VIERASKIELISTEN OPISKELIJOIDEN TUKI JA OHJAUS
Opiskelijavalinta ja kielitaidon kartoitus
Lukiolain mukaan lukioon hyväksyttävillä tulee olla koulutuksen järjestäjän arvioimana riittävät edellytykset suoriutua lukion oppimäärän opinnoista. Harkinnanvaraisessa haussa hakeneiden kohdalla rehtori tekee arvioinnin. Lukiokoulutuksessa ei ole mahdollista poiketa oppimäärän mukaisista tavoitteista. Lukiolaissa määrätään myös erikseen, että hakijaa ei voida ottaa opiskelijaksi, jos hänellä ei ole riittäviä valmiuksia opetuskielen suulliseen ja kirjalliseen käyttämiseen ja ymmärtämiseen. Hakuvaiheessa arvioinnin tekee strukturoidusti S2-opettaja tai äidinkielen opettaja sekä rehtori.
Vieraskielisten opiskelijoiden tukitarvearvioinnin opintojen alkuvaiheessa tekee S2-opettaja yhteistyössä erityisopettajan kanssa. Opintojen alkuvaiheessa kartoitetaan opiskelijan suomen kielen taitotaso ja selvitetään opiskelijan suomen kielen opiskeluhistoriaa. Lukio-opinnoista suoriutumisen kannalta opiskelijan suomen kielen taidon vähimmäistason tulisi olla B1.1. Opiskelijan kielitaidon kehittymistä seuraa S2-opettaja yhteistyössä erityisopettajan kanssa. Kielitaidon kartoittava aineenopettaja huolehtii, että opiskelija tietää mahdollisuudesta tukitoimien kirjaamiseen, ja selvittää samalla opiskelijan toiveen/suostumuksen asian kirjaamiseen, suostumus kirjataan opiskelijahallintojärjestelmään.
S2-ohjaus ja -tuki Savonlinnan lyseon lukiossa ja Savonlinnan aikuislukiossa
Aloitusvaiheen tukitoimet
- Aloittavien opiskelijoiden kirje (lyseon kirje)
- lyhyesti tietoa äidinkielen ja kirjallisuuden ja suomi toisena kielenä -opinnoista
- tieto lukuvuoden aloituksen yhteydessä tehtävästä suomen taitotasokartoituksesta (ajankohta päätetään jo keväällä ja ilmoitetaan päivämäärä, kellonaika ja luokkatila)
- Tieto kielitaitokartoituksen pitäjälle niistä opiskelijoista, joiden äidinkieli ei ole suomi. (S2-opettaja)
- Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden ryhmänohjaajille lomakkeet kaksi- ja monikielisten opiskelijoiden täytettäväksi. Ryhmänohjaajien huolehdittava lomakkeiden täyttämisestä ja palautumisesta taitotasokartoituksen pitäjälle. Taidelukion opiskelijat täyttävät lomakkeet taitotasokartoituksen yhteydessä.
- Suomen kielen taitotasokartoitukseen kutsuminen ja info suomi toisena kielenä opinnoista. Lyseolla S2-opettaja. Aikuislukiossa kotisivuille suomen kielen taitotasotestit aikuisopiskelijoille ja ennen lukuvuoden alkua elokuussa järjestetään taitotasotestit aikuislukiossa (Heidi Lehtosaari).
- Muistutusviesti Wilmassa taitotasokartoituksesta. Lyseo S2-opettaja).
- Opiskelijan on selvitettävä väestörekisteristä mikä on merkitty äidinkieleksi. Kerrottava myös, että äidinkielen voi itse vaihtaa rekisteriin.
- Kartoituksen jälkeen suositus äidinkielen ja kirjallisuuden ja / tai suomi toisena kielenä lukio-opinnoista tai suomen kielen perusopinnoista.
- yhteinen Wilma-viesti opiskelijalle, huoltajille, ryhmänohjaajalle, opolle, erityisopettajalle, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajalle / S2-opettajalle
- opiskelijan toivomuksesta keskustelu kartoituksen pohjalta
- Lukion tukisuunnitelmaan kirjaaminen (S2-opettaja), tukitoimenpiteet (S2-opettaja, erityisopettaja). Wilmaan merkinnät, mikäli on poissa kartoituksesta ilman pätevää syytä.
- Viimeistään lukuvuoden viimeisten kuukausien aikana opiskelijan ja S2-opettajan/äidinkielenopettajan/ro:n/opon kanssa keskustelu S2-/äidinkielen ja kirjallisuuden opintojen etenemisestä
Tukitoimet opiskelun aikana
- Savonlinnan aikuislukion peruskursseille osallistuminen
- Mahdollisuus suorittaa lukion S2-opintoja itsenäisesti / verkkokursseja aikuislukiolla
- Oppiainekohtaiset sanastot
- Kertaustunnit ennen koetta
- Tukiopetukseen ja rästipajoihin osallistuminen
- Pedagogisen tuen suunnitelmaan kirjatut tukitoimenpiteet kaikkien opettajien tiedossa
- S2-opiskelijoille oma kirjasto aikuislukiolle/lyseolle (luokka 160)
- Tukipajat (ma–to) alkaen klo 15.40
- Eriyttävät oppimateriaalit (tekoäly avuksi)
Tukea opettajille
- Hyvien käytänteiden koonti aineryhmittäin (vastuuopettajat)
- Kielitietoinen opetus
- Muut koulutukset
Muu ohjaus ja tuki
Vieraskielisille opiskelijoille painotetaan suomen kielen opiskelun tärkeyttä lukio-opinnoissa menestymisessä. Opiskelijat osallistuvat lukio-opintojen perehdytyspäiviin tai viikkoon (projektiviikko) ennen varsinaisten lukio-opintojen aloitusta. Opiskelijat saavat tällöin tietoa lukio-opintojen rakenteesta, sisällöstä ja he tekevät ohjatusti ainevalinnat ensimmäiselle lukiovuodelle. Perehdytykseen sisältyy mahdollisuuksien mukaan myös ryhmäytymistä, vanhempiin kv-opiskelijoihin tutustumista, suomen kielen opintoja sekä Savonlinnan nähtävyyksiin ja palveluihin tutustumista.
Vieraskielisiä opiskelijoita ohjataan suorittamaan lukio-opinnot pääsääntöisesti neljässä vuodessa. Tätä perustellaan sillä, että parempi menestys yo-tutkinnossa ja parempi suomen kielen taito helpottavat olennaisesti opiskelupaikan saamista suomalaisesta yliopistosta tai ammattikorkeakoulusta. Lukio-opintojen alkuvaiheessa vahvistetaan erityisesti suomen kieltä ja ensimmäisen vuoden opinnoissa painotetaan matemaattisia aineita, taito- ja taideaineita sekä englantia. Opiskelu tapahtuu heti alusta alkaen suomen kielellä niin oppitunneilla kuin kokeissakin. Google-kääntäjän käyttöä ei sallita. Sen sijaan lukio-opintojen alkuvaiheessa hyödynnetään oppiainekohtaisia tukisanastoja / muistiinpanoja opettajan ohjeiden mukaan. Tuki- ja lisäopetusta on saatavilla kaikissa aineissa ja opiskelijan tulee itse olla aktiivinen tuen pyytämisessä. Oppitunneilla opettajat pyrkivät pedagogisilla ratkaisulla vahvistamaan vieraskielisten opiskelijoiden suomen kielen käyttöä ja ryhmäytymistä (parityöt, ryhmätyöt, opintopiirityöskentely yms.).
Ryhmänohjaaja seuraa tiiviisti vieraskielisten opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä, kyselee kuulumisia, pitää yhteyttä huoltajiin ja tarpeen vaatiessa ohjaa opiskelijoita opiskeluhuoltopalveluiden piiriin. Opinto-ohjaaja antaa tehostettua henkilökohtaista ohjausta ja pienyhmäohjausta tarvittaessa. Opinto-ohjaaja ohjaa ja tukee opiskelijoita myös opinto-ohjelman laatimisessa, mitoittamisessa ja muokkaamisessa, opintojaksovalinnoissa ja ylioppilaskirjoitusuunnitelman tekemisessä. Lisäksi opiskelijoita ohjataan jatko-opintojen suunnittelussa ja hakuprosessissa.
Vieraskielisten opiskelijoiden kotoutumista Lyseo-yhteisöön tukevat opiskelijoiden ja henkilöstön lisäksi erityisesti tutorit, vanhemmat kv-opiskelijat ja koulunuorisotyöntekijä. Vieraskielisille opiskelijoille tehdään tunnetuksi myös kaupungin tukipalveluita:
Maahanmuuttajien tuki- ja ohjauspalvelut
Savonlinnan seudun ohjaamo
Muuta materiaalia
Lukio-opinnot Savonlinnan lyseon lukiossa