5. KOULUTUKSEN SAAVUTETTAVUUS

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kio on yleis­lu­kio, jos­sa voi opis­kel­la yleis­lin­jal­la tai ur­hei­lu­lin­jal­la. Ly­se­on lu­ki­on yleis­lin­jal­la on ha­et­ta­va­na vuo­sit­tain 120 opis­ke­li­ja­paik­kaa ja ur­hei­lu­lin­jal­la 30 opis­ke­li­ja­paik­kaa. Pää­sy­vaa­ti­muk­se­na lu­ki­oon on pe­rus­o­pe­tuk­sen päät­tö­to­dis­tus tai vas­taa­va to­dis­tus. Alin hy­väk­syt­ty luku­ai­nei­den kes­ki­arvo­raja on 7,0. Lu­ki­oon voi­daan ot­taa opis­ke­li­jak­si myös ha­ki­ja, jol­la on riit­tä­vät edel­ly­tyk­set lu­kio-opin­nois­ta suo­riu­tu­mi­seen, vaik­ka pe­rus­kou­lun päät­tö­to­dis­tus­ta tai vas­taa­vaa to­dis­tus­ta ei oli­si­kaan. Täl­löin ha­ki­jan on ha­et­ta­va lu­ki­oon har­kin­nan­va­rai­sen haun kaut­ta, ja lu­kio ar­vi­oi erik­seen ha­ki­jan val­miu­det suo­riu­tua lu­kio-opin­nois­ta.

Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on TUVA-kou­lu­tus on tar­koi­tet­tu opis­ke­li­joil­le, jot­ka ha­lu­a­vat lu­ki­oon, mut­ta joi­den poh­ja­tai­dot ei­vät vie­lä rii­tä – esi­mer­kik­si kes­ki­arvo ei rii­tä lu­ki­oon pää­se­mi­seen, tai suo­men kie­len tai­to on alle B1-ta­son. TUVA-opin­nois­sa opis­ke­li­ja voi tu­tus­tua lu­kio-opin­toi­hin ja poh­tia omia edel­ly­tyk­si­ään nii­hin. Ta­voit­tee­na on ke­hit­tää opis­ke­lu­tai­to­ja ja poh­ja­tie­to­ja si­ten, että lu­kio-opin­not mah­dol­lis­tu­vat. Sa­mal­la opis­ke­li­ja voi aloit­taa lu­kio-opin­to­ja niis­sä oppi­ai­neis­sa, joi­hin hä­nel­lä on edel­ly­tyk­set. TUVA-opin­to­jen jäl­keen opis­ke­li­jan on mah­dol­lis­ta jat­kaa toi­sen as­teen tut­kin­to­ta­voit­tei­seen kou­lu­tuk­seen. Mi­kä­li opis­ke­li­ja ky­ke­nee, voi hän siir­tyä jous­ta­vas­ti lu­kio-opin­toi­hin myös kes­ken TUVA-vuo­den.

Suo­men kie­len ope­tus­ta tar­vit­se­vil­le on Ly­se­on lu­ki­on opin­to­tar­jot­ti­mel­la va­lit­ta­vis­sa S2-opin­to­ja. Muu­ten­kin Ly­se­ol­la kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta vie­ras­kie­lis­ten opis­ke­li­joi­den tu­keen, jot­ta he voi­si­vat suo­rit­taa lu­kio-opin­not ja yli­op­pi­las­tut­kin­non me­nes­tyk­sek­kääs­ti.

Ly­se­on opis­ke­li­ja voi ha­lu­tes­saan suo­rit­taa lu­ki­o­dip­lo­min lii­kun­nas­sa, kuva­tai­tees­sa ja mu­sii­kis­sa. Va­lin­nais­kie­lis­tä Ly­se­ol­la voi opis­kel­la sak­saa, rans­kaa, ve­nä­jää ja es­pan­jaa. Ly­se­on opis­ke­li­ja voi va­li­ta opin­to­ja myös Sa­vomn­lin­nan tai­de­lu­ki­on opin­to­tar­jot­ti­mes­ta lu­kuun ot­ta­mat­ta eri­tyi­siä kuva­tai­de- ja mu­siik­ki­lin­jan opin­to­ja. Li­säk­si opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus va­li­ta opin­to­ja Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on opin­to­tar­jon­nas­ta sekä verk­ko- että lähi­to­teu­tuk­se­na. Lu­kio-opis­ke­li­jat voi­vat suo­rit­taa SA­MIE­DUs­sa tut­kin­non osia tai koko tut­kin­non lu­kio-opin­to­jen rin­nal­la. Ly­se­o­lai­set voi­vat suo­rit­taa il­mai­sek­si verk­ko-opin­to­ja XAM­Kin avoi­men am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun opin­to­tar­jon­nas­ta.

Koulumatkat

Kou­lu­mat­ko­ja kor­va­taan oppi­vel­vol­li­sil­le Ke­lan kou­lu­mat­ka­tuki­jär­jes­tel­män kaut­ta. Mak­sut­to­maan kou­lu­tuk­seen oi­keu­te­tuil­la opis­ke­li­joil­la  ei ole 1.8.2021 al­ka­en tu­es­sa omaa mak­su­o­suut­ta. Opis­ke­li­jal­la on oi­keus kou­lu­mat­ka­tu­keen, jos yh­den­suun­tai­nen kou­lu­mat­ka opis­ke­li­jan asun­nol­ta oppi­lai­tok­seen on vä­hin­tään 7 kilo­met­riä. Kou­lu­mat­ka on ly­hin kul­ku­kel­poi­nen auto­reit­ti ko­din ja oppi­lai­tok­sen vä­lil­lä.

Opis­ke­li­ja saa täy­si­mää­räi­sen tuen, jos hä­nel­lä on vä­hin­tään 15 mat­ka­päi­vää kuu­kau­des­sa ja puo­let täy­si­mää­räi­ses­tä tu­es­ta, jos mat­ka­päi­viä on 10–14 kuu­kau­des­sa. Opis­ke­li­ja ei voi saa­da kou­lu­mat­ka­tu­kea, jos mat­ka­päi­viä on 0–9 kuu­kau­des­sa. Kou­lu­mat­ka­tuki myön­ne­tään ensi­si­jai­ses­ti jul­ki­seen kul­ku­neu­voon. Opis­ke­li­ja ha­kee kou­lu­mat­ka­tu­kea verk­ko­ha­ke­muk­sel­la Oma­Ke­las­sa.

Esteettömyys ja saavutettavuus

Jot­ta kai­kil­la oli­si mah­dol­li­suus osal­lis­tua tasa-ar­voi­ses­ti kou­lu­tuk­seen, Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­os­sa huo­mi­oi­daan opis­ke­lu­ym­pä­ris­tön ja opis­ke­lun saa­vu­tet­ta­vuus ja es­teet­tö­myys. Saa­vu­tet­ta­vas­sa ja es­teet­tö­mäs­sä opis­ke­lus­sa lu­ki­o­lai­nen voi saa­da ope­tus­ta ja oh­jaus­ta omien tar­pei­den­sa mu­kaan, voi osal­lis­tua eri­lai­seen toi­min­taan oppi­lai­tok­ses­sa ja käyt­tää eri­lai­sia hy­vin­voin­ti­pal­ve­lui­ta, liik­kua es­teet­tö­mäs­ti ja käyt­tää opin­nois­sa tar­vit­ta­vaa tie­to­tek­niik­kaa, vies­tin­tää ja oppi­ma­te­ri­aa­le­ja.

Es­teet­tö­myys liit­tyy eri­tyi­ses­ti ope­tus­ti­lo­jen ja op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen fyy­si­seen toi­mi­vuu­teen ja käyt­tä­jä­ys­tä­väl­li­syy­teen. Jo­kai­sen tu­lee pys­tyä liik­ku­maan ja toi­mi­maan oppi­lai­tok­ses­sa huo­li­mat­ta omis­ta fyy­si­sis­tä ra­joit­teis­ta. Es­tee­tön liik­ku­mi­nen on huo­mi­oi­tu Ly­se­ol­la mm. asen­ta­mal­la his­se­jä riit­tä­vä mää­rä. Ti­lo­jen ovet ovat riit­tä­vän le­ve­ät pyö­rä­tuo­leil­le, mut­ta kyn­nyk­set vai­keut­ta­vat liik­ku­mis­ta. Kou­lu­ra­ken­nuk­ses­sa rei­tit voi­vat olla esi­mer­kik­si pyö­rä­tuo­lin käyt­tä­jäl­le moni­mut­kai­sia joh­tu­en kou­lu­ra­ken­nuk­sen poh­ja­rat­kai­suis­ta. Pää­ra­ken­nuk­ses­sa kui­ten­kin pää­see kaik­ki­al­le, mut­ta la­bo­ra­to­ri­oon ei pää­se täy­sin es­teet­tö­mäs­ti. Tar­vit­ta­es­sa kou­lun hen­ki­lö­kun­ta jär­jes­tää so­pi­via is­tu­ma­paik­ko­ja ja saat­taa eri­tyis­reit­te­jä kul­ke­van opis­ke­li­jan tai vie­rai­li­jan pai­kas­ta toi­seen. Inva-wc-ti­lo­ja on eri ker­rok­sis­sa riit­tä­väs­ti. Kou­lun py­sä­köin­ti­pai­kal­ta voi­daan osoi­ttaa lä­hin mah­dol­li­nen paik­ka sitä tar­vit­se­val­le. Jois­sa­kin kou­lun ti­lois­sa on teh­ty akus­ti­sia pa­ran­nuk­sia, jot­ka aut­ta­vat niin kuu­lo­vam­mai­sia kuin nor­maa­lis­ti kuu­le­vi­a­kin. Useim­mat kou­lun ti­lois­ta ovat kui­ten­kin kuu­lo­vam­mai­sil­le haas­ta­via kai­kui­suu­den vuok­si. Häi­rit­se­vää taus­ta­me­lua esiin­tyy esi­mer­kik­si ruo­ka­las­sa. Kou­lun al­ka­es­sa uu­det opis­ke­li­jat oh­ja­taan luo­kas­ta toi­seen hei­tä roh­kais­taan ky­sy­mään neu­voa, kun­nes ti­lat ja rei­tit tu­le­vat tu­tuik­si.

Saa­vu­tet­ta­va opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö tar­koit­taa, että di­gi­taa­li­set pal­ve­lut ovat loo­gi­sia ja help­po­käyt­töi­siä. Ne myös ot­ta­vat huo­mi­oon eri­lai­set toi­min­ta­ra­joit­teet, ku­ten näön, kuu­lon, lii­kun­ta­vam­man tai kog­ni­tii­vis­ten ra­joit­teet. Opis­ke­lun tu­ek­si voi saa­da avus­ta­ja­pal­ve­lui­ta, eri­tyi­siä apu­vä­li­nei­tä tai mui­ta vas­taa­via tuki­pal­ve­lui­ta. Eri­lais­ten käyt­tä­jien tar­peet ote­taan huo­mi­oon säh­köis­ten pal­ve­lu­jen ja verk­ko-ope­tuk­sen to­teu­tuk­ses­sa. Säh­köi­sis­sä oppi­ma­te­ri­aa­leis­sa on omi­nai­suuk­sia, ku­ten puhe­syn­tee­si, fontt­ti­koon suu­ren­nus, luku­tik­ku tai yk­sin­ker­tais­tet­tu teks­ti­nä­ky­mä, jot­ka hel­pot­ta­vat opis­ke­lua. Lu­ki­o­lai­nen voi myös  saa­da yk­si­löl­lis­tä tu­kea esi­mer­kik­si opin­to-oh­jauk­sen avul­la ja li­säk­si hän voi käyt­tää eri­lai­sia hy­vin­voin­ti­pal­ve­lui­ta ku­ten ku­raat­to­rin, kou­lu­psy­ko­lo­gin tai opis­ke­li­ja­ter­vey­den­huol­lon pal­ve­lui­ta.

Eri­lai­set eri­tyis­jär­jes­te­lyt voi­vat olla tar­peen, jos lu­ki­o­lai­sel­la on esi­mer­kik­si kuu­lo-, näkö- tai muu ais­ti­vam­ma, aivo- tai lii­kun­ta­vam­ma, luki- tai kir­joi­tus­vai­keus. Eri­tyis­jär­jes­te­lyt voi­vat tar­koit­taa esi­mer­kik­si lisä­ai­kaa koe­ti­lan­tees­sa, pien­ryh­mä­ti­laa tai tie­to­ko­neen font­ti­koon suu­ren­nus­ta. Eri­tyis­jär­jes­te­ly­jä on mah­dol­li­suus saa­da myös yli­op­pi­las­tut­kin­nos­sa. Eri­tyis­jär­jes­te­ly­tar­peet kar­toi­te­taan etu­kä­teen jo lu­kio-opin­to­jen alus­sa yh­des­sä eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa. Opis­ke­lun tuen tar­peet kir­ja­taan Wil­man pe­da­go­gi­sen tuen lo­mak­kee­seen ja tuki­toi­mien toi­mi­vuut­ta ar­vi­oi­daan luku­vuo­sit­tain. Opis­ke­li­ja laa­tii yh­des­sä eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa eri­tyis­jär­jes­te­ly­ha­ke­muk­sen yli­op­pi­las­tut­kin­to­lau­ta­kun­nal­le hy­vis­sä ajoin en­nen yo-tut­kin­non aloit­ta­mis­ta. Lau­ta­kun­ta te­kee kir­jal­li­sen pää­tök­sen, mi­hin eri­tyis­jär­jes­te­lyi­hin opis­ke­li­ja on oi­keu­tet­tu yo-tut­kin­nos­sa.

Ly­se­ol­la on hy­vät val­miu­det etä- ja hyb­ri­di­o­pe­tuk­sen to­teut­ta­mi­sek­si ti­lan­teen niin vaa­ties­sa.

Saa­vu­tet­ta­vuu­teen kuu­luu myös so­si­aa­li­nen saa­vu­tet­ta­vuus. Jo­kai­sen kou­lu­yh­tei­sön jä­se­nen tu­lee voi­da oles­kel­la, työs­ken­nel­lä ja opis­kel­la il­man ulko­puo­li­suut­ta, pel­koa tai uha­tuk­si tu­le­mis­ta. Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­os­sa kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta sii­hen, ke­tään ei kiu­sa­ta, väki­val­taa ei käy­te­tä eikä sil­lä uha­ta eikä ke­tään syr­ji­tä eikä koh­del­la ra­sis­ti­ses­ti tai epä­ta­sa-ar­voi­ses­ti. Täs­tä huo­leh­di­taan mm. pi­tä­mäl­lä Tasa-arvo- ja yh­den­ver­tai­suus­suu­ni­tel­ma ajan ta­sal­la ja tie­dot­ta­mal­la sen si­säl­lös­tä sekä kou­lun peli­sään­nöis­tä vuo­sit­tain ja aina tar­vit­ta­es­sa. Rik­ko­muk­siin puu­tu­taan suun­ni­tel­mis­sa ku­va­tul­la ta­val­la vä­lit­tö­mäs­ti. Ne­ga­tii­vi­sis­ta asi­ois­ta pi­dät­täy­ty­mi­nen ei kui­ten­kaan ole riit­tä­vää, vaan li­säk­si Ly­se­ol­la toi­mi­taan ak­tii­vi­ses­ti hy­vän yh­teis­hen­gen luo­mi­sek­si ja yllä­pi­tä­mi­sek­si sekä koko kou­luyh­te­sön hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­sek­si.

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Es­teet­tö­myyt­tä ja saa­vu­tet­ta­vuut­ta ar­vi­oi­daan osa­na vuo­sit­tai­sia ky­se­lyi­tä. Laki­sää­tei­nen yh­den­ver­tai­suu­den to­teu­tu­mi­sen ar­vi­oin­ti on teh­ty ke­vät­luku­kau­del­la 2024, ja se tois­te­taan vä­hin­tään kol­men vuo­den syk­leis­sä. Ar­vi­oin­nin yh­tey­des­sä ilmi tu­le­vat epä­koh­dat py­ri­tään kor­jaa­maan.

Opet­ta­jien osaa­mis­ta ja kou­lun lai­te­kan­taa pi­de­tään yllä, jot­ta tar­vit­ta­es­sa etä- ja hyb­ri­di­o­pe­tus voi­daan to­teut­taa jous­ta­vas­ti.

Kie­lel­lis­ten vä­hem­mis­tö­jen tu­kea ke­hi­te­tään jat­ku­vas­ti osa­na kou­lun pe­rus­toi­min­taa, yh­teis­työs­sä TUVA-kou­lu­tuk­sen kans­sa sekä hank­kei­den avul­la.

 

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024