Voit(olla) paras oppija! -hanke

Voit(olla) pa­ras op­pi­ja! -han­ke on kak­si­vuo­ti­nen Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­ma pro­jek­ti, jos­sa ta­voit­tee­na on viih­tyi­säm­män op­pi­mis­ym­pä­ris­tön luo­mi­nen ja pe­lien käy­tön te­hos­ta­mi­nen ope­tuk­ses­sa, op­pi­mi­ses­sa ja ar­vi­oin­nis­sa.

Hank­keen tila­suun­ni­tel­miin teh­tiin syk­syl­lä 2017 joi­ta­kin muu­tok­sia. Alun­pe­rin kaa­vail­tu kir­jas­ton ja­ka­mi­nen kah­teen paik­kaan pää­tet­tiin jät­tää to­teut­ta­mat­ta, kun kir­jo­ja tii­vis­tä­mäl­lä ja tar­peet­to­mia kir­jo­ja pois­ta­mal­la saa­tiin ne mah­tu­maan ny­kyi­seen kir­jas­to­ti­laan sen­kin jäl­keen, kun osa ti­las­ta otet­tiin oles­ke­lu- ja työs­ken­te­ly­käyt­töön.

Kir­jas­tos­ta muo­dos­tet­tiin maa­laa­mal­la ja ka­lus­te- sekä lai­te­han­kin­noil­la viih­tyi­sä oles­ke­lu­tila, jos­sa voi myös opis­kel­la. To­sin ti­las­sa pe­lat­ta­vat PlayS­ta­ti­on-pe­lit ai­heut­ta­vat jon­kin ver­ran me­lua, joka voi häi­ri­tä kes­kit­ty­mis­tä vaa­ti­vaa työs­ken­te­lyä.

Tätä kir­joit­ta­es­sa sisä­pi­hal­le tu­le­va oles­ke­lu­alue ja shak­ki­lau­ta ovat vie­lä suun­nit­te­lu­as­teel­la, kos­ka esi­mer­kik­si laa­toi­tuk­sen poh­jus­tus­töi­hin tar­vi­taan kau­pun­gin mui­den yk­si­köi­den työ­pa­nos­ta. Mi­kä­li mah­dol­lis­ta, pi­han oli­si tar­koi­tus olla käyt­tö­kun­nos­sa seu­raa­van luku­vuo­den ai­ka­na.

Voi­tol­la-hank­keen toi­nen osa-alue eli pe­lien käyt­tö ope­tuk­ses­sa ja op­pi­mi­sen tu­ke­na on edis­ty­nyt eri oppi­ai­neis­sa. Muu­ta­mil­le opet­ta­jil­le han­ki­tut Sep­po-li­sens­sit ovat osoit­tau­tu­neet käyt­tö­kel­poi­sik­si hy­vin eri­lai­siin oppi­ai­nei­siin, ku­ten ke­mi­aan ja fi­lo­so­fi­aan. Pe­liin kuu­lu­vat teh­tä­vät voi­daan si­joit­taa esi­mer­kik­si eri puo­lil­le kou­lua tai on­li­ne-kar­tan avul­la ulos. Pako­huo­ne­pe­le­jä to­teu­tet­tiin ma­te­maat­ti­sis­sa ai­neis­sa tou­ko­kuus­sa. Pe­lien ei aina tar­vit­se olla di­gi­taa­li­sia, ku­ten osoit­ta­vat us­kon­non kurs­seil­la laa­di­tut ja pe­la­tut oppi­mis­pe­lit. Opet­ta­jat ovat myös kou­lut­tau­tu­neet ym­mär­tääk­seen pa­rem­min pe­lien käyt­töä, pe­lil­lis­tä­mis­tä ja peli­maa­il­maa yleen­sä.

Han­ke­ra­hoi­tuk­sen avul­la kou­lul­le on saa­tu os­tet­tua lait­teis­toa, jon­ka var­si­nai­nen hyö­ty­käyt­tö al­kaa syys­luku­kau­del­la. Lait­tei­ta ovat mm. vir­tu­aa­li­la­sit, ka­me­ra­kop­te­ri (dro­ne) ja 3D-tu­los­tin.

Ohei­set ku­vat esit­tä­vät kir­jas­toa ja Bu­le­var­dia ke­vääl­lä 2018.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2017-201830.4.2018