RYHMÄNOHJAAJAN TEHTÄVÄT
Jokaisella perusryhmällä on oma ryhmänohjaajansa. Ryhmänohjaaja (ro) on perusryhmänsä opiskelijoiden lähiohjaaja, joka perehdyttää opiskelijat kouluyhteisön jäseniksi ja seuraa heidän opintojensa sujumista. Ryhmänohjaaja edistää ryhmäläistensä viihtymistä ja hyvinvointia sekä yksilö- että yhteisötasolla. Ryhmänohjaajien ja huoltajien välisellä yhteistyöllä tuetaan opiskelijan hyvinvointia, opiskelua ja opiskeluedellytyksiä. Ryhmänohjaaja saa tukea työhönsä lukionsa opinto-ohjaajilta, erityisopettajalta, rehtorilta, terveydenhoitajalta ja muilta kouluyhteisön jäseniltä. Työssään ryhmänohjaaja luo itse omat toimintatapansa yhteisten pelisääntöjen sisällä sekä toimii linkkinä omien opiskelijoidensa ja heidän huoltajiensa sekä koko kouluyhteisön välillä.
Ryhmänohjauksen opintojakso OP05 Ryhmänohjaus on laajuudeltaan 2 opintopistettä, ja sen suorittavat kaikki lukion opiskelijat. Opiskelija saa opintojakson opintopisteet 3. vuoden 4. jakson jälkeen, kun hän osallistuu sovittuihin ryhmänohjauksiin koko lukio-opintojen ajan. Mikäli opiskelija osallistuu ryhmänohjauksiin vain satunnaisesti, hänelle voidaan antaa opintojaksosta 1 opintopisteen laajuinen suoritus. Ryhmänohjaaja seuraa opintojakson suorittamista ja arvioi sen 3. vuoden keväällä.
Opiskelijan opintomenestyksen, poissaolojen ja hyvinvoinnin seuranta
Ryhmänohjaaja
- pitää viikoittaisen ryhmänohjaustuokion, joka pidetään torstaisin klo 12.00 – 12.15 ryhmänohjaajan luokassa. Joskus RO-ruokiot voivat kestää myös pidempään. Kaikkien opiskelijoiden tulee olla mukana ryhmänohjauksessa. Mikäli ryhmänohjaus pidetään juhlasalissa tai siellä on joku muu yhteinen tilaisuus, johon kaikki osallistuvat, ryhmänohjaaja ohjaa oman ryhmänsä opiskelijoita.
 - seuraa säännöllistä koulunkäyntiä ja opiskelijan poissaoloja viikoittain ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin.
 - perehdyttää koulun käytänteisiin ja ohjeisiin.
 - haastattelee ryhmänsä opiskelijat lukio-opintojen alussa.
 - havainnoi ryhmänsä opiskelijoiden hyvinvointia tavatessaan opiskelijoita.
 - tarkistaa opiskelijan opiskelumenestyksen jaksoittain (hylätyt ja keskeneräiset opinnot, heikentyneet arvosanat ja opintojen kokonaiskertymä).
 - keskustelee opiskelijan kanssa sekä tarvittaessa opinto-ohjaajan ja aineenopettajan kanssa, jos huoli nuoresta syntyy.
 - on opiskelijan luvalla yhteydessä alaikäisen huoltajaan, kun hänellä on huoli opiskelijasta.
 - ohjaa tarvittaessa opiskelijan opinto-ohjaajan, erityisopettajan tai terveydenhoitajan luokse.
 - osallistuu tarvittaessa opiskelijapalavereihin.
 - kannustaa, tukee ja motivoi opiskelijoitansa.
 - myöntää 1-3 päivän loman.
 
Yhteistyö kodin kanssa
Ryhmänohjaaja
- osallistuu ohjausryhmänsä vanhempainiltojen suunnitteluun ja toteutukseen.
 - pitää yhteyttä huoltajiin opiskelijan hyvinvoinnin edistämiseksi.
 - kutsuu tarvittaessa koolle huoltajataapaamisen.
 - kutsuu tarvittaessa koolle moniammatillisen asiantuntijaryhmän.
 
Yhteistyö koulun yhteisöllisyyden vahvistamiseksi
Ryhmänohjaaja
- osallistuu lukion yhteisten vuosikursseittain järjestettävien tilaisuuksien järjestelyihin ja toteutukseen Lyseolla sovitulla tavalla esim. teemapäivät, vanhojen tanssit, penkkarit, yo-juhla jne.
 
Opintojen seuranta ja huomiot wilman lisätiedoissa
Opiskelun lisätietoihin merkitään opiskelijan, huoltajan, ryhmänohjaajan, rehtorin, opinto-ohjaajan, erityisopettajan ja aineenopettajan tietoon tarkoitetut asiat. Merkinnät ovat tärkeitä, jotta sovitut asiat eivät unohdu puolin ja toisin. Tukitoimien käytön dokumentointi on tarpeen, kun opiskelijalle haetaan erityisjärjestelyjä ylioppilaskirjoituksiin tai jos arvioidaan, tarvitaanko hänelle uuden lain mukainen hallintopäätös erityisopetuksesta. On myös tärkeää olla kirjattuna, jos opiskelija ei ole käyttänyt tarjottua tukea tai noudattanut sovittuja menettelyjä.
Kirjaaminen on tärkeää sekä opiskelijan että opettajan oikeusturvan kannalta, jotta mahdollisissa ristiriitatilanteissa voidaan tarkastella opiskelijan opintoihin liittyviä ratkaisuja ja hänen saamaansa tukea.
Toisaalta terveen järjen käyttö on sallittu: tavallista arkea ja jokaista yhteydenottoa ei tarvitse kirjata. Nyrkkisääntönä voisi olla, että ne asiat kirjataan, jotka ovat tärkeitä opiskelijan opintojen etenemisen kannalta.
Merkintöjä tehtäessä tulee kuitenkin huomioida, kenelle kirjaukset näkyvät. Arkaluontoisia, salassa pidettäviä tietoja ovat esimerkiksi terveyteen tai perheeseen liittyvät asiat. Jos on todella tarpeen, luottamuksellisen asian voi kirjata yhdessä opiskelijan kanssa.
Asiat kirjataan aikajärjestyksessä lomakkeen riveille:
- Ryhmänohjaajan haastattelut
 - Opinto-ohjauksen keskustelut ja niissä tehdyt ratkaisut ja sopimukset
 - Käynnit erityisopettajan luona ja tehdyt ratkaisut sekä erityisjärjestelyhakemukset
 - Aineenopettajan kanssa käydyt keskustelut ja niissä tehdyt ratkaisut ja sopimukset harkinnan mukaan
 - Henkilökohtaiset yhteydenotot opiskelijaan, jos opiskelijan tavoittaminen on ollut haastavaa, opiskelijaa ei ole saatu kiinni tai asia on hyvin tärkeä.
 - Yhteydenotot huoltajiin
 - Huoltajatapaamiset ja niissä tehdyt ratkaisut ja sopimukset
 - Opiskelijan jääminen tulematta sovittuihin tapaamisiin (ainakin jos toistuu)
 - Opiskelijalle on tarjottu tukiopetusta, mutta hän ei ole käyttänyt mahdollisuutta tai on toistuvasti jättänyt tulematta sovituille tukiopetustunneille; kaikille avoimia kolmen opintopisteen pituisten opintojaksojen sisään jätettyjä tukiopetuskertoja ei tarvitse tässä huomioida
 - Opiskelija ei ole käyttänyt oikeuttaan pienryhmätilaan kokeissa.
 - Koekertojen loppuminen jossakin opintojaksossa, koska opiskelija ei ole saapunut kokeeseen