Opinto-ohjauksen tehtävänä on tukea opiskelijaa opinnoissa lukioaikana ja huolehtia siitä, että opiskelijalla on riittävästi sellaisia tietoja ja taitoja, joita hän tarvitsee siirtyessään jatko-opintoihin ja työelämään. Näiden tietojen ja taitojen avulla opiskelijan on mahdollista suunnitella lukio-opintojaan, jatko-opintojaan sekä pohtia urasuuntautumistaan. Ohjauksen tavoitteena on tukea opiskelijan hyvinvointia, kasvua ja kehitystä, tarjota aineksia itsetuntemuksen ja -ohjautuvuuden lisääntymiseen sekä kannustaa aktiiviseen kansalaisuuteen. Ohjauksella on keskeinen merkitys hyvinvoinnin lisäämisessä ja syrjäytymisen ehkäisyssä.
Aikuislukion opetussuunnitelmassa ei ole opinto-ohjauksen pakollisia opintojaksoja. Aikuislukion opiskelijoille suositellaan opiskeltavaksi Opiskeluun orientoituminen OR01 -opintojakso.
Aikuislukion opiskelija laatii itselleen lukion opettajien ja opinto-ohjaajan tuella henkilökohtaisen opintosuunnitelman opintojen etenemisen sekä jatko-opintoihin ja työelämään siirtymisen tueksi. Suunnitelma sisältää
- opiskelusuunnitelman
- ylioppilastutkintosuunnitelman
- jatko-opinto- ja urasuunnitelman
Savonlinnan lyseon lukion ohjaussuunnitelma toimii ohjaustyön kehittämisen välineenä ja siinä kuvataan ohjaustoiminnan toteutus, työnjako ja yhteistyö eri tahojen kanssa. Opinto-ohjauksen sisällöt, työnjako ja vastuut sekä ajankohtaisia asioita on koottu myös aikuislukion kotisivuille kohtaan Opinto-ohjaus.
Ohjaus on henkilöstön tavoitteellisesti johdettua yhteistä työtä ajatuksella Koko koulu ohjaa. Ohjauksen järjestämiseen osallistuu myös koulun muu opettajakunta.
Ohjaustoiminnan arviointi
Ohjaustoimintaa arvioidaan säännöllisesti henkilökohtaisten ohjauskeskustelupalautteiden avulla. Myös lukio-opintojen läpäisyä ja keskeyttämistä seurataan vuosittain. Opiskelijoiden sijoittumista lukio-opintojen jälkeisiin jatko-opintoihin seurataan mahdollisuuksien mukaan.
Lisäksi ohjaustyön arvioinnissa hyödynnetään valtakunnallista Hyvän ohjauksen kriteerit -käsikirjaa (OPH), joka toimii työkaluna ohjauksen kehittämiseen ja varmentamiseen koulujen ja oppilaitosten muuttuvissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Hyvän ohjauksen kriteerit tiivistetysti:
- Ohjaus huomioi oppijan kokonaistilanteen
- Ohjaus on saavutettavaa ja monikanavaista
- Ohjaus on oppijalähtöistä ja vuorovaikutteista
- Ohjaus on monialaista yhteistyötä
- Ohjaus on yhdenvertaista, tasa-arvoista ja eettisesti kestävää
- Ohjaus tukee urasuunnittelutaitoja
- Ohjaus tukee siirtymävaiheen yhteistyötä
- Ohjaus edistää vaikuttavaa työelämäyhteistyötä