia, sa­las­sa pi­det­tä­viä tie­to­ja ovat esi­mer­kik­si ter­vey­teen tai per­hee­seen liit­ty­vät asi­at. Jos on to­del­la tar­peen, luot­ta­muk­sel­li­sen asi­an voi kir­ja­ta yh­des­sä opis­ke­li­jan kans­sa.

Asi­at kir­ja­taan aika­jär­jes­tyk­ses­sä lo­mak­keen ri­veil­le:

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioOpas ryh­män­oh­jaa­jil­le (päi­vi­tet­ty 25.5.2025)9.4.2020