Terveystieto-Yo/Te3

Ke­vät 2014

3. Ku­vaa esi­merk­kien avul­la, mitä er­go­no­mi­al­la tar­koi­te­taan.

6. WHO-Kou­lu­lais­tut­ki­muk­ses­sa (Kämp­pi ym. 2012) sel­vi­tet­tiin op­pi­lai­den tur­val­li­suu­den tun­net­ta kou­lus­sa vuo­si­na 2002, 2006 ja 2010. Ku­vi­os­sa 1 on poi­kien vas­tauk­set ja ku­vi­os­sa 2 tyt­tö­jen vas­tauk­set väit­tä­mään ”Tun­nen olo­ni tur­val­li­sek­si täs­sä kou­lus­sa” vuo­si­luok­kien ja tut­ki­mus­vuo­sien mu­kaan ja­o­tel­tu­na (%). Näi­den tu­los­ten li­säk­si tut­ki­muk­ses­sa to­det­tiin, että kou­lu­me­nes­tyk­sen­sä oi­kein hy­väk­si ko­ke­neis­ta op­pi­lais­ta 80 % ja kou­lu­me­nes­tyk­sen­sä kes­ki­ta­soi­sek­si tai sitä hei­kom­mak­si ko­ke­neis­ta op­pi­lais­ta 60 % tun­si olon­sa tur­val­li­sek­si kou­lus­sa.

KU­VIO

Poh­di edel­lä esi­tet­ty­jen tu­los­ten poh­jal­ta, mit­kä te­ki­jät kou­lu­ym­pä­ris­tös­sä voi­vat vai­kut­taa op­pi­lai­den ko­et­tuun tur­val­li­suu­teen.

7. Poh­di ter­veys­tek­no­lo­gi­an käyt­töä po­ti­laan oi­keuk­sien näkö­kul­mas­ta.
–> KUVA

8. Sel­vi­tä esi­mer­kin avul­la, mi­ten epi­de­mi­o­lo­gi­nen tut­ki­mus to­teu­te­taan, kun tut­ki­mus­a­se­tel­ma­na on ta­paus-ver­rok­ki­tut­ki­mus.

+10. Esit­te­le ja poh­di kes­kei­siä ter­veys­po­liit­ti­sia toi­men­pi­tei­tä, joi­ta Suo­mes­sa on teh­ty 1900-lu­vun alus­ta näi­hin päi­viin asti kan­san­ter­vey­den edis­tä­mi­sek­si.

TE3 -lu­en­not6.3.2014