Lyseon lukio toteutti yhteistyössä muiden toisen asteen ja korkea-asteen oppilaitosten sekä työelämän edustajien kanssa projektiviikon 8.4.- 14.4.2022. Opiskelijoille oli tarjolla seuraavia projekteja: https://express.adobe.com/page/HwOS4xuUZnjCs/
Projektiviikon tavoitteena on tarjota lukiolaisille erilainen kouluviikko, jonka aikana yhteistyötä tehdään yli koulu- ja oppiainerajojen. Lukiolaiset pääsevät opiskelemaan uudenlaisia opintokokonaisuuksia uusissa ympäristöissä eri yhteistyötahojen kanssa. Projektiviikon työtavat on järjestetty niin, että ne ovat mahdollisimman käytännönläheisiä, toiminnallisia ja opiskelijoita aktivoivia. Projektiviikko on saanut opiskelijoiltamme varsin myönteisen palautteen ja tämä rohkaisee meitä jatkamaan projektiviikkokäytäntöä myös ensi lukuvuonna.
Ohessa lyseolaisten projektiviikkokokemuksia:
Luovat käden taidot
https://savonlinnanlyseo.fi/2022/04/luovat-kadet-toivat-hyvaa-mielta/
p
p
p
Kurkistus yliopisto-opintoihin
XAMK:n projektit
Projektiviikon aikana opiskelijoilla oli mahdollisuus tehdä avoimen ammattikorkeakoulun opintoja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun (Xamk). Xamkin opintojaksoille osallistui 133 opiskelijaa, josta useimmat suorittivat hygienia- ja anniskelupasseja yhdistettynä Savonlinna matkailijan silmin -opintokokonaisuuteen. Passikoulutukset olivat opiskelijoille mieleisiä ja ne koettiin tarpeellisina sekä tiedonhankinnan että tulevan työelämän kannalta. Lisäksi suoritettiin liikunnan ja hyvinvoinnin sekä sosiaali- ja terveysalan verkko-opintoja. Myös verkko-opinnot saivat kiitosta ja niiden koettiin antavan hyvää lisäosaamista ja tietoa opiskeli-joiden omiin kiinnostuksen kohteisiin. Hyvä yhteistyö XAMK:n kanssa on arvokas lisä lukiolaisten ammatti-korkeakouluopintoihin tutustumiseen.
Omille siiville – itsenäistyvä lukiolainen
Projektin aikana pohdittiin itsenäistyvälle ja omaan kotiin muuttavalle lukiolaiselle tärkeitä ja ajankohtaisia asioita. Opiskelijat ottivat selvää siitä, mitä asioita on hyvä tietää, kun muuttaa omaan kotiin (mm. vuokrasopimuksen tekeminen, takuuvuokra, sähkösopimus ja kotivakuutus). Lisäksi projektin aikana tutkittiin, millaisia tukia asumiseen on mahdollista saada sekä laskettiin omia tuloja, menoja ja veroja. Opiskelijat kokeilivat myös käytännössä millaisen ruoan saa valmistettua 2 eurolla. Myös oma hyvinvointi, ihmissuhteista huolehtiminen, stressin hallinta ja rentoutuminen nostettiin keskiöön itsenäistyvän nuoren hyvän arjen elementteinä. Lämmin kiitos kaikille projektissa mukana olleille yhteistyötahoille! Ohessa projektissa mukana olleiden nuorten palautetta:
Mikä projektissa oli parasta?
”Parasta oli tieto siitä, mitä kaikkea pitää hoitaa kun muuttaa pois.”
”Ryhmässä oleva rento ilmapiiri auttoi opiskelussa. Tykkäsin siitä, kun opetukseen osallistuivat asiantuntijat.”
”Pidin erityisesti budjetin laatimisesta. Se oli oikeastaan todella kivaa ja motivoivaa”.
”Projekti antoi paljon uutta hyödyllistä tietoa. Oppimista auttoi ryhmässä työskentely ja kuunteleminen”.
”Parasta oli se, että yhdessä pohdittiin ja mietittiin asioita sekä jaettiin omia kokemuksia. Oppimista auttoi hyvät vierailijat, jotka kertoivat asioista selkeästi”!.
”Parasta oli ruoanteko”.
”Kaikki tieto ja asiat mitä tunneilla käytiin läpi oli hyödyllisiä. Ne tulevat varmasti tulevaisuudessa käyttöön ja projektiviikko sattui omalla kohdalla sopivaan aikaan kun muutto on tulossa parin viikon päästä”.
Molekyyligastronomia
Molekyyligastronomiassa tutustuttiin ruuanlaittoon erityisesti kemian näkökulmasta. Kiisselin, suklaakonvehtien ja pikkuleipien valmistuksen ohessa pohdittiin, mitä valmistusvaiheessa aineille tapahtuu kemiallisella tasolla. Lisäksi opiskelijat pääsivät kokeilemaan muiden muassa uppomunan ja kerrosjuoman valmistusta sekä suklaan temperointia.
Moon Camp
Moon Camp -projektin aikana syvennettiin ymmärrystä sekä opittiin paljon uusia asioita avaruuteen liittyen. Viikon aikana opiskelijat tutustuivat muun muassa Kuussa vallitseviin olosuhteisiin ja avaruusmatkustuksen saloihin luentojen ja ryhmätöiden avulla.
Viikkoon sisältyi myös paljon konkreettista tekemistä: raketin ja Kuulaskeutujan rakentamista ja testaamista, 3D-mallinnuksen harjoittelua ja tukikohdan suunnittelua sekä tutkimusrobottien rakentamista ja ohjelmointia. Jokainen opiskelijatiimi suunnitteli projektin aikana opittujen asioiden pohjalta oman avaruusmatkan eri vaiheineen.
Nuoren kansalaisen turvallisuuskurssi
Projektiviikolla 18 koulumme opiskelijaa osallistuivat kolmen päivän ja kahden yön mittaiselle turvallisuuskurssille, joka toteutettiin pääosin Tervastuvan kauniissa ja lumisissa alkukevään maisemissa. Yöpyminen tapahtui puolijoukkueteltoissa, ja käytössä oli myös Tervastuvan tupa keittiöineen, kota ja rantasauna. Kurssin toteuttivat yhteistyössä molemmat Savonlinnan päivälukiot, Maanpuolustuskurssi ry., Savonlinnan Reserviläiset ry. ja Olavin Retkeilijät ry. Pelastuslaitoksen kouluttajat kävivät harjoituttamassa mm. ensiaputaitoja sekä alkusammutusta. Poliisit kävivät esittelemässä poliisin työtä. Maastoyöpymiseen liittyvissä asioissa opeteltiin mm. puuhuoltoa ja teltan pystytystä, ja muuten käytiin läpi esim. kodin varautumista poikkeustilanteisiin. Kurssilaiset pitivät kurssia enimmäkseen ’kympin juttuna’.
Urheiluleiri
Urheiluleiri toteutettiin aikaisemmasta poiketen siten, että kaikilla halukkailla oli mahdollisuus valintaan. Toiminta tapahtui kouluaikaan ja pääpaikkana oli koulunliikuntasali.Viikon aikana käytettiin myös kaupungilta löytyviä kuntosaleja. Päivät rytmittyivät aamuliikunnan, ruokailun, ryhmäläisten suunnittelemien pelien, leikkien ja kisailujen toteutuksen sekä iltapäiväliikunnan merkeissä.
Toiminta suunniteltiin opiskelijoiden toiveiden mukaan. Uusia lajejakin, kuten cheerleading ja sisägolf, päästiin kokeilemaan. Palaute viikosta oli positiivista.
Savonlinnan lyseon lukioVuosikertomus 2021-202225.4.2022