4. HYVINVOINTI JA OSALLISUUS

Sekä hen­ki­lös­tön että opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­ti ja osal­li­suus ovat osa hy­vää elä­mää, mut­ta myös edel­ly­tyk­siä laa­duk­kaal­le op­pi­mi­sel­le ja sil­le, että kou­lu ko­ko­nai­suu­des­saan toi­mii hy­vin. Ly­se­on ar­vois­ta hy­vin­voin­tiin ja osal­li­suu­teen liit­ty­vät eri­tyi­ses­ti ys­tä­väl­li­syys, vä­lit­tä­mi­nen ja huo­len­pito sekä yh­des­sä te­ke­mi­nen ja roh­keus. Hy­vin­voin­nin näkö­kul­mat oh­jaa­vat si­ten Ly­se­on toi­min­taa ja jo­kai­sen työ­tä niin ar­ki­sis­sa koh­taa­mi­sis­sa kuin osa­na ope­tus­ta. Yh­tei­söl­li­syyt­tä, tur­val­lis­ta ilma­pii­riä ja mie­len hy­vin­voin­tia edis­tä­vät toi­min­ta­ta­vat ovat osa jo­kais­ta kou­lu­päi­vää. Hy­vin­voin­tia edis­tä­vät mm. avoin tie­dot­ta­mi­nen, ak­tii­vi­nen pa­laut­teen ke­rää­mi­nen ja sii­hen re­a­goi­mi­nen sekä yh­tei­set ta­pah­tu­mat. Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan ter­veyt­tä, hy­vin­voin­tia ja op­pi­mis­ta edis­tä­vään sekä lii­kun­nal­li­seen elä­män­ta­paan. Ruo­kai­lu on osa opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tia.

Kou­lu­hy­vin­voin­ti ra­ken­tuu kui­ten­kin pit­käl­ti sii­tä, että niin opis­ke­li­joi­den kuin opet­ta­jien­kin työ su­juu, jo­kai­nen saa vai­kut­taa hän­tä it­se­ään ja koko kou­lua kos­ke­viin asi­oi­hin, vuo­ro­vai­ku­tus on avoin­ta ja ih­mi­set koh­taa­vat toi­nen toi­sen­sa kun­ni­oit­ta­vas­ti ja ys­tä­väl­li­ses­ti.  Kos­ka opis­ke­li­jat viet­tä­vät suu­ren osan kou­lu­a­jas­taan oppi­tun­neil­la, ovat moni­puo­li­set ja eri­lai­set op­pi­jat huo­mi­oon ot­ta­vat ja osal­lis­ta­vat ope­tus­me­ne­tel­mät tär­kei­tä. Ak­tii­vi­nen yh­teis­työ tu­kee opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen edel­ly­tyk­siä, ter­vet­tä ke­hi­tys­tä ja hy­vin­voin­tia. Opin­to-oh­jauk­sel­la, muul­la oh­jauk­sel­la ja opis­ke­lu­huol­lon toi­mi­vuu­del­la on myös suu­ri mer­ki­tys opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­nil­le.

Osal­li­suu­den näkö­kul­mas­ta tär­kei­tä opis­ke­li­ja­ryh­miä ovat opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus, tu­to­rit ja lii­kun­ta­tu­to­rit.

Ly­se­ol­la on ol­lut ja on käyn­nis­sä hy­vin­voin­tia edis­tä­viä hank­kei­ta. Ly­se­ol­la ha­lu­taan pi­tää huol­ta niin hen­ki­lö­kun­nas­ta kuin opis­ke­li­jois­ta­kin.

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den to­teu­tu­mi­ses­ta saa­daan tie­toa suo­ra­na pa­laut­tee­na opis­ke­li­joil­ta, hen­ki­lö­kun­nal­ta ja huol­ta­jil­ta, opis­ke­lu­huol­to­ryh­män ko­kouk­sis­sa, eri­lai­sis­ta opis­ke­li­ja-, huol­ta­ja- ja hen­ki­lös­tö­ky­se­lyis­tä sekä hank­kei­den ky­se­lyis­tä. Toi­si­naan kou­lun opet­ta­jat ja opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat tut­ki­muk­siin, joi­den tu­lok­set an­ta­vat myös tie­toa hy­vin­voin­nis­ta. Li­säk­si tut­ki­mus­tie­toa saa­daan kou­lu­ter­veys­ky­se­lys­tä, lu­ki­o­lais­ba­ro­met­ris­ta ja TEA-vii­sa­ris­ta.

Hy­vin­voin­tiin ja osal­li­suu­teen kiin­ni­te­tään jat­ku­vaa huo­mi­o­ta. Opis­ke­li­ja­kun­nan osal­lis­tu­mis­ta kou­lun yh­tei­siin asi­oi­hin py­ri­tään li­sää­mään.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024