Johtaminen

Kou­lun joh­ta­mi­sel­la on mo­nia ta­voit­tei­ta. Kat­to­ta­voit­teik­si voi­daan aja­tel­la kou­lun toi­min­ta­e­del­ly­tys­ten tur­vaa­mi­nen ja sen var­mis­ta­mi­nen, että kou­lu toi­mii sää­dös­ten mu­kai­sel­la ta­val­la ja si­ten mah­dol­lis­taa opis­ke­li­joi­den opin­not, päät­tö­to­dis­tuk­sen saa­mi­sen ja yli­op­pi­laak­si val­mis­tu­mi­sen.

Ly­se­on reh­to­ri ja apu­lais­reh­to­ri yh­teis­työs­sä val­mis­te­le­vat, suun­nit­te­le­vat sekä ke­hit­tä­vät ly­se­on lu­ki­on toi­min­taa. Reh­to­ri vas­taa kou­lun toi­min­nas­ta, ta­lou­des­ta ja yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten jär­jes­tä­mi­ses­tä. Hän vas­taa myös tu­le­van luku­vuo­den suun­nit­te­lus­ta ja si­jais­ten hank­ki­mi­ses­ta. Reh­to­ri on myös Mul­tip­ri­muk­sen lu­ki­on pää­käyt­tä­jä ja KOS­KI-pää­käyt­tä­jä. Nämä jär­jes­tel­mät ovat hen­ki­lös­tö- ja opis­ke­li­ja­tie­to­jär­jes­tel­miä.

Apu­lais­reh­to­rin teh­tä­vä­nä on työs­ken­nel­lä reh­to­rin työ­pa­ri­na kou­lun hal­lin­toon liit­ty­vis­sä asi­ois­sa. Li­säk­si apu­lais­reh­to­ri vas­taa ope­tus­ti­lo­jen käy­tön suun­nit­te­lus­ta, ryh­män­oh­jauk­sen koor­di­noin­nis­ta ja luku­vuo­den ka­len­te­rei­den laa­ti­mi­ses­ta. Reh­to­ri vas­taa yo-ko­kei­den käy­tän­nön jär­jes­te­lyis­tä yh­des­sä hen­ki­lös­tön kans­sa.

Kou­lun toi­min­nan suun­nit­te­luun ja joh­ta­mi­seen osal­li­tuu li­säk­si hal­lin­to­tii­mi, jo­hon kuu­lu­vat reh­to­rin ja apu­lais­reh­to­rien li­säk­si kou­lu­sih­tee­ri ja opin­to-oh­jaa­jat. Hal­lin­to­tii­mi ko­koon­tuu vii­koit­tain kä­sit­te­le­mään seu­raa­vien viik­ko­jen suun­ni­tel­mia ja ta­pah­tu­mia. Li­säk­si muu­ta­man vii­kon vä­lein ko­koon­tu­va ke­hit­tä­mis­ryh­mä ot­taa kan­taa ja osal­lis­tuu toi­min­nan suun­nit­te­luun. Ke­hit­tä­mis­ryh­mä toi­mii myös lu­ki­on laa­tu­ryh­mä­nä, joka reh­to­rin ja apu­lais­reh­to­rin ohel­la vas­taa lu­ki­on toi­min­nan laa­dun ke­hit­tä­mi­ses­tä.

Lop­pu­jen lo­puk­si myös jo­kai­nen opet­ta­ja on oman työn­sä ja ope­tuk­sen­sa joh­ta­ja, kos­ka opet­ta­jan työ on var­sin it­se­näis­tä asi­an­tun­ti­ja­työ­tä. Opet­ta­jia ja kou­lua kos­ke­via yh­tei­siä asi­oi­ta kä­si­tel­lään ja suun­ni­tel­laan vii­koit­tai­sis­sa pa­la­ve­reis­sa ja vä­hin­tään ker­ran jak­sos­sa pi­det­tä­vis­sä tii­mien ko­kouk­sis­sa ja opet­ta­jain­ko­kouk­ses­sa sekä vir­ka­ehto­so­pi­muk­sen mu­kai­sis­sa suun­nit­te­lu­päi­vis­sä (VESO).

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Joh­ta­mis­ta ar­vi­oi­daan osa­na hen­ki­lös­tö­ky­se­ly­jä. Työ­yh­tei­sö ar­vi­oi omaa toi­min­taan­sa vuo­sit­tain ns. ar­vi­oin­ti­ve­sos­sa tou­ko­kuus­sa.

Kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­ria ja hen­ki­lös­tön kes­ki­näis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta ke­hi­te­tään edel­leen. Ly­se­on ke­hit­tä­mis­ryh­mä ko­koon­tuu aina en­nen opet­ta­jain­ko­kouk­sia – ja tar­peen mu­kaan – val­mis­te­le­maan sekä opet­ta­jain­ko­kouk­sis­sa kä­si­tel­tä­viä asi­oi­ta että mui­ta ajan­koh­tai­sia asi­oi­ta. Kaik­ki opet­ta­jat kuu­lu­vat työ­ryh­miin ja tee­ma­ryh­miin, joi­den pu­heen­joh­ta­ji­na ke­hit­tä­mis­ryh­män jä­se­net toi­mi­vat. Ke­hit­tä­mis­ryh­män jä­se­nil­le on ja­et­tu eri vas­tuu­a­lu­ei­ta, jois­ta he huo­leh­ti­vat yh­teis­työs­sä muun hen­ki­lö­kun­nan kans­sa.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024