Alaikäisten opiskelijoiden opiskelusta ja hyvinvoinnista huolehditaan yhdessä kotien kanssa. Opiskelija arvostaa ja hyötyy siitä, että vanhemmat ovat kiinnostuneita hänen opinnoistaan ja osallistuvat oppilaitoksen toimintaan. Huoltajilla on mahdollisuus keskustella rehtorin ja opettajien kanssa koulun opetus- ja kasvatustyöstä. Opiskelijan yksilölliset edellytykset ja tarpeet ohjaavat yhteistyön toteutusta. Yhteistyössä otetaan huomioon aikuistuvan nuoren ja täysi-ikäisen opiskelijan itsenäisyys ja oma vastuullisuus. Myös perheiden moninaisuus ja yksilöllisyys huomioidaan. Ryhmänohjaajien ja huoltajien välisellä yhteistyöllä tuetaan opiskelijan hyvinvointia, opiskelua ja opiskeluedellytyksiä. Huoltajien kanssa pidetään yhteyttä sekä Wilmassa että puhelimitse ja sähköpostitse.
Yhteistyö korostuu koulutuksen nivelvaiheissa, opintojen suunnittelussa ja huolenpidossa mahdollista tukea tarvitsevasta opiskelijasta. Perusopetuksesta lukioon siirryttäessä huoltajien tulee varmistaa, että lukio-opintonsa aloittavan opiskelijan tuen tarpeisiin liittyvä tieto siirtyy lukioon. Huoltajien tulee aktiivisesti seurata myös opiskelijoiden poissaolojen ja opintojen etenemisestä. Koulun tai huoltajan pyynnöstä on mahdollista järjestää myös henkilökohtainen tapaaminen, jossa myös opiskelija itse on mukana häntä koskevassa asiassa. Erityisesti opiskeluun tai opintojen etenemiseen liittyvissä haasteissa vanhempiin tai huoltajiin pidetään säännöllisesti yhteyttä, ja heidät otetaan aktiivisesti mukaan opiskelijan tuki- ja ohjausprosessiin.
Aikuislukio toimii kodin ja koulun yhteistyössä ja sen kehittämisessä samojen toimintatapojen mukaan kuin lyseon lukio. Tätä on kuvattu tarkemmin Savonlinnan lyseon kotisivujen osiossa Huoltajalle.
Toiminnan arviointi
Kodin ja koulun yhteistyön toimivuutta arvioidaan vuosittain huoltajakyselyllä ja heiltä saadun palautteen perusteella.
Savonlinnan aikuislukion laatukäsikirja23.2.2024