Kehittyvä toimintakulttuuri tarkoittaa aktiivista pyrkimystä arvioida ja kehittää koulun toimintaa sen kaikilla osa-alueilla.
Toimintakulttuurissa konkretisoituu koulujen opetussuunnitelmien eri alueet ja se sisältää oppilaitosten toimintaan heijastuvia tiedostettuja ja tiedostamattomia tekijöitä. Aikuislukion opetussuunnitelman perusteet korostaa periaatteinaan kestävän hyvinvoinnin edistämistä ja osallisuutta sekä avoimuutta monimuotoiselle vuorovaikutukselle ja maailmassa tapahtuville muutoksille.
Aikuislukion toiminnassa näkyy sen arvot. Avoimuus, inhimillisyys, yhdenvertaisuus ja yksilöllisyys ovat toimintakulttuurin keskiössä. Turvallisuus ja hyvinvointi syntyvät toiminnan pelisäännöillä, joita kaikki kouluyhteisön jäsenet noudattavat. Kaikki tämä arvokas toteutuu jo nyt aikuislukioiden toiminnassa. Silti ne ovat kehittämiskohteina jatkuvasti, niiden pysyvyydestä huolehtien ja aina parempaan pyrkien.
Lukiokoulutuksen ja oppilaitoksen toimintakulttuuri kehittyy ja uudistuu jatkuvasti. Toimintakulttuuria kehitetään yhdessä koulun koko henkilöstön, opiskelijoiden, huoltajien ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Lukiokoulutusta kehitetään yhteistyössä perusasteen ja toisten lukio- sekä muiden koulutuksen järjestäjien kanssa. Toimintakulttuurin kehittämisen ja arvioinnin periaatteet sekä mahdolliset paikalliset painotukset on kuvattu, ja niiden toteutumista arvioidaan säännöllisesti.
Osaamisen ja laatukulttuurin johtaminen on tavoitteellista, sen vastuut on määritelty ja siinä hyödynnetään yhteistyötä ja digitaalisuutta tarkoituksenmukaisella tavalla.
Koulun hyvä toimintakulttuuri parantaa sen imagoa, tuo lisää näkyvyyttä ja helpottaa markkinointia. Opiskelijarekrytointi helpottuu, eikä opiskelijoiden sitouttaminen opiskeluun ole ongelmallista.
Kehittämiseen tähtäävää toimintakulttuuria sekä käytännön toimintaa johdetaan eri lähteistä saatavan tiedon perusteella, jota saadaan erilaisista kyselyistä. Yksittäisiin teemoihin, hankkeisiin tai tutkimuksiin liittyvät kyselyt antavat tietoa kulloinkin määritellyistä rajatuista aiheista.
Kehittämisen välineitä ovat myös opettajien VESO-päivät, opettajainkokoukset, yhteissuunnitteluaikana tehty yhteistyö ja kehityskeskustelut. Erinomaisia mahdollisuuksia koulun toiminnan kehittämiseen tarjoavat hankkeet, joita on yleensä käynnissä useita. Hankkeilla on vuosien varrella mm. kehitetty oppimisympäristöjä ja oppimateriaaleja sekä vauhditettu digitalisaatiota.
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Toimintaa arvioidaan jatkuvasti lukuvuoden kuluessa. Ylioppilaskirjoitusten päätyttyä tarkastellaan järjestelyjen sujuvuutta ja mahdollisia kehittämisehdotuksia, samoin erilaisten tapahtumien yhteydessä arvioidaan niiden onnistumista. Lukuvuoden päätteeksi arvioidaan kuluneelle vuodelle määriteltyjen tavoitteiden toteutumista. Arviointien tulokset ja kehittämisehdotukset kirjataan muistiin toimintojen edelleen kehittämistä varten.
Savonlinnan aikuislukion laatukäsikirja23.2.2024