Opiskelijat
Opiskelijoiden hyvinvoinnin tukeminen on välttämätöntä oppimiselle. Hyvinvointi on pohja oppimiselle ja se mahdollistaa tavoitteellisen tietojen ja taitojen kehittymisen. Toimintamme ydin on opiskelijalähtöisyys, ja huomioimme kaikessa toiminnassamme opiskelijoiden erilaiset elämäntilanteet. Opiskelijan omasta hyvinvoinnista huolehtimisen mahdollisuuksia tuetaan yksilöllisin opiskelusuunnitelmin sekä harjoituttamalla aktiivisesti opiskelutaitojen ja -tekniikoiden kehittymistä. Opiskelutaitojen kehittämisen kautta voimme edistää opiskelijoiden stressinhallintataitoja.
Lähtökohdat:
Lähtökohdat hyvinvoinnin ja osallisuuden voimistamiselle tulevat lainsäädännöstä: lukio- sekä yhdenvertaisuuslaista. Lukiokoulutuksen laatustrategia ohjaa hyvinvoinnin ja osallisuuden kehittämistä
Koulun opetussuunnitelman lisäksi on laadittu tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma, turvallisuussuunnitelma, opiskelijahuoltosuunnitelma sekä suunnitelma kurinpitokeinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista. Nämä päivitetään vuosittain.
Lukion järjestyssäännöt ohjaavat arkipäiväistä toimintaa.
Opiskelijakohtaiset HOJKSit tukevat opiskelijan hyvinvointia henkilökohtaisella tasolla.
Tavoitteet
- Opiskeluympäristö on turvallinen ja edistää opiskelijan hyvinvointia.
- Opiskelija saa työkaluja oman hyvinvointinsa tukemiseen.
- Opiskelija saa osallisuuden, kohtaamisen ja välittämisen kokemuksia opiskeluympäristössään.
- Opiskelijat arvostavat omaa lukiotaan ja viihtyvät lukioyhteisön jäseninä.
- Lukiossa on hyväksyvä ja kannustava ilmapiiri ja erilaisuutta kunnioitetaan erilaisuutta.
- Opiskelijat ovat tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia.
- Opiskelijat osallistuvat lukion toiminnan arviointiin ja kehittämiseen.
- Opiskelija saa riittävästi tukea opiskeluun ja omaan jaksamiseensa.
- Epäasialliseen käytökseen, kiusaamiseen ja päihteiden käyttöön puututaan asianmukaisilla tavoilla.
Henkilöstö
Aikuislukioissa henkilöstövoimavarat ovat arvokkainta pääomaa. Ajantasaisella osaamisella varustettu, hyvinvoiva ja motivoitunut henkilöstö huolehtii laadukkaasta opetuksesta ja ohjaa ja tukee opiskelijoita oppimisessa. Tahdomme pitää huolta henkilöstömme osaamistarpeiden kehittämisestä, työhyvinvoinnista, hyvästä työilmapiiristä sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta työyhteisöissämme.
Lähtökohdat:
- Kaupungin strategia
- Lukiokoulutuksen laatustrategia
- Lukiolaki
- Opetussuunnitelmat
- Työehtosopimus
- Henkilöstösuunnitelma
- Työhyvinvointisuunnitelma
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
- Työsuojelun toimintaohjelma
- Työterveyshuollon toimintasuunnitelma
- Työyhteisön kehittämissuunnitelma
- Koulutussuunnitelma
- Rekrytointisuunnitelma
- Perehdytyssuunnitelma
Tavoitteet:
- Töihin on kiva tulla ja työpäivän jälkeen jää voimavaroja työn ulkopuoliseen elämään.
- Työilmapiiri on kannustava ja turvallinen.
- Työyhteisössä toteutuvat tasa-arvo ja yhdenvertaisuus.
- Työhyvinvointia edistävää toimintaa suunnitellaan ja kehitetään yhdessä henkilöstön kanssa.
- Henkilöstön työhyvinvointia ja työssä viihtymistä seurataan ja edistetään suunnitelmallisesti.
- Lukiossa on nollatoleranssi epäasialliselle käyttäytymiselle. Ristiriitatilanteet käsitellään avoimesti ja asiallisesti.
- Johtaminen edistää osallisuutta, avoimuutta, oikeudenmukaisuutta ja keskinäiseen kunnioitukseen perustuvaa vuorovaikutusta.
- Johtamista arvioidaan ja kehitetään tarkoituksenmukaisesti.
- Henkilöstön osaamistarpeita ennakoidaan ja seurataan sekä osaamista kehitetään tarkoituksenmukaisesti.
- Henkilöstöllä on monipuoliset mahdollisuudet osallistua toiminnan kehittämiseen ja päätöksentekoon.
Kehityskeskustelut
Aikuislukiossa käydään kehityskeskustelut vuosittain. Keskusteluun valmistaudutaan pohtimalla ennalta seuraavia teemoja.
- Miltä minusta tuntuu juuri nyt?
- Mistä nautin työssäni?
- Minkälaista palautetta olen saanut?
- Mitä työ minulle merkitsee?
- Mistä saan voimaa ja energiaa?
- Mikä ottaa voimille?
- Missä koen olevani hyvä?
- Mihin en ole tyytyväinen?
- Minkälaiset työtehtävät kiinnostavat minua eniten?
- Tämän lisäksi kehityskeskustelussa voidaan keskustella niistä aiheista, joita kukin henkilöstön jäsen toivoo keskusteltavan esihenkilön kanssa.
Lukioyhteisö
Turvallinen ja sujuva arki on hyvinvoinnin ja osallisuuden kulmakivi. Arki sujuu hyvin, jos sitä ei välttämättä huomaakaan. Savonlinnan aikuislukiossa opiskelijoiden, henkilöstön ja hallinnon välistä vuorovaikutusta mahdollistetaan ja tuetaan eri tavoin.
Koulun henkilöstö sitoutuu opiskelijoiden hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämiseen yhteisesti sovituilla toimintatavoilla.
Arjen vastapainona juhlitaan, kun siihen on aihetta. Yhteisöllisyyttä pyritään parantamaan koulun yhteisillä juhlille, esimerkiksi valmistujaisilla.
Toiminnan arviointi
Henkilöstö
Laadun mittaamisen vaihtoehtoja:
- Kehityskeskustelut ja johtamisen arviointi
- Työhyvinvointikysely ja työnkuormituksen arviointi
- Henkilöstön vaihtuvuuden seuranta
- Sairauspoissaolojen seuranta
- Työajanseuranta
- Työympäristökysely
Opiskelijat
Laadun mittaamisen vaihtoehtoja:
- Kouluterveyskysely ja lukiolaisbarometri oppivelvollisille
- Palautejärjestelmien tuottama tieto (esim. opintojaksopalautteet ja muut opiskelijakyselyt)
- Opintojen etenemisen ja poissaolojen seuranta
- Ohjaukselliset keskustelut yksilöittäin tai ryhmittäin
- Lukion tapahtumat: osallistujien määrä ja osallistujien palautteet