3.6 Kansainvälisyys
Lukiolain mukaan opiskelijalla on lukiossa oltava mahdollisuus kehittää kansainvälistä osaamistaan. Kansainvälisyyskasvatus on olennainen osa Lyseon toimintaa ja opetusta. Koulumme kansainvälisyyskasvatus liittyy myös ystävyyskoulu- ja -kaupunkitoimintaan sekä opiskelija- ja opettajavaihtotoimintaan. Tämä yhteistyön muoto on vakiintunut ja toiminta edistää kulttuurista ja kielellistä moninaisuutta. Lisäksi erilaiset kansainvälisyysteemaan liittyvät tapahtumat ja järjestetyt kotikansainvälisyystilaisuudet ovat osa tätä moninaisuutta.
Kotikansainvälisyyttä on myös se, että yhä kasvava määrä opiskelijoita tulee muualta kuin Suomesta. Pakolaisaalto Ukrainasta sekä yhteistyö vietnamilaisen TTD (Tan Thoi Dai) -koulutusyrityksen kanssa ovat tuoneet erityisesti näistä maista opiskelijoita Lyseoon.
Opiskelijaa ohjataan aktiiviseen ja suunnitelmalliseen kansainväliseen toimintaan hyödyntämällä kotikansainvälisyys- ja kansainvälisyysmahdollisuksia. Kotikansainvälisyys käsittää
esimerkiksi kansainvälisiä vierailuja tai projekteja, jotka toteutetaan lukiossa, sen lähiympäristössä tai virtuaaliteknologian avulla. Oman lähialueen ja sen oppilaitosten sekä oman koulun monikulttuurisuus on voimavara, jota tulee hyödyntää opetuksessa. Opiskelijaa kannustetaan myös osallistumaan omaehtoisesti tai lukion tarjonnan mukaisesti tutustumis- ja opintojaksoihin tai vaihto-opiskeluun ulkomailla.
Lyseon lukio tekee kansainvälistä yhteistyötä mm. Detmoldiin (Saksa), jossa kumppanikouluna on Gymnasium Leopoldinum. Lyseon opiskelijat ovat myös osallistuneet kansainvälisiin nuorisotapahtumiin Detmoldissa. Opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua vuosittain järjestettävälle ulkomaille suuntautuvalle opintomatkalle, joka yleensä suuntautuu johonkin englanninkieliseen maahan, kuten Iso-Britanniaan tai Irlantiin. Lisäksi Lyseolla on vaihtuvia kansainvälisiä hankkeita. Lyseolla vierailee myös vuosittain kansainvälisiä ryhmiä.
Aiheesta kerrotaan tarkemmin kansainvälisyyssuunnitelmassa.
Kansainvälisyys Savonlinnan lyseon lukiossa
Savonlinnan lyseon lukion kansainvälisyyssuunitelma
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Arvioinnissa seurataan mm. kansainvälisten projektien ja yhteistyön sekä erilaisten infotilaisuuksien määrää. Myös opiskelija- ja opettajavaihtojen määrää seurataan. Lisäksi seurataan kotikansainvälisyyden hyödyntämistä.
Tavoitteena on saada Lyseolle uusia kansainvälisiä kumppanikouluja. Hyvistä yrityksistä huolimatta Lyseon lukio ei ole saanut Erasmus+-akkreditointia, joten opettaja- ja opiskelijaliikkuvuuksia Euroopan alueella pyritään lisäämään yksittäisten kumppanuushankkeiden avulla. uutta akkreditointihakua harkitaan. Lyseolla seurataan myös muita EU:n ja Nordplus-rahoituksen tarjoamia mahdollisuuksia.
Savonlinnan lyseon lukion laatukäsikirja23.2.2024