5. Henkilöstön osaaminen ja täydennyskoulutus

No­pe­as­ti ke­hit­ty­vä tie­to­tek­niik­ka ja sen te­ho­kas pe­da­go­gi­nen hyö­dyn­tä­mi­nen aset­taa mer­kit­tä­viä haas­tei­ta hen­ki­lös­tön osaa­mi­sel­le. Ly­se­ol­la käy­te­tään opet­ta­jan hen­ki­lö­koh­tai­sen TVT-osaa­mi­sen ke­hi­tys­suun­ni­tel­maa, jo­hon kir­ja­taan hen­ki­lö­koh­tai­set vah­vuu­det, kes­kei­set ke­hi­tys­koh­teet sekä tar­vit­ta­vat kou­lu­tuk­set ja tuki­mal­li, jol­la ta­voit­teet saa­vu­te­taan. Ku­kin opet­ta­ja ha­kee ase­tet­tui­hin ta­voit­tei­siin täh­tää­vää kou­lu­tus­ta kes­ki­te­tyn pe­da­go­gi­sen tuen, lähi­tuen ja tar­jol­la ole­vien kou­lu­tus­ten pii­ris­tä. Esi­mie­het seu­raa­vat suun­ni­tel­man to­teu­tu­mis­ta ja suun­ni­tel­mia päi­vi­te­tään vuo­sit­tain ke­hi­tys­kes­kus­te­lu­jen yh­tey­des­sä. Yk­sik­kö­ta­sol­la hen­ki­lös­tön osaa­mis­ta kar­toi­te­taan esim. OPE­KA-ky­se­lyn avul­la. Tä­män kaut­ta pääs­tään ar­vi­oi­maan hen­ki­lö­kun­nan kou­lu­tus- ja tuki­tar­vet­ta sekä kou­lu­tus­ten vai­kut­ta­vuut­ta ja ase­tet­tu­jen ta­voit­tei­den to­teu­tu­mis­ta.

TVT:n pe­da­go­gi­sen käy­tön hal­lit­se­mi­nen on jat­kos­sa kun­kin opet­ta­jan pe­rus­tai­to, jon­ka yllä­pi­tä­mi­ses­tä vas­taa ku­kin opet­ta­ja ja vii­me kä­des­sä hä­nen esi­mie­he­nään kou­lun reh­to­ri. TVT-osaa­mis­ta pai­no­te­taan uu­den hen­ki­lös­tön rek­ry­toin­nis­sa.

Täy­den­nys­kou­lu­tus­ten suun­nit­te­lua, koh­den­ta­mis­ta ja re­sur­soin­tia oh­jaa­vat opet­ta­jien hen­ki­lö­koh­tai­set ke­hi­tys­suun­ni­tel­mat, eri  ky­se­lyis­tä saa­tu tie­to sekä ope­tuk­sel­le ase­te­tut ta­voit­teet ope­tus­suun­ni­tel­mis­sa ja muis­sa oh­jaa­vis­sa do­ku­men­teis­sa. Opet­ta­jien täy­den­nys­kou­lu­tus koos­tuu sekä lähi­tu­es­ta että pe­rin­tei­ses­tä, ti­la­tuis­ta kou­lu­tuk­sis­ta. Ti­la­tuis­sa kou­lu­tuk­sis­sa pai­not­tuu eri­tyi­ses­ti TVT:n pe­da­go­gi­nen hyö­dyn­tä­mi­nen.

Henkilökohtainen TVT-osaamisen kehityssuunnitelma

Esi­mie­het seu­raa­vat suun­ni­tel­man to­teu­tu­mis­ta ja suun­ni­tel­mia päi­vi­te­tään vuo­sit­tain ke­hi­tys­kes­kus­te­lu­jen yh­tey­des­sä. Kou­lu­tuk­sis­sa pai­not­tuu eri­tyi­ses­ti TVT:n pe­da­go­gi­nen hyö­dyn­tä­mi­nen. TVT:n pe­da­go­gi­sen käy­tön hal­lit­se­mi­nen kun­kin opet­ta­jan pe­rus­tai­to, jon­ka yllä­pi­tä­mi­ses­tä vas­taa opet­ta­ja ja vii­me kä­des­sä hä­nen esi­mie­hen­sä.

Tai­de­lu­ki­ol­la ope­te­taan hy­vin am­mat­ti­o­rien­toi­tu­nees­ti eri­lai­sia ku­van, ää­nen ja elo­ku­van tal­ti­oi­mi­seen sekä edi­toin­tiin liit­ty­viä osaa­mis­a­lu­ei­ta. Oh­jaa­vi­na opet­ta­ji­na toi­mii leh­to­rei­den ohel­la alal­la toi­mi­via tai­tei­li­joi­ta tai mui­ta am­mat­ti­lai­sia. Tai­de­lu­ki­ol­la py­ri­tään saat­ta­maan täl­lai­set toi­mi­jat täs­mä­kou­lu­tuk­sen pii­riin, esim. tek­no­di­da-täy­den­nys­kou­lu­tus­osio.

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiSa­von­lin­nan lu­ki­o­den tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön suun­ni­tel­ma10.5.2016