Voit(olla) paras oppija! -hanke
Jo pari vuotta käynnissä ollut Voit(olla paras oppija! -hanke jatkui vielä syyslukukauden 2018 ajan. Syksyllä saatiin tietää, että hankkeen yhteydessä suunniteltu sisäpihan uudistus voidaan toteuttaa, ja työt aloitettiin ennen maan jäätymistä ja lumen satamista mm. poistettavien puiden kaatamisella ja sadevesijärjestelmiin liittyvillä kaivuutöillä. Koko koulua jännitti, kun kaivinkone ja muuta tavaraa nostettiin nosturilla edestakaisin koulurakennuksen yli. Talvikauden tauon jälkeen työt jatkuivat ja niiden on tarkoitus valmistua kesän aikana. Ensi elokuussa toivottavasti pääsemme nauttimaan uudistetusta pihasta, jonne tulevat kalusteet ja pelit odottavat jo käyttöä koululla.
Hanke on lisännyt opettajakunnan ymmärrystä pelillistämisestä sekä pelien käytöstä oppimisen, opetuksen ja arvioinnin tukena. Hankkeen myötä koululle on saatu hankittua pelejä, pelillistämistä tukevaa laitteistoa sekä lisenssejä pelialustojen käyttöä varten. Opettajia on koulutettu hankitun laitteiston ja pelialustojen käyttöön. Kokemusten jakaminen ja yhdessä työskentely ovat edistäneet yhteisöllistä toimintakulttuuria. Hankkeessa toteutetut tilojen muutokset ovat olleet onnistuneita ja lisänneet mahdollisuuksia pelien monipuolisempaan käyttöön niin oppitunneilla kuin vapaa-ajallakin. Opiskelijat ovat saaneet positiivisia kokemuksia oppimisesta erilaisten pelien avulla sekä pelaajina että tekemällä itse oppimispelejä.
Pelien käyttöä opetuksessa kehitettiin mm. Seppo- ja Thinglink-sovellusten avulla. Muutamat opettajat rakensivat kursseilleen pakohuonepelejä, ja niistä tuli opiskelijoiden keskuudessa hyvin suosittuja. Lyseon projektiviikolla huhtikuussa 2019 pakohuoneprojektiin oli eniten ilmoittautuneita, eivätkä kaikki halukkaat edes mahtuneet ryhmään. Hankkeen aikana hankittyja vr-laseja ja muita laitteita koekäytettiin kursseilla. Mediaryhmän opiskelijat laativat 360-kameroilla ja Thinglinkillä virtuaalitutustumiskierroksen kouluun. Kierrosta voi katsella koulun kotisivuilta joko näytöltä tai vr-laseilla.

