Savonlinnan aikuislukion henkilökuntaan kuuluu 6 päätoimista aineenopettajaa, sekä 2 sivutoimista aineenopettajaa sekä koulusihteeri. Savonlinnan lyseon lukion rehtori on myös aikuislukion rehtori. Aikuislukion apulaisrehtori toimii myös opettajana sekä opinto-ohjaajana. Opintokoordinaattori on SAMIEDUn työntekijä ja toimii yhteyshenkilönä ammatilliseen koulutukseen. Hyvinvointialue Eloisan palveluksessa toimii kouluterveydenhoitaja sekä kuraattoreita, joilla on vastuualueinaan myös muita kouluja. Lisäksi koululla työskentelee ruoka- ja siivouspalvelun henkilöstöä. Tilapalvelu ja it-palvelu ovat käytettävissä pyynnöstä.
Vakinaisen henkilöstön lisäksi koululla työskentelee määräaikaisesti eri hankkeiden työntekijöitä, esimerkiksi koulunuorisotyöntekijöitä tai hankekoordinaattoreita.
Laadun näkökulmasta keskeisiä tekijöitä ovat opettajien ja muun henkilökunnan riittävä määrä, pätevyydet, uusien työntekijöiden perehdytys, täydennyskoulutuksiin osallistuminen ja työhyvinvointi.
Kaupungin toimintatavan mukaan työntekijöiden siirtyessä muualle tai jäädessä eläkkeelle arvioidaan tapauskohtaisesti, voidaanko tehtävät hoitaa jäljelle jäävien työntekijöiden voimin vai onko tarve palkata uutta työvoimaa. Rekrytoinnissa noudatetaan voimassa olevia säädöksiä, ja tehtäviin palkataan aina parhaan pätevyyden omaavat hakijat. Opettajaluettelo sekä yhteystiedot julkaistaan koulun opinto-oppaissa ja kotisivuilla.
Opetustoiminnassa ja hallinnossa uudet työntekijät perehdytetään tehtäviinsä sähköisten materiaalien avulla, jotka ovat opettajien saatavilla oman koulun suljetussa OnEdu-ympäristössä sekä kaupungin intranetissä, Santrassa.
Savonlinnan kaupungin henkilöstön työterveyspalvelut ja työkykyä ylläpitävät henkilöstöedut ovat koulun henkilökunnan käytettävissä.
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Opetushenkilöstön työhyvinvointia seurataan joka toinen vuosi kaupungin yhteisellä kyselyllä ja joka toinen vuosi koulun omalla kyselyllä. Tulokset käsitellään opettajien tiimeissä ja sen jälkeen yhteisesti opettajainkokouksessa. Kyselyjen perusteella nimetään kehityskohteita. Esihenkilön ja työntekijöiden välisissä kehityskeskusteluissa käsitellään yksilön työhyvinvointiin ja osaamiseen liittyviä aiheita. Kehityskeskustelut on mahdollista pitää myös ryhmäkeskusteluina esimerkiksi oppiaineryhmittäin.
Työympäristön terveellisyydestä ja turvallisuudesta huolehtimiseksi työterveyshuolto ja työsuojelun toimihenkilöt tekevät työpaikkakäyntejä. Käynneistä laaditaan raportti sekä suositukset mahdollisista korjattavista kohteista niin kiinteistössä kuin psykososiaalisen kuormituksen osaltakin. Koululla toimitaan suositusten mukaisesti.
Koulutustavoitteen miniminä voidaan pitää, että jokainen opettaja osallistuu ainakin yhteen täydennyskoulutukseen lukuvuoden aikana. Tavoitetta edistetään tiedottamalla aktiivisesti eri tahojen järjestämistä koulutuksista.
Savonlinnan aikuislukion laatukäsikirja23.2.2024