Lyseon lukion toiminnan arviointia suoritetaan monin eri tavoin. Keväisin kulunutta lukuvuotta arvioidaan arviointikokouksessa. Arviointikokouksiin kootaan lukuvuoden aikana hankittu palaute ja arviointitieto. Lyseon arviointikulttuuriin kuuluu myös jatkuva toimintojen arviointi. Esimerkiksi ylioppilaskirjoitusten jälkeen käydään läpi, miten prosessi sujui ja mitä kehittämiskohteita siinä havaittiin.
Opiskelijakyselyt
Savonlinnan lyseon lukiossa on rakennettu kyselyjärjestelmä, jolla pyritään kartoittamaan opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta Lyseon lukiossa. Järjestelmään kuuluvat omat kyselynsä ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoille sekä abiturienteille. Kyselyissä toistuvat samat teemat, jotta vastausten muutosta voidaan arvioida. Lisäksi kyselyyn kuuluu vuosittain vaihtuvia lisäkysymyksiä, joilla kartoitetaan ajankohtaisia asioita. Kyselylomakkeet löytyvät kunkin kyselyn tulosjulkaisuista: https://savonlinnanlyseonlukio.fi/fi/opiskelijakyselyt/
Opiskelijakyselyt käydään läpi opettajien tiimeissä ja opettajainkokouksessa. Tulokset esitellään opiskelijoille rehtorin kyselytunneilla. Tulokset julkaistaan koulun kotisivuilla ja toimitetaan koulutuksen järjestäjälle. Vuosittain opiskelijakyselyiden tuloksista pyritään löytämään kehittämiskohteita, joita parantamalla koulun toimintaa saadaan kehitettyä.
Opintojaksopalautteet oppiaineittain ja opintojaksokyselyt
Opettajat keräävät säännöllisesti opiskelijapalautetta pitämistään opintojaksoista ja hyödyntävät saamaansa palautetta oman työnsä kehittämisessä ja arvioinnissa.
Jokaisen jakson vaihteessa opiskelijoille avataan opintojaksokysely, johon he voivat kommentoida päättynyttä jaksoa. Opiskelijat voivat antaa palautetta eri opintojaksoista tai jostain muusta asiasta. Opiskelija antaa palautteen omalla nimellään, mutta heidän henkilöllisyytensä jää rehtorin ja apulaisrehtorin tietoon. Saatua tietoa rehtorit käyttävät kehityskeskusteluissa tai he antavat tarvittaessa suoraa palautetta opettajalla. Malli kyselystä ohessa.
Ulkoiset arvioinnit
Lyseon lukio osallistuu valtakunnallisiin Kouluterveyskyselyyn ja Lukiolaisbarometriin. Näistä saatuja tuloksia käsitellään työyhteisössä ja näistä pyritään löytämään kehittämiskohteita oppilaitoksen toiminnasta.
Rehtorin kyselytunnit
Lyseolla järjestetään kerran lukukaudessa rehtorin kyselytunnit. Kyselytunti järjestetään vuosiluokittain. Kyselytunnilla rehtori keskustelee opiskelijoiden kanssa ajankohtaisista asioista ja esittelee esimerkiksi opiskelijakyselyiden tuloksia.
Huoltajat
Huoltajille järjestetään vuosittain kysely, jossa kartoitetaan huoltajien kokemuksia opiskelun sujumisesta Lyseon lukiossa. Ohessa kyselykaavake. Tulokset julkaistaan huoltajille ja koulutuksen järjestäjälle Yhteenveto huoltajakyselystä 2023-2024.
Henkilöstö
Rehtori käy henkilöstön kanssa vuosittaiset kehityskeskustelut. Kehityskeskusteluiden tarkoituksena on sekä saada palautetta toiminnasta henkilöstöltä että tukea henkilöstöä heidän työssään.
Opetushenkilöstön työhyvinvointia seurataan joka toinen vuosi kaupungin yhteisellä työhyvinvointikyselyllä ja joka toinen vuosi koulun omalla Työyhteisön toimivuus -kyselyllä. Tulokset käsitellään opettajien tiimeissä ja sen jälkeen yhteisesti opettajainkokouksessa. Kyselyjen perusteella nimetään kehityskohteita.
Kehittämisryhmä
Koulun toimintakulttuurin ja henkilöstön keskinäisen vuorovaikutuksen kehittäminen on jatkuvaa toimintaa. Rehtori ja Lyseon kehittämisryhmä yhdessä koko henkilökunnan kanssa vastaavat koulun toiminnan kehittämisestä ja arvioinnista. Kaikki opettajat kuuluvat työryhmiin ja teemaryhmiin, joiden puheenjohtajina kehittämisryhmän jäsenet toimivat. Kehittämisryhmän jäsenille on jaettu toimintakulttuurin kehittämiseen liittyviä vastuualueita, joista he huolehtivat yhteistyössä muun henkilökunnan kanssa.
Opintomenestys
Opiskelijoiden opintomenestystä seurataan vertaamalla opiskelijoiden menestystä ylioppilaskirjoituksissa suhteessa heidän lukioon tulokeskiarvoonsa. Vuosittain verrataan myös ylioppilastutkinnon arvosanoja ja hylättyjen ylioppilaskokeiden suhteellista määrää valtakunnallisiin keskiarvoihin. Tulokset esitellään arviointikokouksessa ja niistä pyritään tekemään tarvittavia johtopäätöksiä.
Opintojen keskeyttäminen ja läpäisy
Opiskelijoiden lukio-opintojen läpäisyä ja keskeytymistä seurataan vuosittain. Opintojen keskeytyessä kiinnitetään erityistä huomiota opiskelijan ohjausprosessiin ja sujuvaan siirtymään toiseen oppilaitokseen tai mahdollisen kuntouttavan tuen piiriin.
Hankkeet
Eri hankkeiden raportoinnin yhteydessä arvioidaan, kuinka hankkeiden tavoitteet on saavutettu ja millä tavalla ne ovat hyödyttäneet Lyseon toimintaa.
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Jatkossa suunnitellaan prosessit, joilla koulun toiminnan kehittäminen saadaan systemaattisemmaksi. Näitä prosesseja arvioidaan ja kehitetään sujuvammiksi ja toimivammiksi. Toiminnan arvioinnin ja kehittämisen tueksi tarvitaan tietoa, ja sen jälkeen, kun tiedon tarpeet on kartoitettu, tarkastellaan olemassa olevia mittareita ja arvioidaan, tarvitaanko uusia mittareita, tuleeko entisiä muokata tai voidaanko joistakin mittareista luopua.
Savonlinnan lyseon lukion laatukäsikirja23.2.2024