Ympäristö ja kestävä kehitys

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­os­sa kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen peri­aat­tei­siin. Ne ja­kaan­tu­vat nel­jään pää­koh­taan, eko­lo­gi­seen, eko­no­mi­seen, fyy­sis-so­si­aa­li­seen ja kult­tuu­ri­seen. Kou­lun toi­min­nas­sa YK:n Agen­da2030:n osa-alu­eis­ta hyvä kou­lu­tus on luon­nol­li­ses­ti kes­ki­ös­sä. Tär­kei­tä ovat myös esi­mer­kik­si ter­veys ja hy­vin­voin­ti, suku­puol­ten tasa-arvo, eri­ar­voi­suu­den vä­hen­tä­mi­nen, rau­ha, oi­keu­den­mu­kai­suus ja hyvä hal­lin­to sekä yh­teis­työ ja kump­pa­nuus. Ym­pä­ris­tö­näkö­kul­mat ovat kes­kei­nen osa kes­tä­vää ke­hi­tys­tä.

Koulun rakennukset, alue ja tilat

Sa­von­lin­nan ly­seo si­jait­see Piis­pan­mä­el­lä, Kirk­ko­katu 1:ssä. Kou­lun pai­kal­la on ai­koi­naan si­jain­nut Sa­von­lin­nan piis­pan­talo, joka pa­loi 1940-lu­vul­la. Piis­pan­mäki on ar­vo­kas luon­to­koh­de kal­li­ol­la kas­va­vien kas­vien ja har­vi­nais­ten per­hos­ten vuok­si. Kal­li­on reu­nal­la on rivi van­ho­ja sy­ree­ni­pen­sai­ta, to­den­nä­köi­ses­ti piis­pan­ta­lon ajoil­ta, ja kal­li­ol­la kas­vaa myös jalo­kiu­run­kan­nuk­sia, joi­den sie­me­niä sa­von­lin­na­lai­nen luon­non­tut­ki­ja ja tut­ki­mus­mat­kai­li­ja Eric Lax­mann lä­het­ti Carl von Linnél­le Si­pe­ri­as­ta.

Kou­lu on alun­pe­rin ra­ken­net­tu 1960-lu­vul­la, ja se pe­rus­kor­jat­tiin 2000-lu­vun alus­sa. Li­säk­si kor­jauk­sia on teh­ty mm. sisä­il­man pa­ran­ta­mi­sek­si, mut­ta esi­mer­kik­si ra­ken­nuk­sen ener­gi­a­tii­viy­des­sä oli­si pa­ran­ta­mi­sen va­raa. Ra­ken­nus edus­taa ai­kan­sa tasa­kat­to­ark­ki­teh­tuu­ria, mut­ta so­vel­tuu edel­leen kou­lu­käyt­töön var­sin hy­vin. Pien­ryh­mä­työ­ti­lo­ja ja hen­ki­lö­kun­nan työ- ja vas­taan­otto­huo­nei­ta tar­vit­tai­siin enem­män yk­si­lö­oh­jauk­sen li­sään­ty­mi­sen vuok­si  ja ope­tuk­sen muu­tut­tua opis­ke­li­joi­den yk­si­löl­li­siä va­lin­to­ja suo­si­vak­si.

Piis­pan­mä­el­lä si­jait­see myös eril­li­nen la­bo­ra­to­ri­o­ra­ken­nus. La­bo­ra­to­ri­os­sa on vä­li­neet luon­non­tie­teen ko­keel­li­sia opin­to­jak­so­ja var­ten sekä luok­ka­tila. Ra­ken­nuk­ses­sa on myös pie­ni asun­to, jota voi­daan tar­vit­ta­es­sa vuok­ra­ta kou­lun hen­ki­lö­kun­nal­le tai eri­tyi­ses­ti kesä­ai­ka­na myös ulko­puo­li­sil­le. Osa ra­ken­nuk­ses­ta on vuok­rat­tu Kau­pun­gin­mu­se­on käyt­töön.

La­bo­ra­to­ri­o­ra­ken­nuk­sen lä­hei­syy­des­sä on park­ki­alue. Park­ki­ti­laa on myös var­si­nai­sen kou­lu­ra­ken­nuk­sen luo­na. Kos­ka yhä use­am­pi opis­ke­li­ja au­toi­lee kou­luun, park­ki­ti­lat ovat riit­tä­mät­tö­mät, mut­ta nii­tä ei kui­ten­kaan voi­da ra­ken­taa Piis­pan­mä­el­le li­sää luon­to­ar­vo­jen kär­si­mät­tä. Park­ki­pai­kal­le ja kou­lul­le joh­ta­va tie on jyrk­kä ja ka­pea, ja vain osal­la mat­kaa on jal­ka­käy­tä­vä, jo­ten sekä ajo­neu­vo­jen kul­jet­ta­jien että ja­lan­kul­ki­joi­den on nou­da­tet­ta­va eri­tyis­tä va­ro­vai­suut­ta liik­ku­mi­ses­sa.

Ra­ken­nus­ten kun­nos­sa­pi­dos­ta ja huol­los­ta vas­taa­vat Sa­von­lin­nan kau­pun­gin toi­mi­tila­pal­ve­lut. Ulko­a­lu­eis­ta, ku­ten lu­men au­rauk­ses­ta, huo­leh­tii Sa­vo­tek. Ruo­an­lai­tos­ta ja sii­vouk­ses­ta huo­leh­ti­vat Kau­pun­gin ruo­ka- ja sii­vous­pal­ve­lut. Ruo­ka tuo­daan Ly­se­ol­le kes­kus­keit­ti­ös­tä. Ruo­ka­lan li­säk­si opis­ke­li­joi­ta ja opet­ta­jia pal­ve­lee kah­vio. Opet­ta­jien käy­tös­sä on opet­ta­jain­huo­neen yh­tey­des­sä keit­tiö.

Ympäristöstä huolehtiminen

Ym­pä­ris­tö- ja il­mas­to­näkö­kul­mat kuu­lu­vat lä­päi­sy­peri­aat­teel­la kou­lus­sa an­net­ta­vaan ope­tuk­seen, ja aihe­pii­riin liit­ty­viä pro­jek­te­ja to­teu­te­taan pro­jek­ti­vii­kol­la. Li­säk­si ne tu­li­si huo­mi­oi­da kai­kes­sa muus­sa­kin toi­min­nas­sa. Ener­gi­an­ku­lu­tuk­ses­ta, ra­ken­nuk­sen kun­nos­sa­pi­dos­ta, ruo­as­ta ja sii­vouk­ses­ta ja muis­ta vas­taa­vis­ta toi­min­nois­ta vas­taa­vat Sa­von­lin­nan kau­pun­gin yk­si­köt. kau­pun­gin han­kin­ta­oh­jeet mää­rit­te­le­vät oppi­ma­te­ri­aa­li- ja muut tar­vi­ke­han­kin­nat. Opet­ta­jat ovat oma­toi­mi­ses­ti jär­jes­tä­neet luok­kiin pa­pe­rin­ke­räyk­sen sekä pant­ti­pul­lo­jen ja -tölk­kien ke­räyk­sen. He hoi­ta­vat myös kar­ton­ki- ja muo­vi­ke­räyk­sen opet­ta­jain­huo­nees­sa.

Opet­ta­jis­ta koot­tu ym­pä­ris­tö­tii­mi poh­tii ja koor­di­noi ym­pä­ris­töön ja ym­pä­ris­tö­kas­va­tuk­seen liit­ty­viä asi­oi­ta sekä toi­mii nii­den puo­les­ta. Ym­pä­ris­tö­tii­mi ide­oi ta­pah­tu­mia, ku­ten hä­vik­ki­viik­ko, voih­to­to­ri tai ym­pä­ris­tö­viik­ko. Tii­mi kiin­nit­tää huo­mi­o­ta myös op­pi­mis­ym­pä­ris­töi­hin sekä ti­lo­jen siis­tey­teen ja viih­tyi­syy­teen. Tii­mi toi­mii yh­teis­työs­sä opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen kans­sa.

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Työ­ter­veys­huol­to ja työ­suo­je­lu te­ke­vät sään­nöl­li­ses­ti työ­paik­ka­käyn­te­jä, joil­la ar­vi­oi­daan kou­lun ter­veel­li­syyt­tä ja tur­val­li­suut­ta sekä ti­lo­jen, työ­er­go­no­mi­an että hen­ki­sen kuor­mi­tuk­sen näkö­kul­mis­ta. Käyn­nis­tä laa­di­taan ra­port­ti ja suo­si­tuk­sia kor­jaa­vis­ta toi­men­pi­teis­tä, jot­ka kiin­teis­tön omis­ta­jan tai kou­lun hen­ki­lö­kun­nan tu­lee to­teut­taa.

Ta­voit­tee­na on säi­lyt­tää kou­lun ym­pä­ris­tön ar­vo­kas luon­to ja pyr­kiä vä­hen­tä­mään lei­kat­ta­van nur­mi­kon alu­et­ta ja li­sää­mään luon­non­kas­vien mää­rää kal­li­on alu­eel­la.

Kier­rä­tys­tä ja muu­ta luon­toa sääs­tä­vää toi­min­taa py­ri­tään edel­leen edis­tä­mään kou­lun si­säi­ses­ti sekä vai­kut­ta­mal­la Sa­von­lin­nan kau­pun­gin toi­min­taan.

Kou­lul­le laa­di­taan ym­pä­ris­tö­suun­ni­tel­ma ja ym­pä­ris­tö­tu­tor­toi­min­ta py­ri­tään käyn­nis­tä­mään luku­vuo­den 2024-2025 ai­ka­na. Opis­ke­li­ja­kun­nan osal­li­suut­ta ja ak­tii­vi­suut­ta py­ri­tään li­sää­mään myös muil­la ta­voin.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024