Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on toi­min­taa ar­vi­oi­daan mo­nin eri ta­voin. Ke­väi­sin ku­lu­nut­ta luku­vuot­ta ar­vi­oi­daan ar­vi­oin­ti­ko­kouk­ses­sa. Ar­vi­oin­ti­ko­kouk­siin koo­taan luku­vuo­den ai­ka­na han­kit­tu pa­lau­te ja ar­vi­oin­ti­tie­to. Kou­lun ar­vi­oin­ti­kult­tuu­riin kuu­luu myös jat­ku­va toi­min­to­jen ar­vi­oin­ti. Esi­mer­kik­si yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten jäl­keen käy­dään läpi, mi­ten pro­ses­si su­jui ja mitä ke­hit­tä­mis­koh­tei­ta sii­nä ha­vait­tiin.

Opintojaksopalautteet oppiaineittain

Opet­ta­jat ke­rää­vät sään­nöl­li­ses­ti opis­ke­li­ja­pa­lau­tet­ta pi­tä­mis­tään opin­to­jak­sois­ta ja hyö­dyn­tä­vät saa­maan­sa pa­lau­tet­ta oman työn­sä ke­hit­tä­mi­ses­sä ja ar­vi­oin­nis­sa.

Huoltajat

Ai­kuis­lu­ki­on opis­ke­li­jat muo­dos­ta­vat hy­vin moni­muo­toi­sen jou­kon. Ala­i­käis­ten opis­ke­li­joi­den huol­ta­jien kans­sa ol­laan yh­tey­des­sä ja heil­tä ke­rä­tään pa­lau­tet­ta kou­lun toi­min­nas­ta.

Henkilöstö

Reh­to­ri käy hen­ki­lös­tön kans­sa vuo­sit­tai­set ke­hi­tys­kes­kus­te­lut. Ke­hi­tys­kes­kus­te­lui­den tar­koi­tuk­se­na on sekä saa­da pa­lau­tet­ta toi­min­nas­ta hen­ki­lös­töl­tä että tu­kea hen­ki­lös­töä hei­dän työs­sään.

Ope­tus­hen­ki­lös­tön työ­hy­vin­voin­tia seu­ra­taan joka toi­nen vuo­si kau­pun­gin yh­tei­sel­lä työ­hy­vin­voin­ti­ky­se­lyl­lä ja joka toi­nen vuo­si kou­lun omal­la Työ­yh­tei­sön toi­mi­vuus -ky­se­lyl­lä. Tu­lok­set kä­si­tel­lään opet­ta­jien tii­meis­sä ja sen jäl­keen yh­tei­ses­ti opet­ta­jain­ko­kouk­ses­sa. Ky­se­ly­jen pe­rus­teel­la ni­me­tään ke­hi­tys­koh­tei­ta.

Lyseon lukion kehittämisryhmä

Kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­rin ja hen­ki­lös­tön kes­ki­näi­sen vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ke­hit­tä­mi­nen on jat­ku­vaa toi­min­taa. Reh­to­ri ja Ly­se­on ke­hit­tä­mis­ryh­mä (Ke­hit­tä­mis­ryh­män toi­min­ta) yh­des­sä koko hen­ki­lö­kun­nan kans­sa vas­taa yh­des­sä kou­lun toi­min­nan ke­hit­tä­mi­ses­tä ja ar­vi­oin­nis­ta. Ai­kuis­lu­ki­on apu­lais­reh­to­ri osal­lis­tuu ke­hit­tä­mis­ryh­män ko­kouk­siin mah­dol­li­suuk­sien ja tar­pei­den mu­kai­ses­ti.

Opintomenestys

Opis­ke­li­joi­den opin­to­me­nes­tys­tä seu­ra­taan tar­kas­te­le­mal­la me­nes­tys­tä yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sis­sa. Vuo­sit­tain ver­ra­taan myös yli­op­pi­las­tut­kin­non arvo­sa­no­ja ja hy­lät­ty­jen yli­op­pi­las­ko­kei­den suh­teel­lis­ta mää­rää val­ta­kun­nal­li­siin kes­ki­ar­voi­hin. Tu­lok­set esi­tel­lään ar­vi­oin­ti­ko­kouk­ses­sa ja niis­tä py­ri­tään te­ke­mään tar­vit­ta­via joh­to­pää­tök­siä.

Opintojen keskeyttäminen ja läpäisy

Opis­ke­li­joi­den lu­kio-opin­to­jen lä­päi­syä ja kes­key­ty­mis­tä seu­ra­taan vuo­sit­tain. Opin­to­jen kes­key­ty­es­sä kiin­ni­te­tään eri­tyis­tä huo­mi­o­ta opis­ke­li­jan oh­jaus­pro­ses­siin ja su­ju­vaan siir­ty­mään toi­seen oppi­lai­tok­seen tai mah­dol­li­sen kun­tout­ta­van tuen pii­riin.

Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024