2. KEHITTYVÄ TOIMINTAKULTTUURI

Ke­hit­ty­vä toi­min­ta­kult­tuu­ri tar­koit­taa ak­tii­vis­ta pyr­ki­mys­tä ar­vi­oi­da ja ke­hit­tää kou­lun toi­min­taa sen kai­kil­la osa-alu­eil­la.

Toi­min­ta­kult­tuu­ris­sa konk­re­ti­soi­tuu kou­lu­jen ope­tus­suun­ni­tel­mien eri alu­eet ja se si­säl­tää oppi­lai­tos­ten toi­min­taan hei­jas­tu­via tie­dos­tet­tu­ja ja tie­dos­ta­mat­to­mia te­ki­jöi­tä.  Ai­kuis­lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet ko­ros­taa peri­aat­tei­naan kes­tä­vän hy­vin­voin­nin edis­tä­mis­tä ja osal­li­suut­ta sekä avoi­muut­ta moni­muo­toi­sel­le vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­le ja maa­il­mas­sa ta­pah­tu­vil­le muu­tok­sil­le. 

Ai­kuis­lu­ki­on toi­min­nas­sa nä­kyy sen ar­vot. Avoi­muus, in­hi­mil­li­syys, yh­den­ver­tai­suus ja yk­si­löl­li­syys ovat toi­min­ta­kult­tuu­rin kes­ki­ös­sä. Tur­val­li­suus ja hy­vin­voin­ti syn­ty­vät toi­min­nan peli­sään­nöil­lä, joi­ta kaik­ki kou­lu­yh­tei­sön jä­se­net nou­dat­ta­vat. Kaik­ki tämä ar­vo­kas to­teu­tuu jo nyt ai­kuis­lu­ki­oi­den toi­min­nas­sa. Sil­ti ne ovat ke­hit­tä­mis­koh­tei­na jat­ku­vas­ti, nii­den py­sy­vyy­des­tä huo­leh­tien ja aina pa­rem­paan pyr­kien.

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ja oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­ri ke­hit­tyy ja uu­dis­tuu jat­ku­vas­ti.  Toi­min­ta­kult­tuu­ria ke­hi­te­tään yh­des­sä kou­lun koko hen­ki­lös­tön, opis­ke­li­joi­den, huol­ta­jien ja yh­teis­työ­kump­pa­nei­den kans­sa. Lu­ki­o­kou­lu­tus­ta ke­hi­te­tään yh­teis­työs­sä pe­rus­as­teen ja tois­ten lu­kio- sekä mui­den kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jien kans­sa. Toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­sen ja ar­vi­oin­nin peri­aat­teet sekä mah­dol­li­set pai­kal­li­set pai­no­tuk­set on ku­vat­tu, ja nii­den to­teu­tu­mis­ta ar­vi­oi­daan sään­nöl­li­ses­ti.

Osaa­mi­sen ja laa­tu­kult­tuu­rin joh­ta­mi­nen on ta­voit­teel­lis­ta, sen vas­tuut on mää­ri­tel­ty ja sii­nä hyö­dyn­ne­tään yh­teis­työ­tä ja di­gi­taa­li­suut­ta tar­koi­tuk­sen­mu­kai­sel­la ta­val­la.

Kou­lun hyvä toi­min­ta­kult­tuu­ri pa­ran­taa sen ima­goa, tuo li­sää nä­ky­vyyt­tä ja hel­pot­taa mark­ki­noin­tia. Opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­ti hel­pot­tuu, eikä opis­ke­li­joi­den si­tout­ta­mi­nen opis­ke­luun ole on­gel­mal­lis­ta. 

Ke­hit­tä­mi­seen täh­tää­vää toi­min­ta­kult­tuu­ria sekä käy­tän­nön toi­min­taa joh­de­taan eri läh­teis­tä saa­ta­van tie­don pe­rus­teel­la, jota saa­daan eri­lai­sis­ta ky­se­lyis­tä. Yk­sit­täi­siin tee­moi­hin, hank­kei­siin tai tut­ki­muk­siin liit­ty­vät ky­se­lyt an­ta­vat tie­toa kul­loin­kin mää­ri­tel­lyis­tä ra­ja­tuis­ta ai­heis­ta.

Ke­hit­tä­mi­sen vä­li­nei­tä ovat myös opet­ta­jien VESO-päi­vät, opet­ta­jain­ko­kouk­set, yh­teis­suun­nit­te­lu­ai­ka­na teh­ty yh­teis­työ  ja ke­hi­tys­kes­kus­te­lut. Erin­o­mai­sia mah­dol­li­suuk­sia kou­lun toi­min­nan ke­hit­tä­mi­seen tar­jo­a­vat hank­keet, joi­ta on yleen­sä käyn­nis­sä usei­ta. Hank­keil­la on vuo­sien var­rel­la mm. ke­hi­tet­ty op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä ja oppi­ma­te­ri­aa­le­ja sekä vauh­di­tet­tu di­gi­ta­li­saa­ti­o­ta.

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Toi­min­taa ar­vi­oi­daan jat­ku­vas­ti luku­vuo­den ku­lu­es­sa. Yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten pää­tyt­tyä tar­kas­tel­laan jär­jes­te­ly­jen su­ju­vuut­ta ja mah­dol­li­sia ke­hit­tä­mis­eh­do­tuk­sia, sa­moin eri­lais­ten ta­pah­tu­mien yh­tey­des­sä ar­vi­oi­daan nii­den on­nis­tu­mis­ta. Luku­vuo­den päät­teek­si ar­vi­oi­daan ku­lu­neel­le vuo­del­le mää­ri­tel­ty­jen ta­voit­tei­den to­teu­tu­mis­ta. Ar­vi­oin­tien tu­lok­set ja ke­hit­tä­mis­eh­do­tuk­set kir­ja­taan muis­tiin toi­min­to­jen edel­leen ke­hit­tä­mis­tä var­ten.

Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024