Voit(olla) paras oppija! -hanke on kaksivuotinen Opetushallituksen rahoittama projekti, jossa tavoitteena on viihtyisämmän oppimisympäristön luominen ja pelien käytön tehostaminen opetuksessa, oppimisessa ja arvioinnissa.
Hankkeen tilasuunnitelmiin tehtiin syksyllä 2017 joitakin muutoksia. Alunperin kaavailtu kirjaston jakaminen kahteen paikkaan päätettiin jättää toteuttamatta, kun kirjoja tiivistämällä ja tarpeettomia kirjoja poistamalla saatiin ne mahtumaan nykyiseen kirjastotilaan senkin jälkeen, kun osa tilasta otettiin oleskelu- ja työskentelykäyttöön.
Kirjastosta muodostettiin maalaamalla ja kaluste- sekä laitehankinnoilla viihtyisä oleskelutila, jossa voi myös opiskella. Tosin tilassa pelattavat PlayStation-pelit aiheuttavat jonkin verran melua, joka voi häiritä keskittymistä vaativaa työskentelyä.
Tätä kirjoittaessa sisäpihalle tuleva oleskelualue ja shakkilauta ovat vielä suunnitteluasteella, koska esimerkiksi laatoituksen pohjustustöihin tarvitaan kaupungin muiden yksiköiden työpanosta. Mikäli mahdollista, pihan olisi tarkoitus olla käyttökunnossa seuraavan lukuvuoden aikana.
Voitolla-hankkeen toinen osa-alue eli pelien käyttö opetuksessa ja oppimisen tukena on edistynyt eri oppiaineissa. Muutamille opettajille hankitut Seppo-lisenssit ovat osoittautuneet käyttökelpoisiksi hyvin erilaisiin oppiaineisiin, kuten kemiaan ja filosofiaan. Peliin kuuluvat tehtävät voidaan sijoittaa esimerkiksi eri puolille koulua tai online-kartan avulla ulos. Pakohuonepelejä toteutettiin matemaattisissa aineissa toukokuussa. Pelien ei aina tarvitse olla digitaalisia, kuten osoittavat uskonnon kursseilla laaditut ja pelatut oppimispelit. Opettajat ovat myös kouluttautuneet ymmärtääkseen paremmin pelien käyttöä, pelillistämistä ja pelimaailmaa yleensä.
Hankerahoituksen avulla koululle on saatu ostettua laitteistoa, jonka varsinainen hyötykäyttö alkaa syyslukukaudella. Laitteita ovat mm. virtuaalilasit, kamerakopteri (drone) ja 3D-tulostin.
Oheiset kuvat esittävät kirjastoa ja Bulevardia keväällä 2018.
Savonlinnan lyseon lukioVuosikertomus 2017-201830.4.2018