Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Ly­se­on lu­ki­on toi­min­nan ar­vi­oin­tia suo­ri­te­taan mo­nin eri ta­voin. Ke­väi­sin ku­lu­nut­ta luku­vuot­ta ar­vi­oi­daan ar­vi­oin­ti­ko­kouk­ses­sa. Ar­vi­oin­ti­ko­kouk­siin koo­taan luku­vuo­den ai­ka­na han­kit­tu pa­lau­te ja ar­vi­oin­ti­tie­to. Ly­se­on ar­vi­oin­ti­kult­tuu­riin kuu­luu myös jat­ku­va toi­min­to­jen ar­vi­oin­ti. Esi­mer­kik­si yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten jäl­keen käy­dään läpi, mi­ten pro­ses­si su­jui ja mitä ke­hit­tä­mis­koh­tei­ta sii­nä ha­vait­tiin.

Opiskelijakyselyt

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­os­sa on ra­ken­net­tu ky­se­ly­jär­jes­tel­mä, jol­la py­ri­tään kar­toit­ta­maan opis­ke­li­joi­den ko­ke­muk­sia opis­ke­lus­ta Ly­se­on lu­ki­os­sa. Jär­jes­tel­mään kuu­lu­vat omat ky­se­lyn­sä en­sim­mäi­sen ja toi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­joil­le sekä abi­tu­rien­teil­le. Ky­se­lyis­sä tois­tu­vat sa­mat tee­mat, jot­ta vas­taus­ten muu­tos­ta voi­daan ar­vi­oi­da. Li­säk­si ky­se­lyyn kuu­luu vuo­sit­tain vaih­tu­via lisä­ky­sy­myk­siä, joil­la kar­toi­te­taan ajan­koh­tai­sia asi­oi­ta. Ky­se­ly­lo­mak­keet löy­ty­vät kun­kin ky­se­lyn tu­los­jul­kai­suis­ta: https://sa­von­lin­nan­ly­se­on­lu­kio.fi/fi/opis­ke­li­ja­ky­se­lyt/

Opis­ke­li­ja­ky­se­lyt käy­dään läpi opet­ta­jien tii­meis­sä ja opet­ta­jain­ko­kouk­ses­sa. Tu­lok­set esi­tel­lään opis­ke­li­joil­le reh­to­rin ky­se­ly­tun­neil­la. Tu­lok­set jul­kais­taan kou­lun koti­si­vuil­la ja toi­mi­te­taan kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jäl­le. Vuo­sit­tain opis­ke­li­ja­ky­se­lyi­den tu­lok­sis­ta py­ri­tään löy­tä­mään ke­hit­tä­mis­koh­tei­ta, joi­ta pa­ran­ta­mal­la kou­lun toi­min­taa saa­daan ke­hi­tet­tyä.

Opintojaksopalautteet oppiaineittain ja opintojaksokyselyt

Opet­ta­jat ke­rää­vät sään­nöl­li­ses­ti opis­ke­li­ja­pa­lau­tet­ta pi­tä­mis­tään opin­to­jak­sois­ta ja hyö­dyn­tä­vät saa­maan­sa pa­lau­tet­ta oman työn­sä ke­hit­tä­mi­ses­sä ja ar­vi­oin­nis­sa.

Jo­kai­sen jak­son vaih­tees­sa opis­ke­li­joil­le ava­taan opin­to­jak­so­ky­se­ly, jo­hon he voi­vat kom­men­toi­da päät­ty­nyt­tä jak­soa. Opis­ke­li­jat voi­vat an­taa pa­lau­tet­ta eri opin­to­jak­sois­ta tai jos­tain muus­ta asi­as­ta. Opis­ke­li­ja an­taa pa­laut­teen omal­la ni­mel­lään, mut­ta hei­dän hen­ki­löl­li­syy­ten­sä jää reh­to­rin ja apu­lais­reh­to­rin tie­toon. Saa­tua tie­toa reh­to­rit käyt­tä­vät ke­hi­tys­kes­kus­te­luis­sa tai he an­ta­vat tar­vit­ta­es­sa suo­raa pa­lau­tet­ta opet­ta­jal­la. Mal­li ky­se­lys­tä ohes­sa.

Jak­sot­tai­nen pa­lau­te­ky­se­lyLa­taa

Ulkoiset arvioinnit

Ly­se­on lu­kio osal­lis­tuu val­ta­kun­nal­li­siin Kou­lu­ter­veys­ky­se­lyyn ja Lu­ki­o­lais­ba­ro­met­riin. Näis­tä saa­tu­ja tu­lok­sia kä­si­tel­lään työ­yh­tei­sös­sä ja näis­tä py­ri­tään löy­tä­mään ke­hit­tä­mis­koh­tei­ta oppi­lai­tok­sen toi­min­nas­ta.

Rehtorin kyselytunnit

Ly­se­ol­la jär­jes­te­tään ker­ran luku­kau­des­sa reh­to­rin ky­se­ly­tun­nit. Ky­se­ly­tun­ti jär­jes­te­tään vuo­si­luo­kit­tain. Ky­se­ly­tun­nil­la reh­to­ri kes­kus­te­lee opis­ke­li­joi­den kans­sa ajan­koh­tai­sis­ta asi­ois­ta ja esit­te­lee esi­mer­kik­si opis­ke­li­ja­ky­se­lyi­den tu­lok­sia.

Huoltajat

Huol­ta­jil­le jär­jes­te­tään vuo­sit­tain ky­se­ly, jos­sa kar­toi­te­taan huol­ta­jien ko­ke­muk­sia opis­ke­lun su­ju­mi­ses­ta Ly­se­on lu­ki­os­sa. Ohes­sa ky­se­ly­kaa­va­ke. Tu­lok­set jul­kais­taan huol­ta­jil­le ja kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jäl­le Yh­teen­veto huol­ta­ja­ky­se­lys­tä 2023-2024.

Huol­ta­ja­ky­se­lyn ky­se­ly­kaa­va­keLa­taa

Henkilöstö

Reh­to­ri käy hen­ki­lös­tön kans­sa vuo­sit­tai­set ke­hi­tys­kes­kus­te­lut. Ke­hi­tys­kes­kus­te­lui­den tar­koi­tuk­se­na on sekä saa­da pa­lau­tet­ta toi­min­nas­ta hen­ki­lös­töl­tä että tu­kea hen­ki­lös­töä hei­dän työs­sään.

Ope­tus­hen­ki­lös­tön työ­hy­vin­voin­tia seu­ra­taan joka toi­nen vuo­si kau­pun­gin yh­tei­sel­lä työ­hy­vin­voin­ti­ky­se­lyl­lä ja joka toi­nen vuo­si kou­lun omal­la Työ­yh­tei­sön toi­mi­vuus -ky­se­lyl­lä. Tu­lok­set kä­si­tel­lään opet­ta­jien tii­meis­sä ja sen jäl­keen yh­tei­ses­ti opet­ta­jain­ko­kouk­ses­sa. Ky­se­ly­jen pe­rus­teel­la ni­me­tään ke­hi­tys­koh­tei­ta.

Kehittämisryhmä

Kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­rin ja hen­ki­lös­tön kes­ki­näi­sen vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ke­hit­tä­mi­nen on jat­ku­vaa toi­min­taa. Reh­to­ri ja Ly­se­on ke­hit­tä­mis­ryh­mä  yh­des­sä koko hen­ki­lö­kun­nan kans­sa vas­taa­vat kou­lun toi­min­nan ke­hit­tä­mi­ses­tä ja ar­vi­oin­nis­ta. Kaik­ki opet­ta­jat kuu­lu­vat työ­ryh­miin ja tee­ma­ryh­miin, joi­den pu­heen­joh­ta­ji­na ke­hit­tä­mis­ryh­män jä­se­net toi­mi­vat. Ke­hit­tä­mis­ryh­män jä­se­nil­le on ja­et­tu toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­seen liit­ty­viä vas­tuu­a­lu­ei­ta, jois­ta he huo­leh­ti­vat yh­teis­työs­sä muun hen­ki­lö­kun­nan kans­sa.

Opintomenestys

Opis­ke­li­joi­den opin­to­me­nes­tys­tä seu­ra­taan ver­taa­mal­la opis­ke­li­joi­den me­nes­tys­tä yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sis­sa suh­tees­sa hei­dän lu­ki­oon tulo­kes­ki­ar­voon­sa. Vuo­sit­tain ver­ra­taan myös yli­op­pi­las­tut­kin­non arvo­sa­no­ja ja hy­lät­ty­jen yli­op­pi­las­ko­kei­den suh­teel­lis­ta mää­rää val­ta­kun­nal­li­siin kes­ki­ar­voi­hin. Tu­lok­set esi­tel­lään ar­vi­oin­ti­ko­kouk­ses­sa ja niis­tä py­ri­tään te­ke­mään tar­vit­ta­via joh­to­pää­tök­siä.

Opintojen keskeyttäminen ja läpäisy

Opis­ke­li­joi­den lu­kio-opin­to­jen lä­päi­syä ja kes­key­ty­mis­tä seu­ra­taan vuo­sit­tain. Opin­to­jen kes­key­ty­es­sä kiin­ni­te­tään eri­tyis­tä huo­mi­o­ta opis­ke­li­jan oh­jaus­pro­ses­siin ja su­ju­vaan siir­ty­mään toi­seen oppi­lai­tok­seen tai mah­dol­li­sen kun­tout­ta­van tuen pii­riin.

Hankkeet

Eri hank­kei­den ra­por­toin­nin yh­tey­des­sä ar­vi­oi­daan, kuin­ka hank­kei­den ta­voit­teet on saa­vu­tet­tu ja mil­lä ta­val­la ne ovat hyö­dyt­tä­neet Ly­se­on toi­min­taa.

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Jat­kos­sa suun­ni­tel­laan pro­ses­sit, joil­la kou­lun toi­min­nan ke­hit­tä­mi­nen saa­daan sys­te­maat­ti­sem­mak­si. Näi­tä pro­ses­se­ja ar­vi­oi­daan ja ke­hi­te­tään su­ju­vam­mik­si ja toi­mi­vam­mik­si. Toi­min­nan ar­vi­oin­nin ja ke­hit­tä­mi­sen tu­ek­si tar­vi­taan tie­toa, ja sen jäl­keen, kun tie­don tar­peet on kar­toi­tet­tu, tar­kas­tel­laan ole­mas­sa ole­via mit­ta­rei­ta ja ar­vi­oi­daan, tar­vi­taan­ko uu­sia mit­ta­rei­ta, tu­lee­ko en­ti­siä muo­ka­ta tai voi­daan­ko jois­ta­kin mit­ta­reis­ta luo­pua.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024