Nopeasti kehittyvä tietotekniikka ja sen tehokas pedagoginen hyödyntäminen asettaa merkittäviä haasteita henkilöstön osaamiselle. Lyseolla käytetään opettajan henkilökohtaisen TVT-osaamisen kehityssuunnitelmaa, johon kirjataan henkilökohtaiset vahvuudet, keskeiset kehityskohteet sekä tarvittavat koulutukset ja tukimalli, jolla tavoitteet saavutetaan. Kukin opettaja hakee asetettuihin tavoitteisiin tähtäävää koulutusta keskitetyn pedagogisen tuen, lähituen ja tarjolla olevien koulutusten piiristä. Esimiehet seuraavat suunnitelman toteutumista ja suunnitelmia päivitetään vuosittain kehityskeskustelujen yhteydessä. Yksikkötasolla henkilöstön osaamista kartoitetaan esim. OPEKA-kyselyn avulla. Tämän kautta päästään arvioimaan henkilökunnan koulutus- ja tukitarvetta sekä koulutusten vaikuttavuutta ja asetettujen tavoitteiden toteutumista.
TVT:n pedagogisen käytön hallitseminen on jatkossa kunkin opettajan perustaito, jonka ylläpitämisestä vastaa kukin opettaja ja viime kädessä hänen esimiehenään koulun rehtori. TVT-osaamista painotetaan uuden henkilöstön rekrytoinnissa.
Täydennyskoulutusten suunnittelua, kohdentamista ja resursointia ohjaavat opettajien henkilökohtaiset kehityssuunnitelmat, eri kyselyistä saatu tieto sekä opetukselle asetetut tavoitteet opetussuunnitelmissa ja muissa ohjaavissa dokumenteissa. Opettajien täydennyskoulutus koostuu sekä lähituesta että perinteisestä, tilatuista koulutuksista. Tilatuissa koulutuksissa painottuu erityisesti TVT:n pedagoginen hyödyntäminen.
Henkilökohtainen TVT-osaamisen kehityssuunnitelma
- henkilökohtaiset vahvuudet
- keskeiset kehityskohteet
- tarvittavat koulutukset ja tukimalli tavoitteiden saavuttamiseksi
Esimiehet seuraavat suunnitelman toteutumista ja suunnitelmia päivitetään vuosittain kehityskeskustelujen yhteydessä. Koulutuksissa painottuu erityisesti TVT:n pedagoginen hyödyntäminen. TVT:n pedagogisen käytön hallitseminen kunkin opettajan perustaito, jonka ylläpitämisestä vastaa opettaja ja viime kädessä hänen esimiehensä.
Taidelukiolla opetetaan hyvin ammattiorientoituneesti erilaisia kuvan, äänen ja elokuvan taltioimiseen sekä editointiin liittyviä osaamisalueita. Ohjaavina opettajina toimii lehtoreiden ohella alalla toimivia taiteilijoita tai muita ammattilaisia. Taidelukiolla pyritään saattamaan tällaiset toimijat täsmäkoulutuksen piiriin, esim. teknodida-täydennyskoulutusosio.
Savonlinnan kaupunkiSavonlinnan lukioden tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma10.5.2016