Savonlinnan lyseon lukion toimintakulttuuri perustuu kestävän hyvinvoinnin ja osallisuuden sekä vuorovaikutuksen periaatteille. Toimintakulttuurin kehittämisen yleisenä tavoitteena on edistää koko kouluyhteisön viihtyvyyttä ja hyvinvointia sekä lisätä koulun näkyvyyttä ja lukion vetovoimaa opiskelupaikkana. Lyseon toiminta on opiskelijalähtöistä ja se vahvistaa opiskelijan omaa kehitystä ja hyvinvointia sekä oppimista ja jaksamista. Vaikutukset opiskelijan hyvinvointiin otetaan huomioon lukion suunnittelu- ja kehittämistyössä, johon osallistetaan myös opiskelijat.
Kehittyvä toimintakulttuuri tarkoittaa aktiivista pyrkimystä arvioida ja kehittää koulun toimintaa sen kaikilla osa-alueilla. Toimintakulttuuri muodostuu koko yhteisön, niin henkilöstön kuin opiskelijoidenkin toiminnasta, mutta erityinen vastuu koko oppilaitoksen kehittämisestä on koulun johdolla. Kukin opettaja toimii oman opetuksensa sekä muiden työhönsä kuuluvien vastuualueiden kehittäjänä.
Kehittämiseen tähtäävää toimintakulttuuria sekä käytännön toimintaa johdetaan eri lähteistä saatavan tiedon perusteella. Tietoa saadaan erilaisista kyselyistä, kuten vuosittaisista opiskelijakyselyistä, joista on saatavilla vertailukelpoista tietoa vuodesta 2013 alkaen, sekä henkilöstö- ja huoltajakyselyistä. Opetustoimintaan liittyvää tietoa kerätään opintojaksopalautteilla. Lisäksi tietoa tarjoavat säännöllisesti valtakunnalliset kyselyt ja mittarit, kuten kouluterveyskysely, lukiolaisbarometri ja TEA-viisari. Yksittäisiin teemoihin, hankkeisiin tai tutkimuksiin liittyvät kyselyt antavat tietoa kulloinkin määritellyistä rajatuista aiheista.
Opiskelijakunnan toiminnan kehittämisestä vastaa opiskelijakunnan hallitus yhdessä ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijakunnan hallitus edustaa opiskelijoita, antaa palautetta ja tekee aloitteita opettajakunnalle ja koulun hallinnolle sekä antaa lausuntoja opetuksen järjestämiseen liittyvistä asioista, kuten lukuvuoden työajoista. Hallitus osallistuu myös koulun hankkeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Kehittämisen välineitä ovat myös lukuvuosisuunnitelmat ja opetussuunnitelmien päivitykset, opettajien VESO-päivät ja tiimien työskentely, kehittämisryhmän toiminta, hallintotiimin kokoukset, opettajainkokoukset, viikottaiset yhteiset opettajapalaverit, yhteissuunnitteluaikana tehty opettajien ja huoltajien välinen yhteistyö, kehityskeskustelut, rehtorin kyselytunnit opiskelijoille ja opiskelijakunnan hallituksen kokoukset. Savonlinnan kaupungin sivistystoimessa jokaisen koulun tulee vuosittain määritellä kehittämiskohteet, niihin johtava toiminta ja toteuttamisesta vastaavat tahot.
Jokainen Lyseon opettaja kuuluu johonkin tiimiin, joiden aihepiirit kattavat koulun toiminnan ja kehittämisen monesta eri näkökulmasta. Tiimien aiheet ovat: hyvinvointi ja yhteisöllisyys, ympäristö, PR ja projektit. Kansainvälinen toiminta kuuluu viimeksi mainitulle ryhmälle. Kehittämisryhmä on opettajankokouksia valmisteleva ja koulun hallintoa avustava ryhmä. Siihen kuuluvat rehtori, apulaisrehtori, toinen opinto-ohjaajista (vuorovuosittain) sekä erikseen valittavat neljä aineenopettajaa. Hallintotiimiin kuuluvat rehtori, päivä- ja aikuislukion apulaisrehtorit, koulusihteeri sekä opinto-ohjaajat.
Erinomaisia mahdollisuuksia koulun toiminnan kehittämiseen tarjoavat hankkeet, joita Lyseolla on yleensä käynnissä useita. Hankkeilla on vuosien varrella mm. kehitetty oppimisympäristöjä, kansainvälistytty, vauhditettu digitalisaatiota ja edistetty opiskelijoiden hyvinvointia.
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Toimintaa arvioidaan jatkuvasti lukuvuoden kuluessa. Ylioppilaskirjoitusten päätyttyä tarkastellaan järjestelyjen sujuvuutta ja mahdollisia kehittämisehdotuksia, samoin erilaisten tapahtumien yhteydessä arvioidaan niiden onnistumista. Lukuvuoden päätteeksi arvioidaan kuluneelle vuodelle määriteltyjen tavoitteiden toteutumista. Arviointien tulokset ja kehittämisehdotukset kirjataan muistiin ja tehdään suunnitelma, kuinka kehittämisessä käytännössä toimitaan.
Savonlinnan lyseon lukion laatukäsikirja23.2.2024