2. KEHITTYVÄ TOIMINTAKULTTUURI

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on toi­min­ta­kult­tuu­ri pe­rus­tuu kes­tä­vän hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den sekä vuo­ro­vai­ku­tuk­sen peri­aat­teil­le. Toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­sen ylei­se­nä ta­voit­tee­na on edis­tää koko kou­lu­yh­tei­sön viih­ty­vyyt­tä ja hy­vin­voin­tia sekä li­sä­tä kou­lun nä­ky­vyyt­tä ja lu­ki­on veto­voi­maa opis­ke­lu­paik­ka­na. Ly­se­on toi­min­ta on opis­ke­li­ja­läh­töis­tä ja se vah­vis­taa opis­ke­li­jan omaa ke­hi­tys­tä ja hy­vin­voin­tia sekä op­pi­mis­ta ja jak­sa­mis­ta. Vai­ku­tuk­set opis­ke­li­jan hy­vin­voin­tiin ote­taan huo­mi­oon lu­ki­on suun­nit­te­lu- ja ke­hit­tä­mis­työs­sä, jo­hon osal­lis­te­taan myös opis­ke­li­jat.

Ke­hit­ty­vä toi­min­ta­kult­tuu­ri tar­koit­taa ak­tii­vis­ta pyr­ki­mys­tä ar­vi­oi­da ja ke­hit­tää kou­lun toi­min­taa sen kai­kil­la osa-alu­eil­la. Toi­min­ta­kult­tuu­ri muo­dos­tuu koko yh­tei­sön, niin hen­ki­lös­tön kuin opis­ke­li­joi­den­kin toi­min­nas­ta, mut­ta eri­tyi­nen vas­tuu koko oppi­lai­tok­sen ke­hit­tä­mi­ses­tä on kou­lun joh­dol­la. Ku­kin opet­ta­ja toi­mii oman ope­tuk­sen­sa sekä mui­den työ­hön­sä kuu­lu­vien vas­tuu­a­lu­ei­den ke­hit­tä­jä­nä.

Ke­hit­tä­mi­seen täh­tää­vää toi­min­ta­kult­tuu­ria sekä käy­tän­nön toi­min­taa joh­de­taan eri läh­teis­tä saa­ta­van tie­don pe­rus­teel­la. Tie­toa saa­daan eri­lai­sis­ta ky­se­lyis­tä, ku­ten vuo­sit­tai­sis­ta opis­ke­li­ja­ky­se­lyis­tä, jois­ta on saa­ta­vil­la ver­tai­lu­kel­pois­ta tie­toa vuo­des­ta 2013 al­ka­en, sekä hen­ki­lös­tö- ja huol­ta­ja­ky­se­lyis­tä. Ope­tus­toi­min­taan liit­ty­vää tie­toa ke­rä­tään opin­to­jak­so­pa­laut­teil­la. Li­säk­si tie­toa tar­jo­a­vat sään­nöl­li­ses­ti val­ta­kun­nal­li­set ky­se­lyt ja mit­ta­rit, ku­ten kou­lu­ter­veys­ky­se­ly, lu­ki­o­lais­ba­ro­met­ri ja TEA-vii­sa­ri. Yk­sit­täi­siin tee­moi­hin, hank­kei­siin tai tut­ki­muk­siin liit­ty­vät ky­se­lyt an­ta­vat tie­toa kul­loin­kin mää­ri­tel­lyis­tä ra­ja­tuis­ta ai­heis­ta.

Opis­ke­li­ja­kun­nan toi­min­nan ke­hit­tä­mi­ses­tä vas­taa opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus yh­des­sä oh­jaa­van opet­ta­jan kans­sa. Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus edus­taa opis­ke­li­joi­ta, an­taa pa­lau­tet­ta ja te­kee aloit­tei­ta opet­ta­ja­kun­nal­le ja kou­lun hal­lin­nol­le sekä an­taa lau­sun­to­ja ope­tuk­sen jär­jes­tä­mi­seen liit­ty­vis­tä asi­ois­ta, ku­ten luku­vuo­den työ­a­jois­ta. Hal­li­tus osal­lis­tuu myös kou­lun hank­kei­den suun­nit­te­luun ja to­teut­ta­mi­seen.

Ke­hit­tä­mi­sen vä­li­nei­tä ovat myös luku­vuo­si­suun­ni­tel­mat ja ope­tus­suun­ni­tel­mien päi­vi­tyk­set, opet­ta­jien VESO-päi­vät ja tii­mien työs­ken­te­ly, ke­hit­tä­mis­ryh­män toi­min­ta, hal­lin­to­tii­min ko­kouk­set, opet­ta­jain­ko­kouk­set, vii­kot­tai­set yh­tei­set opet­ta­ja­pa­la­ve­rit, yh­teis­suun­nit­te­lu­ai­ka­na teh­ty opet­ta­jien ja huol­ta­jien vä­li­nen yh­teis­työ, ke­hi­tys­kes­kus­te­lut, reh­to­rin ky­se­ly­tun­nit opis­ke­li­joil­le ja opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen ko­kouk­set. Sa­von­lin­nan kau­pun­gin si­vis­tys­toi­mes­sa jo­kai­sen kou­lun tu­lee vuo­sit­tain mää­ri­tel­lä ke­hit­tä­mis­koh­teet, nii­hin joh­ta­va toi­min­ta ja to­teut­ta­mi­ses­ta vas­taa­vat ta­hot.

Jo­kai­nen Ly­se­on opet­ta­ja kuu­luu jo­hon­kin tii­miin, joi­den aihe­pii­rit kat­ta­vat kou­lun toi­min­nan ja ke­hit­tä­mi­sen mo­nes­ta eri näkö­kul­mas­ta. Tii­mien ai­heet ovat: hy­vin­voin­ti ja yh­tei­söl­li­syys, ym­pä­ris­tö, PR ja pro­jek­tit. Kan­sain­vä­li­nen toi­min­ta kuu­luu vii­mek­si mai­ni­tul­le ryh­mäl­le. Ke­hit­tä­mis­ryh­mä on opet­ta­jan­ko­kouk­sia val­mis­te­le­va ja kou­lun hal­lin­toa avus­ta­va ryh­mä. Sii­hen kuu­lu­vat reh­to­ri, apu­lais­reh­to­ri, toi­nen opin­to-oh­jaa­jis­ta (vuo­ro­vuo­sit­tain) sekä erik­seen va­lit­ta­vat nel­jä ai­neen­o­pet­ta­jaa. Hal­lin­to­tii­miin kuu­lu­vat reh­to­ri, päi­vä- ja ai­kuis­lu­ki­on apu­lais­reh­to­rit, kou­lu­sih­tee­ri sekä opin­to-oh­jaa­jat.

Erin­o­mai­sia mah­dol­li­suuk­sia kou­lun toi­min­nan ke­hit­tä­mi­seen tar­jo­a­vat hank­keet, joi­ta Ly­se­ol­la on yleen­sä käyn­nis­sä usei­ta. Hank­keil­la on vuo­sien var­rel­la mm. ke­hi­tet­ty op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä, kan­sain­vä­lis­tyt­ty, vauh­di­tet­tu di­gi­ta­li­saa­ti­o­ta ja edis­tet­ty opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tia.

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Toi­min­taa ar­vi­oi­daan jat­ku­vas­ti luku­vuo­den ku­lu­es­sa. Yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten pää­tyt­tyä tar­kas­tel­laan jär­jes­te­ly­jen su­ju­vuut­ta ja mah­dol­li­sia ke­hit­tä­mis­eh­do­tuk­sia, sa­moin eri­lais­ten ta­pah­tu­mien yh­tey­des­sä ar­vi­oi­daan nii­den on­nis­tu­mis­ta. Luku­vuo­den päät­teek­si ar­vi­oi­daan ku­lu­neel­le vuo­del­le mää­ri­tel­ty­jen ta­voit­tei­den to­teu­tu­mis­ta. Ar­vi­oin­tien tu­lok­set ja ke­hit­tä­mis­eh­do­tuk­set kir­ja­taan muis­tiin ja teh­dään suun­ni­tel­ma, kuin­ka ke­hit­tä­mi­ses­sä käy­tän­nös­sä toi­mi­taan.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024