4. Yhteisöllinen opiskeluhuolto, sen toimintatavat ja toimijoiden tehtävät

Yh­tei­söl­li­sen opis­ke­lu­huol­lon teh­tä­vä on seu­ra­ta, ar­vi­oi­da ja ke­hit­tää oppi­lai­tos­yh­tei­sön ja opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tia yh­des­sä opis­ke­li­joi­den, huol­ta­jien sekä mui­den las­ten ja nuor­ten hy­vin­voin­tia edis­tä­vien vi­ran­o­mais­ten ja toi­mi­joi­den kans­sa. 

Toi­men­pi­teet yh­tei­söl­li­syy­den edis­tä­mi­sek­si oppi­lai­tos­yh­tei­sös­sä sekä yh­teis­työ ja toi­men­pi­teet opis­ke­li­joi­den ja hei­dän huol­ta­jien­sa osal­li­suu­den vah­vis­ta­mi­sek­si

Lu­ki­oi­den opis­ke­li­ja­kun­nil­la on aloi­te­oi­keus kaik­kiin reh­to­rin toi­mi­val­taan kuu­lu­vis­sa asi­ois­sa.

Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan hyö­dyn­tä­mään kou­lun ti­lo­ja (juh­la­sali, hil­jai­nen tila, sisä­piha jne.) esim. hyp­py­tun­neil­la ja väli­tun­neil­la.

Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan jär­jes­tä­mään lu­ki­on ope­tus- ja kas­va­tus­teh­tä­vää tu­ke­vaa toi­min­taa mm. eri­lai­set vuo­den­kier­toon liit­ty­vät ta­pah­tu­mat. 

Opis­ke­li­joi­den osal­lis­tu­mis­ta lu­ki­o­lais­ten edun­val­von­ta­työ­hön kan­nus­te­taan, mm. Suo­men Lu­ki­o­lais­ten Liit­to ry:n toi­min­ta sekä Sa­von­lin­nan Nuo­ri­so­val­tuus­to (NuVa).

Osal­li­suu­den vah­vis­ta­mi­sek­si jär­jes­te­tään tu­tor-toi­min­taa sekä oh­jaus­ta­paa­mi­sia ryh­män­oh­jaa­jan joh­dol­la. Li­säk­si jär­jes­te­tään tar­vit­ta­es­sa tee­ma­ky­se­ly­jä opis­ke­li­joi­den ko­ke­mus­ten ja mie­li­pi­tei­den kar­toit­ta­mi­sek­si. Vuo­sit­tain jär­jes­te­tään luok­ka-aste­koh­tai­set reh­to­rin ky­se­ly­tun­nit. Huol­ta­jien yh­teis­työn ja osal­li­suu­den vah­vis­ta­mi­sek­si jär­jes­te­tään van­hem­pain­il­to­ja. Opis­ke­li­joi­den ja hei­dän huol­ta­jien­sa käy­tös­sä on ajan­ta­sai­nen opin­to-opas. Ko­din ja oppi­lai­tok­sen vä­li­ses­sä jat­ku­vas­sa yh­tey­den­pi­dos­sa hyö­dyn­ne­tään Wil­ma-oh­jel­maa.

Opis­ke­lu­huol­toa to­teu­te­taan yh­teis­työs­sä opis­ke­li­joi­den ja hei­dän huol­ta­jien­sa kans­sa. Opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat opis­ke­lu­huol­lon suun­nit­te­luun, ke­hit­tä­mi­seen ja ar­vi­oin­tiin lu­ki­oi­den opis­ke­lu­huol­to­ryh­män jä­se­ni­nä. Opis­ke­li­joi­den huol­ta­jil­le va­ra­taan mah­dol­li­suus tul­la kuul­luk­si opis­ke­lu­huol­lon suun­nit­te­lus­sa.

Toi­men­pi­teet opis­ke­lu­yh­tei­sön ja ym­pä­ris­tön ter­vey­den, hy­vin­voin­nin ja tur­val­li­suu­den edis­tä­mi­sek­si

Oppi­lai­tos­ym­pä­ris­tön ter­veel­li­syy­des­tä, tur­val­li­suu­des­ta ja es­teet­tö­myy­des­tä huo­leh­di­taan sään­nöl­li­ses­ti. Joka kol­mas vuo­si to­teu­te­taan oppi­lai­tos­ym­pä­ris­tön ter­vey­del­lis­ten olo­suh­tei­den ja tur­val­li­suu­den tar­kas­tuk­set. Tar­kas­tuk­seen osal­lis­tu­vat kou­lu­ter­vey­den­hoi­ta­jan ja ter­veys­tar­kas­ta­jan li­säk­si kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jä, op­pi­lai­den edus­ta­ja ja oppi­lai­tok­sen hen­ki­lö­kun­nan edus­ta­ja. Tar­kas­tuk­seen voi­daan kut­sua li­säk­si mui­ta asi­an­tun­ti­joi­ta. Sa­mas­sa yh­tey­des­sä teh­dään ter­vey­den­suo­je­lu­lain mu­kai­nen mää­rä­ai­kais­tar­kas­tus ter­veys­tar­kas­ta­jan aloit­tees­ta. Ter­veys­tar­kas­ta­ja te­kee tar­kas­tuk­ses­ta tar­kas­tus­pöy­tä­kir­jan.

Tapa­tur­mien eh­käi­syyn liit­ty­väs­sä oh­jeis­tuk­ses­sa ote­taan huo­mi­oon tapa­tur­mien tor­jun­nan kan­sal­li­set lin­jauk­set ja oh­jeis­tuk­set sekä toi­min­nan edel­lyt­tä­mä yh­teis­työ. Opis­ke­lu­huol­lon yh­teis­työs­sä so­vi­taan tapa­tur­mien en­nal­ta­eh­käi­syyn, ensi­a­puun, hoi­toon oh­jauk­seen ja tapa­tur­mien seu­ran­taan liit­ty­vis­tä me­net­te­ly­ta­vois­ta. Niis­tä an­ne­taan tie­toa opis­ke­li­jal­le ja huol­ta­jal­le.  

Kou­lu­tapa­tur­mien eh­käi­sy ja ensi­apu ovat osa oppi­lai­tos­koh­tais­ta oppi­lai­tok­sen pe­las­tus­suun­ni­tel­maa, joka laa­di­taan reh­to­rin, kou­lun hen­ki­lös­tön, kou­lu­ter­vey­den­huol­lon ja opis­ke­li­ja­kun­nan yh­teis­työ­nä. Oppi­lai­tok­ses­sa on tar­koi­tuk­sen­mu­kai­nen ensi­apu­vä­li­neis­tö. Sen kun­nos­ta ja täy­den­tä­mi­ses­tä vas­taa reh­to­rin ni­me­ä­mä opet­ta­ja. Ter­vey­den­hoi­ta­jan teh­tä­vä­nä on tar­kas­taa vä­li­neis­tö sään­nöl­li­ses­ti.

Kou­lu­tapa­tur­mis­ta saa­daan tie­toa kou­lu­ter­vey­den­hoi­ta­jal­ta sekä va­hin­ko­il­moi­tuk­sis­ta. Ti­las­toin­nis­ta saa­tua tie­toa tar­kas­tel­laan yh­tei­söl­li­ses­sä opis­ke­lu­huol­to­ryh­mäs­sä ja tie­toa hyö­dyn­ne­tään tapa­tur­mien en­nal­ta­eh­käi­sys­sä. 

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on opis­ke­lu­huol­to­ryh­män toi­min­ta­ta­vat ja käy­tän­nöt sekä opis­ke­lu­huol­lon ko­ko­nai­suu­des­ta tie­dot­ta­mi­nen

Yh­tei­söl­li­nen opis­ke­lu­huol­to­ryh­mä vas­taa opis­ke­lu­huol­lon suun­nit­te­lus­ta, ke­hit­tä­mi­ses­tä, to­teut­ta­mi­ses­ta ja ar­vi­oin­nis­ta. Ryh­mä ko­koon­tuu vä­hin­tään ker­ran luku­kau­des­sa. Sitä joh­taa reh­to­ri/oppi­lai­tok­sen mää­rää­mä hen­ki­lö. 

Sa­von­lin­nan kau­pun­gin lu­ki­ois­sa seu­ra­taan ti­las­to­jen, pa­laut­tei­den ja ky­se­lyi­den avul­la opis­ke­lu­huol­lon pal­ve­lui­den käyt­töä ja riit­tä­vyyt­tä. Sa­mal­la kar­toi­te­taan opis­ke­lu­huol­to­lain vai­ku­tuk­sia pal­ve­lui­hin.

Oppi­lai­tos­koh­tai­ses­sa opis­ke­lu­huol­to­ryh­mäs­sä on edus­tet­tui­na seu­raa­vat ta­hot; reh­to­ri, apu­lais­reh­to­ri, eri­tyis­o­pet­ta­ja, kou­lu­psy­ko­lo­gi, kou­lu­ku­raat­to­ri, opin­to-oh­jaa­ja, opis­ke­lu­ter­vey­den­hoi­ta­ja, opet­ta­ja­kun­nan edus­ta­jat ja opis­ke­li­joi­den edus­ta­jat.

Ryh­mä voi kut­sua eri asi­an­tun­ti­joi­ta ko­kouk­siin­sa.

Opis­ke­lu­huol­to­ryh­mä or­ga­ni­soi ai­na­kin seu­raa­vat lu­ki­on vuo­den­kier­toon liit­ty­vät toi­met;

Opis­ke­lu­huol­lon ko­ko­nai­suu­des­ta vas­taa ja tie­dot­taa oppi­lai­tok­sen reh­to­ri. Tämä suun­ni­tel­ma lii­te­tään sel­lai­se­naan opin­to-op­paa­seen, joka on tie­dot­ta­mi­sen pe­rus­vä­li­ne.

Opis­ke­luun osal­lis­tu­mi­sen seu­ran­ta, pois­sa­o­lo­jen eh­käi­se­mi­nen ja nii­hin puut­tu­mi­nen

Opis­ke­lu on opis­ke­li­jan työ­tä eli kou­lu­työ­hön tu­lee osal­lis­tua tun­nol­li­ses­ti. Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­os­sa nou­da­te­taan Sa­von­lin­nan kau­pun­gin pois­sa­olo­mal­lia, joka löy­tyy ohei­ses­ta lin­kis­tä.

Ryh­män­oh­jaa­ja seu­raa sään­nöl­li­ses­ti opis­ke­li­joi­den pois­sa­o­lo­ja wil­ma-so­vel­luk­sen avul­la. Opet­ta­ja puut­tuu opis­ke­li­jan epä­mää­räi­siin ja tois­tu­viin pois­sa­o­loi­hin ja myö­häs­ty­mi­siin kes­kus­te­le­mal­la opis­ke­li­jan kans­sa ja ole­mal­la tar­vit­ta­es­sa yh­tey­des­sä huol­ta­jiin. Jos ti­lan­ne ei näil­lä toi­men­pi­teil­lä kor­jaan­nu, opet­ta­ja/ryh­män­oh­jaa­ja ko­ko­aa moni­a­lai­sen asi­an­tun­ti­ja­ryh­män, joka päät­tää jat­ko­toi­men­pi­teis­tä. 

Oppi­lai­tok­sen yh­tei­söl­li­ses­sä opis­ke­lu­huol­to­ryh­mäs­sä seu­ra­taan ylei­sel­lä ta­sol­la opis­ke­li­joi­den pois­sa­o­lo­ja mah­dol­li­se­na opis­ke­lu­huol­lol­li­se­na il­mi­ö­nä, jo­hon tu­lee puut­tua. 

Oppi­lai­tos an­taa vir­ka-apua Kan­san­e­lä­ke­lai­tok­sel­le, jos opin­not ei­vät ete­ne KELA:n mää­rit­te­le­mien kri­tee­rien mu­kai­ses­ti. 

Tu­pak­ka­tuot­tei­den, al­ko­ho­lin ja mui­den päih­tei­den käy­tön eh­käi­se­mi­nen ja käyt­töön puut­tu­mi­nen

Oppi­lai­tok­sen ai­kuis­ten tu­lee puut­tua opis­ke­li­joi­den päih­tei­den käyt­töön ja teh­dä asi­as­sa tar­vit­ta­es­sa yh­teis­työ­tä opis­ke­lu­huol­to­hen­ki­lös­tön kans­sa. Pai­no­pis­tee­nä on en­nal­ta­eh­käi­se­vä työ. Tu­pa­koin­ti on kiel­let­ty kai­kes­sa oppi­lai­tok­sen toi­min­nas­sa ml. opin­to­mat­kat. Opis­ke­lu­huol­lol­lis­ten toi­mien li­säk­si oppi­lai­tok­sen käy­tet­tä­vis­sä ovat tu­pak­ka­lain suo­mat mah­dol­li­suu­det.

Ter­veys­tar­kas­tus­ten yh­tey­des­sä sel­vi­te­tään opis­ke­li­joi­den päih­tei­den käyt­töä. Kou­lu­ter­vey­den­huol­lon teh­tä­vä­nä on neu­voa ja aut­taa tu­pa­koin­nin sekä päih­tei­den käy­tön lo­pet­ta­mi­ses­sa ja jär­jes­tää tar­vit­ta­es­sa hoi­toon­oh­jaus. Tar­vit­ta­es­sa teh­dään las­ten­suo­je­lu­il­moi­tus. Mi­kä­li päih­tei­den käyt­töä il­me­nee opis­ke­li­joi­den kes­ken laa­jem­min, yh­teis­työ­tä voi­daan li­sä­tä alu­eel­li­ses­ti esim. po­lii­sin, nuo­ri­so­työn, huol­ta­jien ja jär­jes­tö­jen kans­sa. 

Yh­teis­työ nuo­ri­so­toi­men, las­ten­suo­je­lun, po­lii­sin ja mui­den opis­ke­lu­huol­lon ke­hit­tä­mi­seen tar­vit­ta­vien ta­ho­jen kans­sa sekä ter­veys­neu­von­nan ja ter­veys­tie­don ope­tuk­sen vä­li­nen yh­teis­työ

Ly­se­on lu­ki­os­sa jär­jes­te­tään luku­vuo­sit­tain tee­ma­päi­viä esim. yk­kös­ten hy­vin­voin­ti­tee­ma­päi­vä ja lii­kun­ta­päi­vät ja tee­ma­päi­vien suun­nit­te­lus­sa ja to­teu­tuk­ses­sa teh­dään yh­teis­työ­tä pai­kal­lis­ten toi­mi­joi­den kans­sa. Lu­ki­oi­den pro­jek­ti­vii­kol­la py­ri­tään to­teut­ta­maan usei­ta ar­jen osaa­mi­ses­sa hyö­dyl­li­siä pro­jek­te­ja. Näis­sä pro­jek­teis­sa on laa­ja jouk­ko mah­dol­li­sia yh­teis­työ­kump­pa­nei­ta, mm. Eloi­sa, Yee­si ry., Sa­von­lin­nan krii­si­kes­kus, Maan­puo­lus­tus­kou­lu­tus­yh­dis­tys, Ete­lä-Sa­von pe­las­tus­lai­tos, Itä-Suo­men po­lii­si­lai­tos, Sa­von­lin­nan seu­ra­kun­ta.

Ter­veys­tie­don ope­tuk­seen ote­taan osi­oi­ta mm. sään­nöl­li­ses­ti Ter­vey­den ja hy­vin­voin­nin lai­tok­sen (THL) to­teut­ta­mis­ta kou­lu­ter­veys­ky­se­lyis­tä. 

Toi­men­pi­teet, käy­tän­teet ja yh­teis­työ opis­ke­lu­yh­tei­sön sekä ym­pä­ris­tön ter­vey­den, hy­vin­voin­nin ja tur­val­li­suu­den edis­tä­mi­sek­si

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kio päi­vit­tää ja toi­mit­taa työ­suo­je­lu­pääl­li­köl­le työ­suo­je­lun toi­min­ta­oh­jel­man ke­väi­sin. Täs­sä asia­kir­jas­sa on ku­vat­tu työ­yh­tei­sön ris­kit, luo­ki­tel­tu nii­den to­teu­tu­mi­sen to­den­nä­köi­syys ja va­ka­vuus sekä toi­men­pi­teet nii­den eh­käi­se­mi­sek­si.

Ly­se­on lu­ki­ol­la on pe­las­tus­suun­ni­tel­ma, joka si­säl­tää krii­si­suun­ni­tel­man. Pe­las­tus­suun­ni­tel­ma saa­te­taan pe­las­tus­vi­ran­o­mais­ten tie­toon ja sitä ja­el­laan suun­ni­tel­mas­sa mää­ri­tel­lyl­lä ta­val­la. Sen si­säis­tä­mi­nen myös var­mis­te­taan uu­sil­ta työn­te­ki­jöil­tä.

Ly­se­ol­la to­teu­te­taan laa­jat pa­lau­te­ky­se­lyt ke­vät­luku­kau­sit­tain. Nii­den tu­lok­set kä­si­tel­lään sekä hen­ki­lö­kun­nan että opis­ke­li­ja­kun­nan kans­sa. Nii­den poh­jal­ta teh­dään tur­val­li­suu­teen ja hy­vin­voin­tiin liit­ty­viä ar­vi­oi­via joh­to­pää­tök­siä.

Ly­se­ol­la to­teu­te­taan sään­nöl­li­ses­ti ke­hi­tys­kes­kus­te­lut pal­ka­tun hen­ki­lö­kun­nan osal­ta.

Yh­teis­työ ja käy­tän­teet oppi­lai­tok­sen ter­veel­li­syy­den ja tur­val­li­suu­den sekä yh­tei­sön hy­vin­voin­nin tar­kas­tuk­sis­sa

Eri­tyis­lain­sää­dän­nön mu­kai­ses­ti Ly­se­ol­la to­teu­te­taan palo­tar­kas­tuk­set (Ete­lä-Sa­von pe­las­tus­lai­tos), ti­lo­jen ter­veel­li­syy­den tar­kas­tuk­set (Eloi­sa, työ­paik­ka­sel­vi­tys) sekä työ­hy­vin­voin­nin tar­kas­tuk­set.

Toi­men­pi­teet es­teet­tö­myy­den ja saa­vu­tet­ta­vuu­den edis­tä­mi­sek­si opis­ke­lu­ym­pä­ris­tös­sä sekä tapa­tur­mien eh­käi­se­mi­nen, ensi­avun jär­jes­tä­mi­nen ja hoi­toon­oh­jaus oppi­lai­tok­ses­sa

Ly­se­on ti­lat ovat es­teet­tö­mäs­ti saa­vu­tet­ta­vis­sa, lu­kuun ot­ta­mat­ta la­bo­ra­to­ri­o­ra­ken­nus­ta. Oppi­lai­tok­ses­sa on käy­tös­sä his­si ja Ly­se­on etu­pi­hal­le on va­rat­tu inva­paik­ka park­kee­raus­ta var­ten.

Oppi­lai­tos huo­leh­tii, että hen­ki­lö­kun­nas­sa on riit­tä­väs­ti ensi­apu­tai­toi­sia hen­ki­löi­tä. Lää­ke­kaap­pien si­säl­lös­tä vas­taa ter­vey­den­hoi­ta­ja ja työ­paik­ka­sel­vi­tys­ten ai­ka­na (Eloi­san to­teut­ta­ma) nii­den ajan­ta­sai­suus tar­kis­te­taan. 

Ly­seo nou­dat­taa Sa­von­lin­nan kau­pun­gin hen­ki­lös­tö­oh­jei­ta, https://sav­net.sa­von­lin­na.fi/yh­tei­set/Hen­ki­los­tooh­jei­ta/Si­vut/de­fault.aspx

Yh­tei­söl­li­sen opis­ke­lu­huol­lon toi­mi­joi­den teh­tä­vät

Lu­ki­on reh­to­ri vas­taa omas­sa yk­si­kös­sään lu­ki­o­lain edel­lyt­tä­mien toi­min­to­jen jär­jes­tä­mi­ses­tä. Osa tätä vas­tuu­ta on opis­ke­lu­huol­to­a­si­oi­den re­sur­soin­ti ja to­teu­tus niin, että opis­ke­li­ja saa tar­vit­se­man­sa yh­tei­söl­li­sen opis­ke­lu­huol­lon pal­ve­lut sekä eri­tyi­sen tuen pal­ve­lut lain­sää­dän­nön puit­tei­den mu­kai­ses­ti.

Reh­to­ri koor­di­noi oppi­lai­tok­sen ta­sol­la opis­ke­lu­huol­lon ko­ko­nai­suut­ta. Reh­to­ri päät­tää ryh­män­oh­jaa­jis­ta ja hei­dän teh­tä­vä­ku­vas­taan ja koor­di­noi opis­ke­li­ja-ar­vi­oin­tien käy­tän­tei­tä. Reh­to­ri seu­raa opis­ke­lu­huol­lon pal­ve­lui­den toi­mi­vuut­ta ja re­surs­sien riit­tä­vyyt­tä.

Opin­to-oh­jaa­jat vas­taa­vat oppi­lai­tok­sen opin­to-oh­jauk­ses­ta. Oh­jauk­sen ta­voit­tee­na on saa­da opis­ke­li­jat mää­rä­tie­toi­ses­ti ja tur­val­li­ses­ti suo­rit­ta­maan lu­kio-opin­not ja pää­se­mään hy­vin heil­le so­pi­viin jat­ko-opin­toi­hin sekä me­nes­ty­mään elä­mäs­sä.

Oh­jaus­toi­min­nan tar­koi­tuk­se­na on tu­kea opis­ke­li­jaa lu­kio-opin­to­jen eri vai­heis­sa ja ke­hit­tää hä­nen pää­tök­sen­teko- ja on­gel­man­rat­kai­su­tai­to­jaan sekä kou­lu­tus­a­si­ois­sa että elä­män­suun­nit­te­lus­sa. Oh­jauk­sen teh­tä­vä­nä on edis­tää kou­lu­tuk­sel­lis­ta, et­nis­tä ja suku­puol­ten vä­lis­tä tasa-ar­voa. Oh­jaus­me­ne­tel­mi­nä ovat luok­ka­muo­toi­nen oh­jaus, pien­ryh­mä­oh­jaus, hen­ki­lö­koh­tai­nen oh­jaus ja verk­ko-oh­jaus. Myös tu­tor­o­pis­ke­li­jat toi­mi­vat ver­tais­oh­jaa­ji­na. 

Opin­to-oh­jaa­jil­la on pää­vas­tuu oh­jauk­sen ko­ko­nai­suu­den suun­nit­te­lus­ta ja to­teu­tuk­ses­ta sekä opin­to-oh­jauk­sen käy­tän­nön jär­jes­tä­mi­ses­tä. Opin­to-oh­jaa­jat ovat mu­ka­na myös opis­ke­li­ja­huol­lon oh­jauk­sen suun­nit­te­lus­sa, ke­hit­tä­mi­ses­sä, to­teut­ta­mi­ses­sa ja ar­vi­oin­nis­sa yh­des­sä lu­ki­on muun hen­ki­lö­kun­nan kans­sa. 

Opin­to-oh­jaa­ja an­taa tu­kea ja oh­jaus­ta

Opis­ke­li­jan lu­ki­o­vuo­sien ai­ka­na opis­ke­li­ja tu­tus­tu­te­taan eri­lai­siin kou­lu­tus­oh­jel­miin oppi­lai­tos­e­sit­te­ly­jen ja -vie­rai­lu­jen muo­dos­sa. Luku­vuo­den ai­ka­na py­ri­tään to­teut­ta­maan vä­hin­tään kak­si suun­ni­tel­tua tu­tus­tu­mis­ta­pah­tu­maa yli­o­pis­to- tai AMK- kam­puk­sil­le sekä osal­lis­tu­maan val­ta­kun­nal­li­sil­le jat­ko-opin­to­kou­lu­tus­mes­suil­le.

Jo­kai­sel­le opis­ke­li­jal­le suun­ni­tel­laan jat­ko-opis­ke­lu­pol­ku oh­jaus­kes­kus­te­lu­jen sekä säh­köis­ten tuki­pal­ve­lui­den muo­dos­sa.  Täs­sä vai­hees­sa opis­ke­li­ja te­kee hen­ki­lö­koh­tai­sen jat­ko-opin­to­suun­ni­tel­man. Li­säk­si tätä työ­tä vah­vis­te­taan oppi­tun­neil­la an­net­ta­vil­la in­foil­la ryh­mä- ja pien­ryh­mä­ko­koon­pa­nois­sa.

Opin­to-oh­jaa­jat ovat tar­vit­ta­es­sa mu­ka­na val­mis­te­le­mas­sa vas­tuu­ryh­män­sä opis­ke­li­joi­den tar­vit­se­mia ja KELA:lle osoi­tet­ta­via kun­tou­tus­tuki­a­no­muk­sia yh­des­sä opis­ke­li­jan ja hä­nen huol­ta­jan­sa kans­sa.

Lu­ki­on pää­tyt­tyä an­ne­taan vuo­den ajan jäl­ki­oh­jaus­ta sitä tar­vit­se­vil­le. 

Ryh­män­oh­jaa­ja on pe­rus­ryh­män­sä opis­ke­li­joi­den lähi­oh­jaa­ja, joka pe­reh­dyt­tää opis­ke­li­jat kou­lu­yh­tei­sön jä­se­nik­si ja seu­raa hei­dän opin­to­jen­sa su­ju­mis­ta. Ryh­män­oh­jaa­ja edis­tää ryh­mä­läis­ten­sä viih­ty­mis­tä ja hy­vin­voin­tia sekä yk­si­lö- että yh­tei­sö­ta­sol­la. Ryh­män­oh­jaa­jien ja huol­ta­jien vä­li­sel­lä yh­teis­työl­lä tu­e­taan opis­ke­li­jan hy­vin­voin­tia, opis­ke­lua ja opis­ke­lu­e­del­ly­tyk­siä. Työs­sään ryh­män­oh­jaa­ja luo itse omat toi­min­ta­ta­pan­sa yh­teis­ten peli­sään­tö­jen si­säl­lä sekä toi­mii link­ki­nä omien opis­ke­li­joi­den­sa ja hei­dän huol­ta­jien­sa sekä koko kou­lu­yh­tei­sön vä­lil­lä. Ryh­män­oh­jaa­jan yk­si­löi­ty­jä teh­tä­viä ovat seu­raa­vat;

Ai­neen­o­pet­ta­ja huo­leh­tii opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­nis­ta pi­tä­mil­lään kurs­seil­la mm. seu­raa­mal­la kurs­sien suo­rit­ta­mis­ta ja opis­ke­li­joi­den ope­tuk­seen osal­lis­tu­mis­ta. Ai­neen­o­pet­ta­ja ha­vain­noi opis­ke­li­joi­den op­pi­mis­ta, työs­ken­te­lyä, käyt­täy­ty­mis­tä ja jak­sa­mis­ta oppi­tun­neil­la. Ai­neen­o­pet­ta­jan teh­tä­viä ovat mm. seu­raa­vat;

Kou­lu­sih­tee­ri hoi­taa opis­ke­li­jan opin­to­so­si­aa­li­siin etui­hin liit­ty­viä asi­oi­ta mm. opin­to­tuki-, asu­mis­tuki- ja kou­lu­mat­ka­tuki­a­si­at. Kou­lu­sih­tee­ri oh­jeis­taa ha­ke­mus­ten te­os­sa, tar­kis­taa ha­ke­mus­ten oi­keel­li­suu­den ja toi­mit­taa ne KELA:n kä­si­tel­tä­väk­si.

Kou­lu­sih­tee­ri an­taa oppi­lai­tok­seen liit­ty­vää yleis­in­foa sekä ulko­paik­ka­kun­ta­lai­sil­le apua eri­lai­sis­ta käy­tän­nön asi­ois­ta mm. opis­ke­li­ja-asun­to­jen ha­ke­mi­seen liit­ty­en.

Eri­tyis­o­pet­ta­jan työ lu­ki­o­lai­sen opis­ke­lua ja op­pi­mis­ta tu­ke­vaa työ­tä. Opis­ke­li­jan oi­keus opis­ke­lun tu­keen on mää­ri­tel­ty tar­kem­min lain­sää­dän­nös­sä.

Lu­ki­on eri­tyis­o­pet­ta­jan työ liit­tyy opis­ke­lun tuki­tar­pei­den kar­toi­tuk­siin opis­ke­li­ja­ryh­mit­täin sekä yk­sit­täi­sen opis­ke­li­jan opis­ke­lun te­hos­te­tun tuen jär­jes­te­lyi­hin: tuen tar­peen ar­vi­oin­tiin, pe­rus­tei­den sel­vit­te­lyyn (esi­mer­kik­si lu­ki­tes­taus), opis­ke­lun tuen suun­nit­te­luun ja op­pi­mi­sen ete­ne­mi­sen seu­ran­taan sekä tar­vit­ta­es­sa opet­ta­jien kon­sul­toin­tiin tuki­jär­jes­te­lyis­sä. 

Mi­kä­li opis­ke­li­jan op­pi­mi­nen edel­lyt­tää pe­da­go­gi­sia tuki­toi­mia, ne pää­te­tään eri­tyis­o­pet­ta­jan, opin­to-oh­jaa­jan ja reh­to­rin toi­mes­ta. Eri­tyis­o­pet­ta­ja laa­tii yh­des­sä opis­ke­li­jan kans­sa opis­ke­lun pe­da­go­gi­sen tuen suun­ni­tel­man, jota ai­neen­o­pet­ta­jan tu­lee nou­dat­taa ope­tus­ta an­ta­es­saan.

Eri­tyis­o­pet­ta­jan teh­tä­vä­nä on myös laa­tia opis­ke­li­jan käyt­töön lau­sun­not mui­den asi­an­tun­ti­joi­den te­ke­mien tuki­tar­ve­sel­vi­tys­ten taus­ta­tie­doik­si. Re­surs­sien sal­lies­sa eri­tyis­o­pet­ta­jan kes­keis­tä työ­tä oli­si li­säk­si opis­ke­lu­tek­ni­nen neu­von­ta ja oh­jaus yk­si­löl­li­ses­ti ja pien­ryh­mis­sä.

Eri­tyis­o­pet­ta­ja, opin­to-oh­jaa­ja ja reh­to­ri lait­ta­vat opis­ke­li­jan ano­muk­ses­ta vi­reil­le pro­ses­sin yli­op­pi­las­ko­keen eri­tyis­jär­jes­te­ly­jen saa­mi­sek­si yli­op­pi­las­lau­ta­kun­nan oh­jei­den mu­kai­ses­ti. Ha­ke­muk­set teh­dään yli­op­pi­las­tut­kin­to­lau­ta­kun­nan säh­köi­sen asi­oin­nin pal­ve­lus­sa.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioOpis­ke­lu­huol­lon suun­ni­tel­ma28.2.2021