Savonlinnan lyseon lukio on yleislukio, jossa voi opiskella yleislinjalla tai urheilulinjalla. Lyseon lukion yleislinjalla on haettavana vuosittain 120 opiskelijapaikkaa ja urheilulinjalla 30 opiskelijapaikkaa. Pääsyvaatimuksena lukioon on perusopetuksen päättötodistus tai vastaava todistus. Alin hyväksytty lukuaineiden keskiarvoraja on 7,0. Lukioon voidaan ottaa opiskelijaksi myös hakija, jolla on riittävät edellytykset lukio-opinnoista suoriutumiseen, vaikka peruskoulun päättötodistusta tai vastaavaa todistusta ei olisikaan. Tällöin hakijan on haettava lukioon harkinnanvaraisen haun kautta, ja lukio arvioi erikseen hakijan valmiudet suoriutua lukio-opinnoista.
Savonlinnan aikuislukion TUVA-koulutus on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat lukioon, mutta joiden pohjataidot eivät vielä riitä – esimerkiksi keskiarvo ei riitä lukioon pääsemiseen, tai suomen kielen taito on alle B1-tason. TUVA-opinnoissa opiskelija voi tutustua lukio-opintoihin ja pohtia omia edellytyksiään niihin. Tavoitteena on kehittää opiskelutaitoja ja pohjatietoja siten, että lukio-opinnot mahdollistuvat. Samalla opiskelija voi aloittaa lukio-opintoja niissä oppiaineissa, joihin hänellä on edellytykset. TUVA-opintojen jälkeen opiskelijan on mahdollista jatkaa toisen asteen tutkintotavoitteiseen koulutukseen. Mikäli opiskelija kykenee, voi hän siirtyä joustavasti lukio-opintoihin myös kesken TUVA-vuoden.
Suomen kielen opetusta tarvitseville on Lyseon lukion opintotarjottimella valittavissa S2-opintoja. Muutenkin Lyseolla kiinnitetään huomiota vieraskielisten opiskelijoiden tukeen, jotta he voisivat suorittaa lukio-opinnot ja ylioppilastutkinnon menestyksekkäästi.
Lyseon opiskelija voi halutessaan suorittaa lukiodiplomin liikunnassa, kuvataiteessa ja musiikissa. Valinnaiskielistä Lyseolla voi opiskella saksaa, ranskaa, venäjää ja espanjaa. Lyseon opiskelija voi valita opintoja myös Savomnlinnan taidelukion opintotarjottimesta lukuun ottamatta erityisiä kuvataide- ja musiikkilinjan opintoja. Lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus valita opintoja Savonlinnan aikuislukion opintotarjonnasta sekä verkko- että lähitoteutuksena. Lukio-opiskelijat voivat suorittaa SAMIEDUssa tutkinnon osia tai koko tutkinnon lukio-opintojen rinnalla. Lyseolaiset voivat suorittaa ilmaiseksi verkko-opintoja XAMKin avoimen ammattikorkeakoulun opintotarjonnasta.
Koulumatkat
Koulumatkoja korvataan oppivelvollisille Kelan koulumatkatukijärjestelmän kautta. Maksuttomaan koulutukseen oikeutetuilla opiskelijoilla ei ole 1.8.2021 alkaen tuessa omaa maksuosuutta. Opiskelijalla on oikeus koulumatkatukeen, jos yhdensuuntainen koulumatka opiskelijan asunnolta oppilaitokseen on vähintään 7 kilometriä. Koulumatka on lyhin kulkukelpoinen autoreitti kodin ja oppilaitoksen välillä.
Opiskelija saa täysimääräisen tuen, jos hänellä on vähintään 15 matkapäivää kuukaudessa ja puolet täysimääräisestä tuesta, jos matkapäiviä on 10–14 kuukaudessa. Opiskelija ei voi saada koulumatkatukea, jos matkapäiviä on 0–9 kuukaudessa. Koulumatkatuki myönnetään ensisijaisesti julkiseen kulkuneuvoon. Opiskelija hakee koulumatkatukea verkkohakemuksella OmaKelassa.
Esteettömyys ja saavutettavuus
Jotta kaikilla olisi mahdollisuus osallistua tasa-arvoisesti koulutukseen, Savonlinnan lyseon lukiossa huomioidaan opiskeluympäristön ja opiskelun saavutettavuus ja esteettömyys. Saavutettavassa ja esteettömässä opiskelussa lukiolainen voi saada opetusta ja ohjausta omien tarpeidensa mukaan, voi osallistua erilaiseen toimintaan oppilaitoksessa ja käyttää erilaisia hyvinvointipalveluita, liikkua esteettömästi ja käyttää opinnoissa tarvittavaa tietotekniikkaa, viestintää ja oppimateriaaleja.
Esteettömyys liittyy erityisesti opetustilojen ja oppimisympäristöjen fyysiseen toimivuuteen ja käyttäjäystävällisyyteen. Jokaisen tulee pystyä liikkumaan ja toimimaan oppilaitoksessa huolimatta omista fyysisistä rajoitteista. Esteetön liikkuminen on huomioitu Lyseolla mm. asentamalla hissejä riittävä määrä. Tilojen ovet ovat riittävän leveät pyörätuoleille, mutta kynnykset vaikeuttavat liikkumista. Koulurakennuksessa reitit voivat olla esimerkiksi pyörätuolin käyttäjälle monimutkaisia johtuen koulurakennuksen pohjaratkaisuista. Päärakennuksessa kuitenkin pääsee kaikkialle, mutta laboratorioon ei pääse täysin esteettömästi. Tarvittaessa koulun henkilökunta järjestää sopivia istumapaikkoja ja saattaa erityisreittejä kulkevan opiskelijan tai vierailijan paikasta toiseen. Inva-wc-tiloja on eri kerroksissa riittävästi. Koulun pysäköintipaikalta voidaan osoittaa lähin mahdollinen paikka sitä tarvitsevalle. Joissakin koulun tiloissa on tehty akustisia parannuksia, jotka auttavat niin kuulovammaisia kuin normaalisti kuuleviakin. Useimmat koulun tiloista ovat kuitenkin kuulovammaisille haastavia kaikuisuuden vuoksi. Häiritsevää taustamelua esiintyy esimerkiksi ruokalassa. Koulun alkaessa uudet opiskelijat ohjataan luokasta toiseen heitä rohkaistaan kysymään neuvoa, kunnes tilat ja reitit tulevat tutuiksi.
Saavutettava opiskeluympäristö tarkoittaa, että digitaaliset palvelut ovat loogisia ja helppokäyttöisiä. Ne myös ottavat huomioon erilaiset toimintarajoitteet, kuten näön, kuulon, liikuntavamman tai kognitiivisten rajoitteet. Opiskelun tueksi voi saada avustajapalveluita, erityisiä apuvälineitä tai muita vastaavia tukipalveluita. Erilaisten käyttäjien tarpeet otetaan huomioon sähköisten palvelujen ja verkko-opetuksen toteutuksessa. Sähköisissä oppimateriaaleissa on ominaisuuksia, kuten puhesynteesi, fontttikoon suurennus, lukutikku tai yksinkertaistettu tekstinäkymä, jotka helpottavat opiskelua. Lukiolainen voi myös saada yksilöllistä tukea esimerkiksi opinto-ohjauksen avulla ja lisäksi hän voi käyttää erilaisia hyvinvointipalveluita kuten kuraattorin, koulupsykologin tai opiskelijaterveydenhuollon palveluita.
Erilaiset erityisjärjestelyt voivat olla tarpeen, jos lukiolaisella on esimerkiksi kuulo-, näkö- tai muu aistivamma, aivo- tai liikuntavamma, luki- tai kirjoitusvaikeus. Erityisjärjestelyt voivat tarkoittaa esimerkiksi lisäaikaa koetilanteessa, pienryhmätilaa tai tietokoneen fonttikoon suurennusta. Erityisjärjestelyjä on mahdollisuus saada myös ylioppilastutkinnossa. Erityisjärjestelytarpeet kartoitetaan etukäteen jo lukio-opintojen alussa yhdessä erityisopettajan kanssa. Opiskelun tuen tarpeet kirjataan Wilman pedagogisen tuen lomakkeeseen ja tukitoimien toimivuutta arvioidaan lukuvuosittain. Opiskelija laatii yhdessä erityisopettajan kanssa erityisjärjestelyhakemuksen ylioppilastutkintolautakunnalle hyvissä ajoin ennen yo-tutkinnon aloittamista. Lautakunta tekee kirjallisen päätöksen, mihin erityisjärjestelyihin opiskelija on oikeutettu yo-tutkinnossa.
Lyseolla on hyvät valmiudet etä- ja hybridiopetuksen toteuttamiseksi tilanteen niin vaatiessa.
Saavutettavuuteen kuuluu myös sosiaalinen saavutettavuus. Jokaisen kouluyhteisön jäsenen tulee voida oleskella, työskennellä ja opiskella ilman ulkopuolisuutta, pelkoa tai uhatuksi tulemista. Savonlinnan lyseon lukiossa kiinnitetään huomiota siihen, ketään ei kiusata, väkivaltaa ei käytetä eikä sillä uhata eikä ketään syrjitä eikä kohdella rasistisesti tai epätasa-arvoisesti. Tästä huolehditaan mm. pitämällä Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunitelma ajan tasalla ja tiedottamalla sen sisällöstä sekä koulun pelisäännöistä vuosittain ja aina tarvittaessa. Rikkomuksiin puututaan suunnitelmissa kuvatulla tavalla välittömästi. Negatiivisista asioista pidättäytyminen ei kuitenkaan ole riittävää, vaan lisäksi Lyseolla toimitaan aktiivisesti hyvän yhteishengen luomiseksi ja ylläpitämiseksi sekä koko kouluyhtesön hyvinvoinnin edistämiseksi.
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Esteettömyyttä ja saavutettavuutta arvioidaan osana vuosittaisia kyselyitä. Lakisääteinen yhdenvertaisuuden toteutumisen arviointi on tehty kevätlukukaudella 2024, ja se toistetaan vähintään kolmen vuoden sykleissä. Arvioinnin yhteydessä ilmi tulevat epäkohdat pyritään korjaamaan.
Opettajien osaamista ja koulun laitekantaa pidetään yllä, jotta tarvittaessa etä- ja hybridiopetus voidaan toteuttaa joustavasti.
Kielellisten vähemmistöjen tukea kehitetään jatkuvasti osana koulun perustoimintaa, yhteistyössä TUVA-koulutuksen kanssa sekä hankkeiden avulla.