Yleistä lukiokoulutuksen saavutettavuudesta
Saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, miten hyvin oppilaitoksen tilat, oppimisympäristöt, sähköiset järjestelmät, ilmapiiri ja toimintakulttuuri mahdollistavat monenlaisten oppijoiden osallisuuden ja yhdenvertaisuuden. Saavutettavassa lukiossa kaikki – niin opiskelijat kuin henkilökunnan jäsenetkin voivat tuntea yhdenvertaisuutta ja osallisuutta riippumatta henkilökohtaisista ominaisuuksistaan tai elämäntilanteestaan.
Saavutettavuutta voidaan tarkastella eri näkökulmista:
- fyysinen ympäristö – liikkuminen, kuuleminen ja näkeminen, ergonomia, apuvälineet, turvallisuus
- psyykkinen ympäristö – moninaisuuden arvostaminen voimavarana, kykyjen arvostus, kuulluksi tuleminen
- sosiaalinen ympäristö – yhteisön tiedot, taidot ja asenteet erilaisia tarpeita kohtaan
- viestintä – tiedonsaanti, viestinnän selkeys, monikanavaisuus
Fyysisesti saavutettavassa ja turvallisessa oppilaitoksessa kulkuväylät, piha-alueet ja sisäänkäynnit ovat esteettömiä. Rakennuksessa liikkumisessa ja opetustiloissa on huomioitu fyysinen toimivuus. Erilaiset toimintarajoitteet, kuten esimerkiksi näön, kuulon tai liikuntavamman rajoitteet otetaan huomioon opetusjärjestelyissä ja oppimisympäristöissä. Ohjeet ja opasteet ovat selkeitä ja helposti saatavilla.
Psyykkisesti saavutettavassa ja turvallisessa oppimisympäristössä opiskelijoiden moninaisuus ja yksilölliset tarpeet huomioidaan eikä opiskelijoiden tarvitse jännittää esimerkiksi esiintymistä. Opiskelijat voivat luottaa siihen, että he tulevat kuulluiksi ja saavat tarvittaessa apua ja tukea. Opiskelijat voivat vaikuttaa omaan opiskeluunsa ja oppilaitoksensa toimintaan. Opiskelijat osallistuvat opetuksen kehittämiseen esimerkiksi antamalla kurssipalautetta ja osallistumalla opiskelijakyselyihin.
Sosiaalisesti saavutettavassa ja turvallisessa oppimisympäristössä vallitsee myönteinen opiskeluilmapiiri. Opiskelijoita kannustetaan osallistumaan ja olemaan aktiivisia toimijoita. Kaikki kokevat yhdenvertaisuutta eikä ketään syrjitä. Jokaista opiskelijaa ohjataan, tuetaan ja innostetaan kohti hänen omia unelmiaan.
Oppilaitoksen viestinnässä otetaan huomioon moninaisuus ja opiskelijoiden yhdenvertaiset mahdollisuudet ottaa vastaan viestintää. Viestintä on mahdollisimman monikanavaista, selkeäkielistä ja ajantasaista. Viestintä on saavutettavaa sekä viestintäkanavan että sisällön näkökulmasta. Oppilaitoksessa on ennakkoon määritelty, miten eri tilanteissa viestitään (esimerkiksi hätätiedotteet, tilamuutokset, peruutukset ja muistutukset).
Savonlinnan aikuislukion laatukäsikirja23.2.2024