Lyseon opiskeluhuollon tavoitteena on edistää opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia. Opiskeluhuoltoa toteutetaan sekä yhteisöllisesti että yksilöllisesti. Yksilöllinen opiskeluhuolto kattaa opiskeluterveydenhuollon (terveydenhoitajan ja koululääkärin), opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä yksittäistä opiskelijaa koskevan monialaisen opiskeluhuollon. Pyrkimyksenä on ehkäistä ongelmia jo varhaisessa vaiheessa ja huolehtia tarvittavan tuen järjestämisestä. Yksilöllistä opiskeluhuoltoa toteutetaan yhteistyössä opiskelijan kanssa ja hänen suostumuksellaan. Lähtökohtana on opiskelijaa arvostava, hänen mielipidettään kuunteleva ja luottamusta rakentava vuorovaikutus, jossa otetaan huomioon opiskelijan yksilölliset tarpeet. Tavoitteena on opiskelijan omien voimavarojen vahvistaminen yhteistyössä lähiverkoston kanssa.
Opiskelijoiden opiskelusta ja hyvinvoinnista huolehditaan yhdessä kotien kanssa. Erityisesti opiskeluun tai opintojen etenemiseen liittyvissä ongelmissa vanhempiin tai huoltajiin pidetään säännöllisesti yhteyttä ja heidät otetaan aktiivisesti mukaan opiskelijan tuki- ja ohjausprosessiin. Huoltajilla on myös mahdollisuus keskustella rehtorin ja opettajien kanssa koulun opetus- ja kasvatustyöstä vanhempainilloissa. Lisäksi huoltajien kanssa pidetään yhteyttä sekä Wilmassa että puhelimitse ja sähköpostitse. Koulun tai huoltajan pyynnöstä on mahdollista järjestää henkilökohtainen tapaaminen, jossa myös opiskelija itse on mukana häntä koskevassa asiassa. Tietyissä tilanteissa koulun tulee toimia säädösten mukaisesti ja tehdä alaikäisestä opiskelijasta lastensuojeluilmoitus. Tarvittaessa koulu voi olla yhteydessä esimerkiksi etsivään nuorisotyöhön.
Yhteisöllinen opiskeluhuolto on osa oppilaitoksen toimintakulttuuria ja toimia, joilla edistetään opiskelijoiden osallisuutta, oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta. Yhteisöllisen opiskeluhuollon lähtökohtana on opiskelijan ja huoltajan osallisuus ja kuulluksi tuleminen. Yhteisöllisten toimintatapojen kehittämisessä ovat yhteistyössä myös kaupungin muut nuorten hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävät viranomaiset ja toimijat.
Lyseon lukion opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa, kerran syyslukukaudella ja kerran kevätlukukaudella.Lisäksi koulukohtainen opiskeluhuoltoryhmä voidaan kutsua koolle aina tarvittaessa. Opiskeluhuoltoryhmä on keskusteleva ryhmä, jonka tehtävänä on edistää opiskelijoiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointia vahvistavia asioita ja toimintamalleja. Ryhmässä käsitellään yleisellä tasolla oppimiseen vaikuttavia asioita, terveyttä edistäviä toimenpiteitä, erilaisten tukipalvelujen kehittämistä ja yhteisöllisyyttä lisääviä toimia. Opiskeluhuoltoryhmä saa tärkeää palautetta koulun opiskeluhuoltokäytänteiden ja palveluiden toimivuudesta sekä opiskelijoiden hyvinvoinnista Lyseon tulo-, olo- ja päättökyselyistä sekä valtakunnallisesta kouluterveyskyselystä. Koulukohtaisessa opiskeluhuoltoryhmässä ovat mukana rehtori, apulaisrehtori, opinto-ohjaajat, erityisopettaja, kuraattori, koulupsykologi, kaksi ryhmänohjaajaa, kaksi opiskelijaedustajaa sekä kaksi huoltajien edustajaa.
Linkki Lyseon opiskeluhuoltosuunnitelmaan
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Lyseon vuosittaisista tulo-, olo- ja päättökyselyistä saadaan tietoa opiskeluhuollon alaan liittyvistä aihepiireistä. Valtakunnalliset kyselyt ja mittarit, kuten kouluterveyskysely, lukiolaisbarometri ja TEA-viisari antavat tietoa, joiden avulla voidaan nimetä kehittämiskohteita mutta myös vertailla Lyseon tilannetta muihin lukioihin. Koulukohtainen opiskeluhuoltoryhmä antaa palautetta koulun toiminnasta ja tekee kehittämisehdotuksia.
Hyvinvointialue Eloisa ei ole ilmeisestä tarpeesta huolimatta saanut palkattua koulupsykologia lukioita varten. Asiasta on muistutettava toistuvasti.
Savonlinnan lyseon lukion laatukäsikirja23.2.2024