Savonlinnan aikuislukion toimintakulttuuri perustuu kestävän hyvinvoinnin ja osallisuuden sekä vuorovaikutuksen periaatteille. Toimintakulttuurin kehittämisen yleisenä tavoitteena on edistää koko kouluyhteisön viihtyvyyttä ja hyvinvointia sekä lisätä koulun näkyvyyttä ja aikuislukion vetovoimaa. Koulun toiminta on opiskelijalähtöistä ja se vahvistaa opiskelijan omaa kehitystä ja hyvinvointia sekä oppimista ja jaksamista. Vaikutukset opiskelijan hyvinvointiin otetaan huomioon lukion suunnittelu- ja kehittämistyössä, johon pyritään osallistamaan myös opiskelijat. Hyvinvoinnin näkökulmat ohjaavat toimintaa ja jokaisen työtä niin arkisissa kohtaamisissa kuin osana opetusta. Aktiivinen yhteistyö tukee opiskelijan oppimisen edellytyksiä, tervettä kehitystä ja hyvinvointia. Yhteisöllisyyttä, turvallista ilmapiiriä ja mielen hyvinvointia edistävät toimintatavat ovat osa jokaista koulupäivää.
Yhteisöllisyyden kehittämisestä huolehditaan myös koulun koko opettajakunnan voimin. Toiminnalla pyritään lisäämään henkilöstön työhyvinvointia ja koko koulun yhteisöllisyyttä. Myönteiseen työilmapiiriin ja toisten huomioimiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Koulun arvoista keskustellaan ja yhteisiä toimintasääntöjä kerrataan koko kouluyhteisössä.
Aikuislukion opiskelijat ovat hyvin heterogeeninen joukko. Opiskelijat opiskelevat hyvin yksilöllisten opintosuunnitelmien mukaisesti. Itsenäinen opiskelu verkossa on erittäin yleistä. Näin ollen yhteisöllisyys ja ryhmäytyminen ovat hankalammin tuettavissa kuin päivälukioissa.
Yhteisön vuorovaikutuksessa korostuvat avoimuus, välittäminen ja keskinäinen arvostus. Tämä tuo koulun ilmapiiriin turvallisuutta. Opiskelijoilla on mahdollisuus saada säännösten mukaista ohjausta ja tukea, jossa otetaan huomioon heidän erityistarpeensa. Toiminnassa edistetään yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja kiireettömyyttä. Kiusaamista, häirintää, väkivaltaa, rasismia eikä syrjintää hyväksytä vaan niitä ennaltaehkäistään ja niihin puututaan. Opiskelijoita kannustetaan terveyttä, hyvinvointia ja oppimista edistävään elämäntapaan.
Psyykkisesti saavutettavassa ja turvallisessa oppimisympäristössä opiskelijoiden moninaisuus ja yksilölliset tarpeet huomioidaan eikä opiskelijoiden tarvitse jännittää esimerkiksi esiintymistä. Opiskelijat voivat luottaa siihen, että he tulevat kuulluiksi ja saavat tarvittaessa apua ja tukea. Opiskelijat voivat vaikuttaa omaan opiskeluunsa ja oppilaitoksensa toimintaan. Opiskelijat osallistuvat opetuksen kehittämiseen esimerkiksi antamalla kurssipalautetta ja osallistumalla opiskelijakyselyihin.
Sosiaalisesti saavutettavassa ja turvallisessa oppimisympäristössä vallitsee myönteinen opiskeluilmapiiri. Opiskelijoita kannustetaan osallistumaan ja olemaan aktiivisia toimijoita. Kaikki kokevat yhdenvertaisuutta eikä ketään syrjitä. Jokaista opiskelijaa ohjataan, tuetaan ja innostetaan kohti hänen omia unelmiaan.
Savonlinnan aikuislukion laatukäsikirja23.2.2024