Yhteisöllisyys lukiossa

Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on toi­min­ta­kult­tuu­ri pe­rus­tuu kes­tä­vän hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den sekä vuo­ro­vai­ku­tuk­sen peri­aat­teil­le. Toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­sen ylei­se­nä ta­voit­tee­na on edis­tää koko kou­lu­yh­tei­sön viih­ty­vyyt­tä ja hy­vin­voin­tia sekä li­sä­tä kou­lun nä­ky­vyyt­tä ja ai­kuis­lu­ki­on veto­voi­maa. Kou­lun toi­min­ta on opis­ke­li­ja­läh­töis­tä ja se vah­vis­taa opis­ke­li­jan omaa ke­hi­tys­tä ja hy­vin­voin­tia sekä op­pi­mis­ta ja jak­sa­mis­ta. Vai­ku­tuk­set opis­ke­li­jan hy­vin­voin­tiin ote­taan huo­mi­oon lu­ki­on suun­nit­te­lu- ja ke­hit­tä­mis­työs­sä, jo­hon py­ri­tään osal­lis­ta­maan myös opis­ke­li­jat. Hy­vin­voin­nin näkö­kul­mat oh­jaa­vat toi­min­taa ja jo­kai­sen työ­tä niin ar­ki­sis­sa koh­taa­mi­sis­sa kuin osa­na ope­tus­ta. Ak­tii­vi­nen yh­teis­työ tu­kee opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen edel­ly­tyk­siä, ter­vet­tä ke­hi­tys­tä ja hy­vin­voin­tia. Yh­tei­söl­li­syyt­tä, tur­val­lis­ta ilma­pii­riä ja mie­len hy­vin­voin­tia edis­tä­vät toi­min­ta­ta­vat ovat osa jo­kais­ta kou­lu­päi­vää.

Yh­tei­söl­li­syy­den ke­hit­tä­mi­ses­tä huo­leh­di­taan myös kou­lun koko opet­ta­ja­kun­nan voi­min. Toi­min­nal­la py­ri­tään li­sää­mään hen­ki­lös­tön työ­hy­vin­voin­tia ja koko kou­lun yh­tei­söl­li­syyt­tä. Myön­tei­seen työ­ilma­pii­riin ja tois­ten huo­mi­oi­mi­seen kiin­ni­te­tään eri­tyis­tä huo­mi­o­ta. Kou­lun ar­vois­ta kes­kus­tel­laan ja yh­tei­siä toi­min­ta­sään­tö­jä ker­ra­taan koko kou­lu­yh­tei­sös­sä.

Ai­kuis­lu­ki­on opis­ke­li­jat ovat hy­vin he­te­ro­gee­ni­nen jouk­ko. Opis­ke­li­jat opis­ke­le­vat hy­vin yk­si­löl­lis­ten opin­to­suun­ni­tel­mien mu­kai­ses­ti. It­se­näi­nen opis­ke­lu ver­kos­sa on erit­täin yleis­tä. Näin ol­len yh­tei­söl­li­syys ja ryh­mäy­ty­mi­nen ovat han­ka­lam­min tu­et­ta­vis­sa kuin päi­vä­lu­ki­ois­sa.

Yh­tei­sön vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa ko­ros­tu­vat avoi­muus, vä­lit­tä­mi­nen ja kes­ki­näi­nen ar­vos­tus. Tämä tuo kou­lun ilma­pii­riin tur­val­li­suut­ta. Opis­ke­li­joil­la on mah­dol­li­suus saa­da sään­nös­ten mu­kais­ta oh­jaus­ta ja tu­kea, jos­sa ote­taan huo­mi­oon hei­dän eri­tyis­tar­peen­sa. Toi­min­nas­sa edis­te­tään yh­den­ver­tai­suut­ta, tasa-ar­voa ja kii­reet­tö­myyt­tä. Kiu­saa­mis­ta, häi­rin­tää, väki­val­taa, ra­sis­mia eikä syr­jin­tää hy­väk­sy­tä vaan nii­tä en­nal­ta­eh­käis­tään ja nii­hin puu­tu­taan. Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan ter­veyt­tä, hy­vin­voin­tia ja op­pi­mis­ta edis­tä­vään elä­män­ta­paan.

Psyyk­ki­ses­ti saa­vu­tet­ta­vas­sa ja tur­val­li­ses­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä opis­ke­li­joi­den mo­ni­nai­suus ja yk­si­löl­li­set tar­peet huo­mi­oi­daan eikä opis­ke­li­joi­den tar­vit­se jän­nit­tää esi­mer­kik­si esiin­ty­mis­tä. Opis­ke­li­jat voi­vat luot­taa sii­hen, että he tu­le­vat kuul­luik­si ja saa­vat tar­vit­ta­es­sa apua ja tu­kea. Opis­ke­li­jat voi­vat vai­kut­taa omaan opis­ke­luun­sa ja oppi­lai­tok­sen­sa toi­min­taan. Opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­seen esi­mer­kik­si an­ta­mal­la kurs­si­pa­lau­tet­ta ja osal­lis­tu­mal­la opis­ke­li­ja­ky­se­lyi­hin. 

So­si­aa­li­ses­ti saa­vu­tet­ta­vas­sa ja tur­val­li­ses­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä val­lit­see myön­tei­nen opis­ke­lu­ilma­pii­ri.  Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan osal­lis­tu­maan ja ole­maan ak­tii­vi­sia toi­mi­joi­ta. Kaik­ki ko­ke­vat yh­den­ver­tai­suut­ta eikä ke­tään syr­ji­tä. Jo­kais­ta opis­ke­li­jaa oh­ja­taan, tu­e­taan ja in­nos­te­taan koh­ti hä­nen omia unel­mi­aan. 

Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024