VIERASKIELISTEN OPISKELIJOIDEN TUKI JA OHJAUS

Opiskelijavalinta ja kielitaidon kartoitus

Lu­ki­o­lain mu­kaan lu­ki­oon hy­väk­syt­tä­vil­lä tu­lee olla kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jän ar­vi­oi­ma­na riit­tä­vät edel­ly­tyk­set suo­riu­tua lu­ki­on oppi­mää­rän opin­nois­ta. Har­kin­nan­va­rai­ses­sa haus­sa ha­ke­nei­den koh­dal­la reh­to­ri te­kee ar­vi­oin­nin. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa ei ole mah­dol­lis­ta poi­ke­ta oppi­mää­rän mu­kai­sis­ta ta­voit­teis­ta. Lu­ki­o­lais­sa mää­rä­tään myös erik­seen, että ha­ki­jaa ei voi­da ot­taa opis­ke­li­jak­si, jos hä­nel­lä ei ole riit­tä­viä val­miuk­sia ope­tus­kie­len suul­li­seen ja kir­jal­li­seen käyt­tä­mi­seen ja ym­mär­tä­mi­seen. Haku­vai­hees­sa ar­vi­oin­nin te­kee struk­tu­roi­dus­ti S2-opet­ta­ja tai äi­din­kie­len opet­ta­ja sekä reh­to­ri.

Vie­ras­kie­lis­ten opis­ke­li­joi­den tuki­tar­ve­ar­vi­oin­nin opin­to­jen alku­vai­hees­sa te­kee S2-opet­ta­ja yh­teis­työs­sä eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa. Opin­to­jen alku­vai­hees­sa kar­toi­te­taan opis­ke­li­jan suo­men kie­len tai­to­taso ja sel­vi­te­tään opis­ke­li­jan suo­men kie­len opis­ke­lu­his­to­ri­aa. Lu­kio-opin­nois­ta suo­riu­tu­mi­sen kan­nal­ta opis­ke­li­jan suo­men kie­len tai­don vä­him­mäis­ta­son tu­li­si olla B1.1. Opis­ke­li­jan kie­li­tai­don ke­hit­ty­mis­tä seu­raa S2-opet­ta­ja yh­teis­työs­sä eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa. Kie­li­tai­don kar­toit­ta­va ai­neen­o­pet­ta­ja huo­leh­tii, että opis­ke­li­ja tie­tää mah­dol­li­suu­des­ta tuki­toi­mien kir­jaa­mi­seen, ja sel­vit­tää sa­mal­la opis­ke­li­jan toi­veen/suos­tu­muk­sen asi­an kir­jaa­mi­seen, suos­tu­mus kir­ja­taan opis­ke­li­ja­hal­lin­to­jär­jes­tel­mään.

S2-ohjaus ja -tuki Savonlinnan lyseon lukiossa ja Savonlinnan aikuislukiossa 

Aloi­tus­vai­heen tuki­toi­met

  1. Aloit­ta­vien opis­ke­li­joi­den kir­je (ly­se­on kir­je)
  1. Tie­to kie­li­tai­to­kar­toi­tuk­sen pi­tä­jäl­le niis­tä opis­ke­li­jois­ta, joi­den äi­din­kie­li ei ole suo­mi. (S2-opet­ta­ja)
  2. En­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joi­den ryh­män­oh­jaa­jil­le lo­mak­keet kak­si- ja moni­kie­lis­ten opis­ke­li­joi­den täy­tet­tä­väk­si. Ryh­män­oh­jaa­jien huo­leh­dit­ta­va lo­mak­kei­den täyt­tä­mi­ses­tä ja pa­lau­tu­mi­ses­ta tai­to­taso­kar­toi­tuk­sen pi­tä­jäl­le. Tai­de­lu­ki­on opis­ke­li­jat täyt­tä­vät lo­mak­keet tai­to­taso­kar­toi­tuk­sen yh­tey­des­sä.
  3. Suo­men kie­len tai­to­taso­kar­toi­tuk­seen kut­su­mi­nen ja info suo­mi toi­se­na kie­le­nä opin­nois­ta. Ly­se­ol­la S2-opet­ta­ja. Ai­kuis­lu­ki­os­sa koti­si­vuil­le suo­men kie­len tai­to­taso­tes­tit ai­kuis­o­pis­ke­li­joil­le ja en­nen luku­vuo­den al­kua elo­kuus­sa jär­jes­te­tään tai­to­taso­tes­tit ai­kuis­lu­ki­os­sa (Hei­di Leh­to­saa­ri).
  4. Muis­tu­tus­vies­ti Wil­mas­sa tai­to­taso­kar­toi­tuk­ses­ta. Ly­seo S2-opet­ta­ja).
  5. Opis­ke­li­jan on sel­vi­tet­tä­vä vä­es­tö­re­kis­te­ris­tä mikä on mer­kit­ty äi­din­kie­lek­si. Ker­rot­ta­va myös, että äi­din­kie­len voi itse vaih­taa re­kis­te­riin.
  6. Kar­toi­tuk­sen jäl­keen suo­si­tus äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den ja / tai suo­mi toi­se­na kie­le­nä lu­kio-opin­nois­ta tai suo­men kie­len pe­rus­opin­nois­ta.
  1. Lu­ki­on tuki­suun­ni­tel­maan kir­jaa­mi­nen (S2-opet­ta­ja), tuki­toi­men­pi­teet (S2-opet­ta­ja, eri­tyis­o­pet­ta­ja). Wil­maan mer­kin­nät, mi­kä­li on pois­sa kar­toi­tuk­ses­ta il­man pä­te­vää syy­tä.
  2. Vii­meis­tään luku­vuo­den vii­meis­ten kuu­kau­sien ai­ka­na opis­ke­li­jan ja S2-opet­ta­jan/äi­din­kie­len­o­pet­ta­jan/ro:n/opon kans­sa kes­kus­te­lu S2-/äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den opin­to­jen ete­ne­mi­ses­tä

Tuki­toi­met opis­ke­lun ai­ka­na

Tu­kea opet­ta­jil­le

Muu ohjaus ja tuki

Vie­ras­kie­li­sil­le opis­ke­li­joil­le pai­no­te­taan suo­men kie­len opis­ke­lun tär­keyt­tä lu­kio-opin­nois­sa me­nes­ty­mi­ses­sä. Opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat lu­kio-opin­to­jen pe­reh­dy­tys­päi­viin tai viik­koon (pro­jek­ti­viik­ko) en­nen var­si­nais­ten lu­kio-opin­to­jen aloi­tus­ta. Opis­ke­li­jat saa­vat täl­löin tie­toa lu­kio-opin­to­jen ra­ken­tees­ta, si­säl­lös­tä ja he te­ke­vät oh­ja­tus­ti aine­va­lin­nat en­sim­mäi­sel­le lu­ki­o­vuo­del­le. Pe­reh­dy­tyk­seen si­säl­tyy mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan myös ryh­mäy­ty­mis­tä, van­hem­piin kv-opis­ke­li­joi­hin tu­tus­tu­mis­ta, suo­men kie­len opin­to­ja sekä Sa­von­lin­nan näh­tä­vyyk­siin ja pal­ve­lui­hin tu­tus­tu­mis­ta.

Vie­ras­kie­li­siä opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan suo­rit­ta­maan lu­kio-opin­not pää­sään­töi­ses­ti nel­jäs­sä vuo­des­sa. Tätä pe­rus­tel­laan sil­lä, että pa­rem­pi me­nes­tys yo-tut­kin­nos­sa ja pa­rem­pi suo­men kie­len tai­to hel­pot­ta­vat olen­nai­ses­ti opis­ke­lu­pai­kan saa­mis­ta suo­ma­lai­ses­ta yli­o­pis­tos­ta tai am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lus­ta. Lu­kio-opin­to­jen alku­vai­hees­sa vah­vis­te­taan eri­tyi­ses­ti suo­men kiel­tä ja en­sim­mäi­sen vuo­den opin­nois­sa pai­no­te­taan ma­te­maat­ti­sia ai­nei­ta, tai­to- ja tai­de­ai­nei­ta sekä eng­lan­tia. Opis­ke­lu ta­pah­tuu heti alus­ta al­ka­en suo­men kie­lel­lä niin oppi­tun­neil­la kuin ko­keis­sa­kin. Goog­le-kään­tä­jän käyt­töä ei sal­li­ta. Sen si­jaan lu­kio-opin­to­jen alku­vai­hees­sa hyö­dyn­ne­tään oppi­aine­koh­tai­sia tuki­sa­nas­to­ja / muis­tiin­pa­no­ja opet­ta­jan oh­jei­den mu­kaan. Tuki- ja lisä­o­pe­tus­ta on saa­ta­vil­la kai­kis­sa ai­neis­sa ja opis­ke­li­jan tu­lee itse olla ak­tii­vi­nen tuen pyy­tä­mi­ses­sä. Oppi­tun­neil­la opet­ta­jat pyr­ki­vät pe­da­go­gi­sil­la rat­kai­sul­la vah­vis­ta­maan vie­ras­kie­lis­ten opis­ke­li­joi­den suo­men kie­len käyt­töä ja ryh­mäy­ty­mis­tä (pari­työt, ryh­mä­työt, opin­to­pii­ri­työs­ken­te­ly yms.).

Ryh­män­oh­jaa­ja seu­raa tii­viis­ti vie­ras­kie­lis­ten opis­ke­li­joi­den opin­toi­hin kiin­nit­ty­mis­tä, ky­se­lee kuu­lu­mi­sia, pi­tää yh­teyt­tä huol­ta­jiin ja tar­peen vaa­ties­sa oh­jaa opis­ke­li­joi­ta opis­ke­lu­huol­to­pal­ve­lui­den pii­riin. Opin­to-oh­jaa­ja an­taa te­hos­tet­tua hen­ki­lö­koh­tais­ta oh­jaus­ta ja pie­nyh­mäoh­jaus­ta tar­vit­ta­es­sa. Opin­to-oh­jaa­ja oh­jaa ja tu­kee opis­ke­li­joi­ta myös opin­to-oh­jel­man laa­ti­mi­ses­sa, mi­toit­ta­mi­ses­sa ja muok­kaa­mi­ses­sa, opin­to­jak­so­va­lin­nois­sa ja yli­op­pi­las­kir­joi­tu­suun­ni­tel­man te­ke­mi­ses­sä.  Li­säk­si opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan jat­ko-opin­to­jen suun­nit­te­lus­sa ja haku­pro­ses­sis­sa.

Vie­ras­kie­lis­ten opis­ke­li­joi­den ko­tou­tu­mis­ta Ly­seo-yh­tei­söön tu­ke­vat opis­ke­li­joi­den ja hen­ki­lös­tön li­säk­si eri­tyi­ses­ti tu­to­rit, van­hem­mat kv-opis­ke­li­jat ja kou­lu­nuo­ri­so­työn­te­ki­jä. Vie­ras­kie­li­sil­le opis­ke­li­joil­le teh­dään tun­ne­tuk­si myös kau­pun­gin tuki­pal­ve­lui­ta:

Maa­han­muut­ta­jien tuki- ja oh­jaus­pal­ve­lut

Sa­von­lin­nan seu­dun oh­jaa­mo

Sa­von­lin­nan kau­pun­ki

Muu­ta ma­te­ri­aa­lia

Ly­se­o­lai­sen opas

Lu­kio-opin­not Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­os­sa

Lu­ki­o­lai­sen ABC: lu­kio-opis­ke­lun sel­ko­kie­li­nen opas (OPH:n ja Van­taan kau­pun­gin han­ke)

Op­pi­mi­sen tuki ja oh­jaus (1.8.2025)25.5.2025