3. Oppijan tulevaisuuden osaaminen

TVT:n hyö­dyn­tä­mi­sen poh­ja­na lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa pi­de­tään pe­rus­o­pe­tuk­sen ai­ka­na omak­sut­tu­ja TVT:n käyt­tö­tai­to­ja sekä moni­puo­li­sia työs­ken­te­ly- ja ajat­te­lun tai­to­ja, joi­ta eri oppi­ai­nei­den pa­ris­sa työs­ken­nel­len on opit­tu. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa näi­tä sy­ven­ne­tään en­ti­ses­tään pai­not­ta­en jat­ko-opin­nois­sa ja työ­e­lä­mäs­sä tar­vit­ta­via tie­to­ja ja tai­to­ja. Lu­ki­oo­pis­ke­li­joi­den ja –opet­ta­jien työs­ken­te­ly siir­tyy ai­ka­na en­tis­tä enem­män säh­köi­siin ym­pä­ris­töi­hin mm. yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten ja jat­ko-opin­to­jen säh­köis­ty­mi­sen myö­tä. Lu­kio-opis­ke­li­joi­den TVT-pe­rus­käyt­tö­tai­dot ja käy­tet­tä­vien jär­jes­tel­mien ja lait­tei­den hal­lin­ta py­ri­tään var­mis­ta­maan tar­jo­a­mal­la kai­kil­le lu­kio-opin­ton­sa aloit­ta­vil­le opis­ke­li­joil­le opin­to-oh­jauk­sen yh­tey­des­sä  tie­to­tek­nii­kan ja tie­don­hal­lin­nan kou­lu­tus, jon­ka kaik­ki opis­ke­li­jat suo­rit­ta­vat en­sim­mäi­ses­sä jak­sos­sa. Kou­lu­tuk­ses­sa on tek­ni­sen osaa­mi­sen li­säk­si myös tie­don­hal­lin­taa, jota lu­ki­o­lai­nen tu­lee tar­vit­se­maan opin­nois­saan. Työs­ken­te­lyn ja ajat­te­lun tai­to­ja har­joi­tel­laan eri oppi­ai­nei­den opis­ke­lun osa­na suun­ni­tel­mal­li­ses­ti. Kun­kin oppi­ai­neen opet­ta­jat tu­tus­tut­ta­vat opis­ke­li­joi­ta oman eri­tyis­a­lan­sa tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan hyö­dyn­tä­mis­mah­dol­li­suuk­siin ja oh­jaa­vat opis­ke­li­joi­ta työs­ken­te­le­mään oppi­ai­neen tie­don pa­ris­sa yk­sin ja eri­lai­sis­sa ryh­mis­sä ja ver­kos­tois­sa. Opis­ke­li­joil­le muo­dos­tuu lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na sel­keä kuva eri tie­teen­a­lo­jen tie­dos­ta sekä sen tuot­ta­mi­seen käy­tet­tä­vis­tä tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan mah­dol­li­suuk­sis­ta.

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiSa­von­lin­nan lu­ki­o­den tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön suun­ni­tel­ma10.5.2016