4. HYVINVOINTI JA OSALLISUUS

Opiskelijat

Opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­nin tu­ke­mi­nen on vält­tä­mä­tön­tä op­pi­mi­sel­le. Hy­vin­voin­ti on poh­ja op­pi­mi­sel­le ja se mah­dol­lis­taa ta­voit­teel­li­sen tie­to­jen ja tai­to­jen ke­hit­ty­mi­sen.  Toi­min­tam­me ydin on opis­ke­li­ja­läh­töi­syys, ja huo­mi­oim­me kai­kes­sa toi­min­nas­sam­me opis­ke­li­joi­den eri­lai­set elä­män­ti­lan­teet. Opis­ke­li­jan omas­ta hy­vin­voin­nis­ta huo­leh­ti­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia tu­e­taan yk­si­löl­li­sin opis­ke­lu­suun­ni­tel­min sekä har­joi­tut­ta­mal­la ak­tii­vi­ses­ti opis­ke­lu­tai­to­jen ja -tek­nii­koi­den ke­hit­ty­mis­tä. Opis­ke­lu­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­sen kaut­ta voim­me edis­tää opis­ke­li­joi­den stres­sin­hal­lin­ta­tai­to­ja.

Lähtökohdat:

Läh­tö­koh­dat hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den voi­mis­ta­mi­sel­le tu­le­vat lain­sää­dän­nös­tä: lu­kio- sekä yh­den­ver­tai­suus­lais­ta. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­stra­te­gia oh­jaa hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den ke­hit­tä­mis­tä

Kou­lun ope­tus­suun­ni­tel­man li­säk­si on laa­dit­tu tasa-arvo ja yh­den­ver­tai­suus­suun­ni­tel­ma, tur­val­li­suus­suun­ni­tel­ma, opis­ke­li­ja­huol­to­suun­ni­tel­ma sekä suun­ni­tel­ma ku­rin­pito­kei­no­jen käyt­tä­mi­ses­tä ja nii­hin liit­ty­vis­tä me­net­te­ly­ta­vois­ta. Nämä päi­vi­te­tään vuo­sit­tain. 

Lu­ki­on jär­jes­tys­sään­nöt oh­jaa­vat arki­päi­väis­tä toi­min­taa.

Opis­ke­li­ja­koh­tai­set HOJK­Sit tu­ke­vat opis­ke­li­jan hy­vin­voin­tia hen­ki­lö­koh­tai­sel­la ta­sol­la.

Tavoitteet

Henkilöstö

Ai­kuis­lu­ki­ois­sa hen­ki­lös­tö­voi­ma­va­rat ovat ar­vok­kain­ta pää­omaa. Ajan­ta­sai­sel­la osaa­mi­sel­la va­rus­tet­tu, hy­vin­voi­va ja mo­ti­voi­tu­nut hen­ki­lös­tö huo­leh­tii laa­duk­kaas­ta ope­tuk­ses­ta ja oh­jaa ja tu­kee opis­ke­li­joi­ta op­pi­mi­ses­sa. Tah­dom­me pi­tää huol­ta hen­ki­lös­töm­me osaa­mis­tar­pei­den ke­hit­tä­mi­ses­tä, työ­hy­vin­voin­nis­ta, hy­väs­tä työ­ilma­pii­ris­tä sekä tasa-ar­von ja yh­den­ver­tai­suu­den to­teu­tu­mi­ses­ta työ­yh­teisöis­säm­me.

Lähtökohdat:
Tavoitteet:
Kehityskeskustelut

Ai­kuis­lu­ki­os­sa käy­dään ke­hi­tys­kes­kus­te­lut vuo­sit­tain. Kes­kus­te­luun val­mis­tau­du­taan poh­ti­mal­la en­nal­ta seu­raa­via tee­mo­ja.

Lukioyhteisö

Tur­val­li­nen ja su­ju­va arki on hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den kul­ma­kivi. Arki su­juu hy­vin, jos sitä ei vält­tä­mät­tä huo­maa­kaan. Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­os­sa opis­ke­li­joi­den, hen­ki­lös­tön ja hal­lin­non vä­lis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta mah­dol­lis­te­taan ja tu­e­taan eri ta­voin. 

Kou­lun hen­ki­lös­tö si­tou­tuu opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den edis­tä­mi­seen yh­tei­ses­ti so­vi­tuil­la toi­min­ta­ta­voil­la.

Ar­jen vas­ta­pai­no­na juh­li­taan, kun sii­hen on ai­het­ta. Yh­tei­söl­li­syyt­tä py­ri­tään pa­ran­ta­maan kou­lun yh­tei­sil­lä juh­lil­le, esi­mer­kik­si val­mis­tu­jai­sil­la.

Toiminnan arviointi

Henkilöstö

Laa­dun mit­taa­mi­sen vaih­to­eh­to­ja:

Opiskelijat

Laa­dun mit­taa­mi­sen vaih­to­eh­to­ja:

Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024