Yleistä lukiokoulutuksen saavutettavuudesta

Saa­vu­tet­ta­vuu­del­la tar­koi­te­taan sitä, mi­ten hy­vin oppi­lai­tok­sen ti­lat, op­pi­mis­ym­pä­ris­töt, säh­köi­set jär­jes­tel­mät, ilma­pii­ri ja toi­min­ta­kult­tuu­ri mah­dol­lis­ta­vat mo­nen­lais­ten op­pi­joi­den osal­li­suu­den ja yh­den­ver­tai­suu­den. Saa­vu­tet­ta­vas­sa lu­ki­os­sa kaik­ki – niin opis­ke­li­jat kuin hen­ki­lö­kun­nan jä­se­net­kin voi­vat tun­tea yh­den­ver­tai­suut­ta ja osal­li­suut­ta riip­pu­mat­ta hen­ki­lö­koh­tai­sis­ta omi­nai­suuk­sis­taan tai elä­män­ti­lan­tees­taan. 

Saa­vu­tet­ta­vuut­ta voi­daan tar­kas­tel­la eri näkö­kul­mis­ta:

Fyy­si­ses­ti saa­vu­tet­ta­vas­sa ja tur­val­li­ses­sa oppi­lai­tok­ses­sa kul­ku­väy­lät, piha-alu­eet ja si­sään­käyn­nit ovat es­teet­tö­miä. Ra­ken­nuk­ses­sa liik­ku­mi­ses­sa ja ope­tus­ti­lois­sa on huo­mi­oi­tu fyy­si­nen toi­mi­vuus. Eri­lai­set toi­min­ta­ra­joit­teet, ku­ten esi­mer­kik­si näön, kuu­lon tai lii­kun­ta­vam­man ra­joit­teet ote­taan huo­mi­oon ope­tus­jär­jes­te­lyis­sä ja op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä. Oh­jeet ja opas­teet ovat sel­kei­tä ja hel­pos­ti saa­ta­vil­la. 

Psyyk­ki­ses­ti saa­vu­tet­ta­vas­sa ja tur­val­li­ses­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä opis­ke­li­joi­den mo­ni­nai­suus ja yk­si­löl­li­set tar­peet huo­mi­oi­daan eikä opis­ke­li­joi­den tar­vit­se jän­nit­tää esi­mer­kik­si esiin­ty­mis­tä. Opis­ke­li­jat voi­vat luot­taa sii­hen, että he tu­le­vat kuul­luik­si ja saa­vat tar­vit­ta­es­sa apua ja tu­kea. Opis­ke­li­jat voi­vat vai­kut­taa omaan opis­ke­luun­sa ja oppi­lai­tok­sen­sa toi­min­taan. Opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­seen esi­mer­kik­si an­ta­mal­la kurs­si­pa­lau­tet­ta ja osal­lis­tu­mal­la opis­ke­li­ja­ky­se­lyi­hin. 

So­si­aa­li­ses­ti saa­vu­tet­ta­vas­sa ja tur­val­li­ses­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä val­lit­see myön­tei­nen opis­ke­lu­ilma­pii­ri.  Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan osal­lis­tu­maan ja ole­maan ak­tii­vi­sia toi­mi­joi­ta. Kaik­ki ko­ke­vat yh­den­ver­tai­suut­ta eikä ke­tään syr­ji­tä. Jo­kais­ta opis­ke­li­jaa oh­ja­taan, tu­e­taan ja in­nos­te­taan koh­ti hä­nen omia unel­mi­aan. 

Oppi­lai­tok­sen vies­tin­näs­sä ote­taan huo­mi­oon mo­ni­nai­suus ja opis­ke­li­joi­den yh­den­ver­tai­set mah­dol­li­suu­det ot­taa vas­taan vies­tin­tää. Vies­tin­tä on mah­dol­li­sim­man moni­ka­na­vais­ta, sel­ke­ä­kie­lis­tä ja ajan­ta­sais­ta. Vies­tin­tä on saa­vu­tet­ta­vaa sekä vies­tin­tä­ka­na­van että si­säl­lön näkö­kul­mas­ta. Oppi­lai­tok­ses­sa on en­nak­koon mää­ri­tel­ty, mi­ten eri ti­lan­teis­sa vies­ti­tään (esi­mer­kik­si hätä­tie­dot­teet, tila­muu­tok­set, pe­ruu­tuk­set ja muis­tu­tuk­set).

Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024