Suomi toisena kielenä
Suomi toisena kielenä opinnot
Savonlinnan lyseon lukiossa monikieliset opiskelijat voivat opiskella suomi toisena kielenä -opintoja Savonlinnan aikuislukiossa. Aikuislukio toimii Lyseon lukion kanssa samoissa tiloissa ja opetuksesta vastaavat osittain samat opettajat kuin päivälukiossa.
Opiskelija jonka äidinkieli on muu kuin suomi osallistuu lukio-opintojen alussa kielitaidon kartoittamisen testiin, jonka pitää S2-kielen opettaja. Testitulosten läpikäymisen yhteydessä opiskelijalle tiedotetaan hänen oikeudestaan opiskella suomi toisena kielenä -oppimäärää. Testin tarkoituksena on auttaa opiskelijaa valitsemaan hänelle sopiva kielen oppimäärä ja täten edistää yhdenvertaisia mahdollisuuksia menestyä ylioppilaskirjoituksissa sekä päästä jatko-opintoihin.
Pakolliset opintojaksot
S201 Tekstien tulkinta ja kirjoittaminen (2 op)
Opintojaksolla tutkitaan eri tekstilajeja ja harjoitellaan referointia ja kommentointia sekä suunnittelemaan, kirjoittamaan ja muokkaamaan omia tekstejä.
Keskeiset sisällöt
- pitkien tekstien lukeminen, mahdollisesti myös muilla opiskelijan osaamilla kielillä: tekstin
tavoitteen ja sisällön ymmärtäminen - keskeiset tekstilajit: kertovat, kuvaavat, ohjaavat, kantaa ottavat ja pohtivat tekstit sekä niiden yhdistelmät
- luettavien tekstien ymmärtämisessä tarvittavat strategiat, abstraktin kielen taito, sana-, fraasi- ja käsitevaranto
- kielen- ja tekstinhuoltoa
- erilaisten tekstien tuottamisen prosessi yksin ja yhdessä sekä tekstien pohjalta kirjoittaminen, referointi ja kommentointi
- kokonainen kaunokirjallinen teos tai tietokirja
S202 Kieli- ja tekstitietoisuus (1 op)
Opintojaksolla perehdytään suomen kielen ominaispiirteisiin, harjoitellaan luetun ymmärtämisessä tarvittavia strategioita ja käsitellään puhekielen ja yleiskielen sekä epävirallisen ja virallisen viestinnän eroja.
Keskeiset sisällöt
- suomen kielen ominaispiirteet, vertailu opiskelijan aiemmin oppimiin ja koulussa opiskeltaviin kieliin, Suomen kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus, monikielisyys, kielellinen repertuaari, monilukutaidon käsite, erilaiset tekstit ja niissä vakiintuneet ilmaisukeinot, esimerkiksi kirjoitetun kielen rakenteet
- eri kielimuodot: puhekielen ja yleiskielen sekä epävirallisen ja virallisen viestinnän erot, abstraktin ja konkreettisen kielenkäytön erot
- opetuspuheen, muodollisen puheen ja luetun ymmärtämisessä tarvittavat strategiat
S203 Vuorovaikutus 1 (1 op)
Opintojaksolla tutkitaan vuorovaikutustilanteita ja omaa toimintaa niissä.
Keskeiset sisällöt
- oman vuorovaikutusosaamisen reflektointi, viestintärohkeus sekä harjaantuminen kuuntelevaan, tavoitteelliseen ja monipuoliseen vuorovaikutukseen
- kuullun ymmärtämisen ja keskusteluun osallistumisen strategiat ja institutionaalisen vuorovaikutuksen kielelliset keinot
- tekstien kirjoittaminen osana suullisia vuorovaikutustilanteita: esimerkiksi yhteisten projektien suunnitelmat, muistiinpanot monimediaisista teksteistä
- verbaalinen ja nonverbaalinen viestintä
- ryhmäviestinnän ilmiöt, kuten roolit, jännitteet ja koheesio
S204 Kirjallisuus 1 (2 op)
Opintojaksolla tarkastellaan kaunokirjallisuuden lajeja ja harjaannutaan tulkitsemaan kaunokirjallisia tekstejä sekä suullisesti että kirjallisesti.
Keskeiset sisällöt
- kirjallisuuden keskeisiä lajeja, ilmaisukeinoja ja analyysin käsitteitä
- eläytyvää ja analyyttista kirjoittamista ja keskustelua kirjallisuuden pohjalta
- kielen kuvallisuus ja kulttuurisidonnaisuus, monitulkintaisuus ja kielellä leikittely
- kertomus ja kertomuksellisuus kauno- ja tietokirjallisuudessa sekä muissa teksteissä, esimerkiksi teatteriesityksissä, elokuvissa, peleissä tai muissa mediateksteissä
- kokonainen kaunokirjallinen teos tai tietokirja itsenäisesti tai yhdessä luettuna
S205 Tekstien tulkinta 1 (2 op)
Opintojaksolla tutkitaan kriittisesti median tekstejä ja niiden keinoja vaikuttaa sekä harjoitellaan mielipiteen ilmaisemista ja perustelemista suullisesti ja kirjallisesti.
Keskeiset sisällöt
- vaikuttamisen kielelliset ja audiovisuaaliset keinot, argumentoinnin tavat sekä retoriset keinot
- perustelemisen harjoitteleminen suullisesti ja kirjallisesti, lähdekritiikki, tiedonhankinta ja tiedonhallinta, tekijänoikeudet
- argumentoivan kielenkäytön sanastoon ja rakenteisiin perehtyminen: geneeriset ilmaukset, modaalisuuden ja affektisuuden ilmaisukeinot
- kielellisten keinojen valinta, tekstilaji ja tyyli
- yhteiskunnallisesti merkittävä tai ajankohtainen kokonaisteos
S206 Kirjoittaminen 1 (1 op)
Opintojaksolla harjoitellaan kirjoittamisprosessia aineistoa käyttäen. Jakson aikana perehdytään myös tekstin sidostamiseen ja asiatyylille ominaisten kielellisten rakenteiden hallintaan.
Keskeiset sisällöt
- kirjoittaminen prosessina: aiheen ja aineiston valinta ja ideointi, aiheen rajaus sekä näkökulman valinta; jäsentely, muokkaaminen ja viimeistely; palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- tekstien jakaminen ja vertaisarvioinnin taidot
- sidosteisuus tekstin eri tasoilla, esimerkiksi tekstin kokonaisrakenne, kappaleet, virke, sanajärjestys
- asiatyylille ominaisten kielellisten rakenteiden hallinta, esimerkiksi infiniittiset rakenteet, yhdyslauseet, viittaussuhteet
S207 Vuorovaikutus 2 (1 op)
Opintojaksolla harjoitellaan kuullunymmärtämis- ja kuuntelustrategioita ja -taitoja sekä esiintymistaitoja. Jakso antaa tietoa esimerkiksi puheenvuoron rakentamisesta ja havainnollistamisesta.
Keskeiset sisällöt
- kuullunymmärtämis- ja kuuntelustrategiat ja -taidot, vuorovaikutustilanteiden havainnoiminen
- yksilön kielellinen repertuaari, kielenkäyttötilanteiden ja kielen vaihtelu sekä puheen kielellisiä keinoja ja retoriikkaa
- esiintymistaidot: puheenvuoron rakentaminen, kohdentaminen, havainnollinen esittäminen
S208 Kirjallisuus 2 (2 op)
Opintojaksolla tutustutaan Suomen kirjallisuuden keskeisiin teoksiin ja vaiheisiin.
Keskeiset sisällöt
- Suomen kirjallisuuden vaiheet osana maailmankirjallisuutta
- eri aikakausien kaunokirjallisuutta ihmiskuvan, identiteettien, maailmankuvan sekä arvo- ja aatemaailman näkökulmasta
- kirjallisuuden tutkimista eri konteksteissaan: tekijän ja lajin konteksti, historiallinen ja kulttuurinen konteksti, poliittinen ja yhteiskunnallinen konteksti
- merkittävä tai ajankohtainen kaunokirjallinen kokonaisteos
Valtakunnalliset valinnaiset opintojaksot
S209 Vuorovaikutus 3 (2 op)
Opintojaksolla sekä harjoitellaan että analysoidaan erilaisia esim. työelämän vuorovaikutustilanteita, ongelmanratkaisutilanteita ja puheella vaikuttamista.
Keskeiset sisällöt
- kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojen sekä puhumisen ja esiintymisen taitojen monipuolistaminen, kielen rekisterit ja tilanteen edellyttämä kielenkäyttö
- vuorovaikutuksen ja vuorovaikutusosaamisen merkitys jatko-opinnoissa, työelämässä ja yhteiskunnassa
- dialoginen ja rakentava vuorovaikutus, vuorovaikutukseen liittyvä etiikka sekä konfliktit ja ongelmanratkaisu ryhmässä
- vuorovaikutuksen kulttuuristen piirteiden ja erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja -suhteiden sekä niihin vaikuttavien tekijöiden analysointi
- mahdollisesti osallistuminen toisen asteen puheviestintätaitojen päättökokeeseen eli PUHVI-kokeeseen
S210 Kirjoittaminen 2 (2 op)
Opintojaksolla kehitetään omaa kirjoittamista ja harjoitellaan erityisesti laajan aineistopohjaisen tekstin tuottamista.
Keskeiset sisällöt
- aineistopohjaisten laajojen tekstien tuottaminen ja lähteiden arviointi
- omaäänisten tekstien tuottaminen
- tekstin- ja kielenhuollon käytänteiden soveltaminen tekstien muokkaamisessa
- luettaville ja kirjoitettaville teksteille tyypillisten kielen rakenteiden, sanaston, fraasien ja käsitteiden käyttöön harjaantuminen
- ajankohtainen kaunokirjallinen teos tai tietokirja
S211 Tekstien tulkintaa 2 (2 op)
Opintojaksolla analysoidaan ja tulkitaan erilaisia asia- ja mediatekstejä sekä fiktiivisiä tekstejä.
Keskeiset sisällöt
- monimuotoisten asia- ja mediatekstien ja fiktiivisten tekstien tulkinta
- analyysin ja tulkinnan rakentaminen sekä käsitteiden käyttö
- runokokoelma tai näytelmäteksti