Uuden aloittaminen on aina hankalaa, jännittävää ja pelottavaa. Lukion aloittaminen tuo omat haasteensa. Tutorit ovat tärkeä apu uuden lukiolaisen aloittaessa opintojaan. He neuvovat, opastavat ja ohjaavat ja kertovat omista virheistään ja kokemuksistaan, jotta toisilla olisi helpompi aloitus. He ovat oman alansa asiantuntijoita.
Tutorkoulutusta on toteutettu neljän vuoden ajan Lyseon ja seurakunnan yhteistyönä. On ollut ilo olla mukana tärkeään tehtävään kouluttamisessa. Tutorkoulutus sisältää teoriaopetusta ja käytännön harjoitusta ryhmän ohjaamisesta ja hallinnasta, esillä olemisesta, tukemisesta, kuuntelemisesta, kriisin kohtaamisesta ja auttamisesta sekä ryhmäytymisleikkien ja -pelien vetämisestä.
Tänä vuonna tulevien tutoreiden koulutus järjestettiin osittain yhteistyössä Punkaharjun lukion kanssa. Lyseon koulutusryhmän kanssa kokoonnuttiin muutaman kerran Lyseolla oman porukan kesken ja yhteinen koulutuspäivä pidettiin maaliskuun loppupuolella Savonlinnan seurakuntakeskuksella.
Koulutuspäivä antoi tuleville tutoreille monenlaisia eväitä. Päivän aikana mm. sotkimme lankavyyhtejä ja heittelimme tyynyjä, hajotimme ilmapalloja ja piirsimme toistemme selkiin sormilla, kuuntelimme, puhuimme, pohdimme, kyselimme. Moneen kertaan nousi esille, miten tärkeä ja vastuullinen homma tutorin työ on ja kuinka siinä hommassa toimii koulun käyntikorttina. Ja vastuullisesti kaikki tuntuivat tämän tehtävän ottavan.
Tärkeintä tutorin tehtävässä on olla vierellä kulkija, läsnäolija ja neuvoja. Tutor on ruohonjuuritason helposti lähestyttävä henkilö, jolta voi kysyä tyhmiäkin kysymyksiä ja jokajakaa omista kokemuksistaan. Ennen kaikkea tutor on ennakkoluuloton.
Tutorkoulutus on ohitse ja katseen voi suunnata tulevaan syksyyn ja siihen mitä se tuo tullessaan. Kirkkaimpana mielessä tuoreet tutorit voivat pitää itse muotoilemansa tutoreiden säännöt:
Ole esimerkillinen
Hoida sovitut asiat kunnolla
Sitoudu tutorointiin
Ole ajoissa paikalla
Asenne kohdallaan
Sari Laitila, Lyseon lukion kumminuorisotyönohjaaja
Savonlinnan lyseon lukioVuosikertomus 2013-201416.5.2014