Opiskelijan ohjaus

Opin­to-oh­jauk­sen teh­tä­vä­nä on tu­kea opis­ke­li­jaa opin­nois­sa lu­ki­o­ai­ka­na ja huo­leh­tia sii­tä, että opis­ke­li­jal­la on riit­tä­väs­ti sel­lai­sia tie­to­ja ja tai­to­ja, joi­ta hän tar­vit­see siir­ty­es­sään jat­ko-opin­toi­hin ja työ­e­lä­mään. Näi­den tie­to­jen ja tai­to­jen avul­la opis­ke­li­jan on mah­dol­lis­ta suun­ni­tel­la lu­kio-opin­to­jaan, jat­ko-opin­to­jaan sekä poh­tia ura­suun­tau­tu­mis­taan. Oh­jauk­sen ta­voit­tee­na on tu­kea opis­ke­li­jan hy­vin­voin­tia, kas­vua ja ke­hi­tys­tä, tar­jo­ta ai­nek­sia itse­tun­te­muk­sen ja -oh­jau­tu­vuu­den li­sään­ty­mi­seen sekä kan­nus­taa ak­tii­vi­seen kan­sa­lai­suu­teen. Oh­jauk­sel­la on kes­kei­nen mer­ki­tys hy­vin­voin­nin li­sää­mi­ses­sä ja syr­jäy­ty­mi­sen eh­käi­sys­sä.

Ai­kuis­lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa ei ole opin­to-oh­jauk­sen pa­kol­li­sia opin­to­jak­so­ja. Ai­kuis­lu­ki­on opis­ke­li­joil­le suo­si­tel­laan opis­kel­ta­vak­si  Opis­ke­luun orien­toi­tu­mi­nen OR01 -opin­to­jak­so.

Ai­kuis­lu­ki­on opis­ke­li­ja laa­tii it­sel­leen lu­ki­on opet­ta­jien ja opin­to-oh­jaa­jan tu­el­la hen­ki­lö­koh­tai­sen opin­to­suun­ni­tel­man opin­to­jen ete­ne­mi­sen sekä jat­ko-opin­toi­hin ja työ­e­lä­mään siir­ty­mi­sen tu­ek­si. Suun­ni­tel­ma si­säl­tää

Opis­ke­li­ja päi­vit­tää hen­ki­lö­koh­tais­ta opin­to­suun­ni­tel­maa sään­nöl­li­ses­ti opin­to­jen ede­tes­sä.
Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­os­sa käy­te­tään so­vel­tu­vin osin Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on oh­jaus­suun­ni­tel­maa.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on oh­jaus­suun­ni­tel­ma toi­mii oh­jaus­työn ke­hit­tä­mi­sen vä­li­nee­nä ja sii­nä ku­va­taan oh­jaus­toi­min­nan to­teu­tus, työn­jako ja yh­teis­työ eri ta­ho­jen kans­sa. Opin­to-oh­jauk­sen  si­säl­löt, työn­jako ja vas­tuut sekä ajan­koh­tai­sia asi­oi­ta on koot­tu myös ai­kuis­lu­ki­on koti­si­vuil­le koh­taan Opin­to-oh­jaus.

Oh­jaus on hen­ki­lös­tön ta­voit­teel­li­ses­ti joh­det­tua yh­teis­tä työ­tä aja­tuk­sel­la Koko kou­lu oh­jaa. Oh­jauk­sen jär­jes­tä­mi­seen osal­lis­tu­u myös kou­lun muu opet­ta­ja­kun­ta.

Oh­jaus­toi­min­nan ar­vi­oin­ti

Oh­jaus­toi­min­taa ar­vi­oi­daan sään­nöl­li­ses­ti hen­ki­lö­koh­tais­ten oh­jaus­kes­kus­te­lu­pa­laut­tei­den avul­la. Myös lu­kio-opin­to­jen lä­päi­syä ja kes­keyt­tä­mis­tä seu­ra­taan vuo­sit­tain. Opis­ke­li­joi­den si­joit­tu­mis­ta lu­kio-opin­to­jen jäl­kei­siin jat­ko-opin­toi­hin seu­ra­taan mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan.

Li­säk­si oh­jaus­työn ar­vi­oin­nis­sa hyö­dyn­ne­tään val­ta­kun­nal­lis­ta Hy­vän oh­jauk­sen kri­tee­rit -käsi­kir­jaa (OPH), joka toi­mii työ­ka­lu­na oh­jauk­sen ke­hit­tä­mi­seen ja var­men­ta­mi­seen kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten muut­tu­vis­sa op­pi­mis- ja toi­min­ta­ym­pä­ris­töis­sä.

Hy­vän oh­jauk­sen kri­tee­rit tii­vis­te­tys­ti:

Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024