Opiskeluhuolto

Ly­se­on opis­ke­lu­huol­lon ta­voit­tee­na on edis­tää opis­ke­li­joi­den op­pi­mis­ta, ter­veyt­tä ja hy­vin­voin­tia. Opis­ke­lu­huol­toa to­teu­te­taan sekä yh­tei­söl­li­ses­ti että yk­si­löl­li­ses­ti. Yk­si­löl­li­nen opis­ke­lu­huol­to kat­taa opis­ke­lu­ter­vey­den­huol­lon (ter­vey­den­hoi­ta­jan ja kou­lu­lää­kä­rin), opis­ke­lu­huol­lon psy­ko­lo­gi- ja ku­raat­to­ri­pal­ve­lut sekä yk­sit­täis­tä opis­ke­li­jaa kos­ke­van moni­a­lai­sen opis­ke­lu­huol­lon. Pyr­ki­myk­se­nä on eh­käis­tä on­gel­mia jo var­hai­ses­sa vai­hees­sa ja huo­leh­tia tar­vit­ta­van tuen jär­jes­tä­mi­ses­tä. Yk­si­löl­lis­tä opis­ke­lu­huol­toa to­teu­te­taan yh­teis­työs­sä opis­ke­li­jan kans­sa ja hä­nen suos­tu­muk­sel­laan. Läh­tö­koh­ta­na on opis­ke­li­jaa ar­vos­ta­va, hä­nen mie­li­pi­det­tään kuun­te­le­va ja luot­ta­mus­ta ra­ken­ta­va vuo­ro­vai­ku­tus, jos­sa ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­jan yk­si­löl­li­set tar­peet. Ta­voit­tee­na on opis­ke­li­jan omien voi­ma­va­ro­jen vah­vis­ta­mi­nen yh­teis­työs­sä lähi­ver­kos­ton kans­sa.

Opis­ke­li­joi­den opis­ke­lus­ta ja hy­vin­voin­nis­ta huo­leh­di­taan yh­des­sä ko­tien kans­sa. Eri­tyi­ses­ti opis­ke­luun tai opin­to­jen ete­ne­mi­seen liit­ty­vis­sä on­gel­mis­sa van­hem­piin tai huol­ta­jiin pi­de­tään sään­nöl­li­ses­ti yh­teyt­tä ja hei­dät ote­taan ak­tii­vi­ses­ti mu­kaan opis­ke­li­jan tuki- ja oh­jaus­pro­ses­siin. Huol­ta­jil­la on myös mah­dol­li­suus kes­kus­tel­la reh­to­rin ja opet­ta­jien kans­sa kou­lun ope­tus- ja kas­va­tus­työs­tä van­hem­pain­il­lois­sa. Li­säk­si huol­ta­jien kans­sa pi­de­tään yh­teyt­tä sekä Wil­mas­sa että pu­he­li­mit­se ja säh­kö­pos­tit­se. Kou­lun tai huol­ta­jan pyyn­nös­tä on mah­dol­lis­ta jär­jes­tää hen­ki­lö­koh­tai­nen ta­paa­mi­nen, jos­sa myös opis­ke­li­ja itse on mu­ka­na hän­tä kos­ke­vas­sa asi­as­sa. Tie­tyis­sä ti­lan­teis­sa kou­lun tu­lee toi­mia sää­dös­ten mu­kai­ses­ti ja teh­dä ala­i­käi­ses­tä opis­ke­li­jas­ta las­ten­suo­je­lu­il­moi­tus. Tar­vit­ta­es­sa kou­lu voi olla yh­tey­des­sä esi­mer­kik­si et­si­vään nuo­ri­so­työ­hön.

Yh­tei­söl­li­nen opis­ke­lu­huol­to on osa oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­ria ja toi­mia, joil­la edis­te­tään opis­ke­li­joi­den osal­li­suut­ta, op­pi­mis­ta, hy­vin­voin­tia ja tur­val­li­suut­ta. Yh­tei­söl­li­sen opis­ke­lu­huol­lon läh­tö­koh­ta­na on opis­ke­li­jan ja huol­ta­jan osal­li­suus ja kuul­luk­si tu­le­mi­nen. Yh­tei­söl­lis­ten toi­min­ta­ta­po­jen ke­hit­tä­mi­ses­sä ovat yh­teis­työs­sä myös kau­pun­gin muut nuor­ten hy­vin­voin­tia, ter­veyt­tä ja tur­val­li­suut­ta edis­tä­vät vi­ran­o­mai­set ja toi­mi­jat.

Ly­se­on lu­ki­on opis­ke­lu­huol­to­ryh­mä ko­koon­tuu vä­hin­tään kak­si ker­taa luku­vuo­des­sa, ker­ran syys­luku­kau­del­la ja ker­ran ke­vät­luku­kau­del­la.Li­säk­si kou­lu­koh­tai­nen opis­ke­lu­huol­to­ryh­mä voi­daan kut­sua kool­le aina tar­vit­ta­es­sa. Opis­ke­lu­huol­to­ryh­mä on kes­kus­te­le­va ryh­mä, jon­ka teh­tä­vä­nä on edis­tää opis­ke­li­joi­den ja koko kou­lu­yh­tei­sön hy­vin­voin­tia vah­vis­ta­via asi­oi­ta ja toi­min­ta­mal­le­ja. Ryh­mäs­sä kä­si­tel­lään ylei­sel­lä ta­sol­la op­pi­mi­seen vai­kut­ta­via asi­oi­ta, ter­veyt­tä edis­tä­viä toi­men­pi­tei­tä, eri­lais­ten tuki­pal­ve­lu­jen ke­hit­tä­mis­tä ja yh­tei­söl­li­syyt­tä li­sää­viä toi­mia. Opis­ke­lu­huol­to­ryh­mä saa tär­ke­ää pa­lau­tet­ta kou­lun opis­ke­lu­huol­to­käy­tän­tei­den ja pal­ve­lui­den toi­mi­vuu­des­ta sekä opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­nis­ta Ly­se­on tulo-, olo- ja päät­tö­ky­se­lyis­tä sekä val­ta­kun­nal­li­ses­ta kou­lu­ter­veys­ky­se­lys­tä. Kou­lu­koh­tai­ses­sa opis­ke­lu­huol­to­ryh­mäs­sä ovat mu­ka­na reh­to­ri, apu­lais­reh­to­ri, opin­to-oh­jaa­jat, eri­tyis­o­pet­ta­ja, ku­raat­to­ri, kou­lu­psy­ko­lo­gi, kak­si ryh­män­oh­jaa­jaa, kak­si opis­ke­li­ja­e­dus­ta­jaa sekä kak­si huol­ta­jien edus­ta­jaa.

Sa­von­lin­nan-kau­pun­gin-kou­lu­tuk­sen-jär­jes­tä­jän-opis­ke­lu­huol­to­suun­ni­tel­ma-1.8.2023-al­ka­en.pdf (one­du.fi)

Link­ki Ly­se­on opis­ke­lu­huol­to­suun­ni­tel­maan

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Ly­se­on vuo­sit­tai­sis­ta tulo-, olo- ja päät­tö­ky­se­lyis­tä saa­daan tie­toa opis­ke­lu­huol­lon alaan liit­ty­vis­tä aihe­pii­reis­tä. Val­ta­kun­nal­li­set ky­se­lyt ja mit­ta­rit, ku­ten kou­lu­ter­veys­ky­se­ly, lu­ki­o­lais­ba­ro­met­ri ja TEA-vii­sa­ri an­ta­vat tie­toa, joi­den avul­la voi­daan ni­me­tä ke­hit­tä­mis­koh­tei­ta mut­ta myös ver­tail­la Ly­se­on ti­lan­net­ta mui­hin lu­ki­oi­hin. Kou­lu­koh­tai­nen opis­ke­lu­huol­to­ryh­mä an­taa pa­lau­tet­ta kou­lun toi­min­nas­ta ja te­kee ke­hit­tä­mis­eh­do­tuk­sia.

Hy­vin­voin­ti­alue Eloi­sa ei ole il­mei­ses­tä tar­pees­ta huo­li­mat­ta saa­nut pal­kat­tua kou­lu­psy­ko­lo­gia lu­ki­oi­ta var­ten. Asi­as­ta on muis­tu­tet­ta­va tois­tu­vas­ti.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024