Digitaalinen toimintaympäristö

Oppi­vel­vol­li­suus­uu­dis­tuk­sen seu­rauk­se­na kou­lu hank­kii niil­le opis­ke­li­joil­le, jot­ka ovat nii­hin oi­keu­tet­tu­ja kan­net­ta­vat tie­to­ko­neet, kuu­lok­keet, oppi­kir­jat sekä muut vält­tä­mät­tö­mät työ­vä­li­neet. Luku­ai­nei­den opis­ke­lus­sa käy­te­tään pää­a­si­as­sa di­gi­taa­li­sia vä­li­nei­tä ja oppi­ma­te­ri­aa­le­ja. Täy­si-ikäi­sil­tä ai­kuis­lu­ki­on opis­ke­li­joil­ta edel­ly­te­tään oma­toi­mis­ta opis­ke­lu­vä­li­nei­den hank­ki­mis­ta.

Oppi­vel­vol­li­sil­le tar­jot­ta­vat Lu­ki­o­lais­kan­net­ta­vat on kil­pai­lu­tet­tu ja ne ta­kaa­vat opis­ke­li­joil­le yli­op­pi­las­tut­kin­toon yh­teen­so­pi­vuu­den. Oh­jeet kan­net­ta­van käyt­töön­o­tos­ta ovat Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on koti­si­vuil­la, ja kou­lu tar­jo­aa tar­vit­ta­vaa tek­nis­tä tu­kea kou­lu­päi­vän ai­ka­na. Opis­ke­li­ja vas­taa ko­neen oh­jei­den mu­kai­ses­ta käy­tös­tä ja säi­ly­tyk­ses­tä. Opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus käyt­tää omaa ko­net­taan lu­kio-opin­to­jen­sa ai­ka­na, mut­ta täl­löin hän on itse vas­tuus­sa lait­teis­ton yh­teen­so­pi­vuu­des­ta ope­tuk­ses­sa käy­tet­tä­vien jär­jes­tel­mien kans­sa. Opet­ta­jien käy­tös­sä on myös hen­ki­lö­koh­tai­set tie­to­ko­neet. Luo­kis­sa on tek­ni­nen va­rus­tus di­gi­taa­lis­ta opet­ta­mis­ta var­ten.

Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan sekä oppi­ma­te­ri­aa­lien että mui­den di­gi­taa­lis­ten jär­jes­tel­mien käyt­töön. Tämä ta­pah­tuu sekä eri oppi­ai­neis­sa että erik­seen osa­na opin­to-oh­jauk­sen opin­to­jak­so­ja. Oppi­ai­nei­den ko­keis­sa opet­ta­jat saa­vat va­paas­ti va­li­ta käyt­tä­män­sä op­pi­mis­a­lus­tan. Yli­op­pi­las­ko­kees­sa käy­tet­tä­vän Abit­ti-jär­jes­tel­män hal­lin­taan an­ne­taan oh­jaus­ta.

Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on opet­ta­jien mui­hin kou­lui­hin tar­jo­a­mat verk­ko-opin­to­jak­sot voi­daan to­teut­taa va­paa­va­lin­tai­sel­la op­pi­mis­alus­tal­la ja oppi­ma­te­ri­aa­lil­la. Snell­ma­ne­dun kaut­ta kou­lul­la on käy­tös­sä Mood­le-poh­jai­nen One­du-op­pi­mis­ym­pä­ris­tö.

Teko­älyn käy­tös­tä on oh­jeet opis­ke­li­joil­le ly­se­on lu­ki­on opin­to-op­paas­sa ja huol­ta­jil­le kou­lun koti­si­vuil­la. Sa­von­lin­nan kau­pun­ki oh­jaa kou­lu­ja käyt­tä­mään ope­tuk­ses­sa ja opis­ke­lus­sa ylei­sen tie­to­suo­ja-ase­tuk­sen (GDPR) mu­kai­sia di­gi­taa­li­sia pal­ve­lu­ja, so­vel­luk­sia ja verk­ko­si­vu­ja. Kau­pun­ki os­taa pal­ve­lu­jen tar­kis­ta­mi­sen Cloud­point oy:ltä.

Osa di­gi­taa­lis­ta toi­min­ta­ym­pä­ris­töä ovat opis­ke­li­ja­tie­to­re­kis­te­rit ja muut kou­lun hal­lin­nos­sa käy­tet­tä­vät jär­jes­tel­mät, Wil­ma sekä kou­lun koti­si­vut, joil­la on jul­ki­nen, kai­kil­le nä­ky­vä osa, opis­ke­li­jal­le nä­ky­vä sul­jet­tu osa ja opet­ta­jil­le nä­ky­vä sul­jet­tu osa. Opet­ta­jien käy­tös­sä on li­säk­si Sa­von­lin­nan kau­pun­gin int­ra­net Sant­ra. Hal­lin­to ja ope­tus jär­jes­te­tään eri ver­kois­sa.

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Sa­von­lin­nan kau­pun­gin lu­ki­oi­den di­gi­ta­li­saa­ti­o­suun­ni­tel­ma on päi­vi­tet­tä­vä­nä ja val­mis­tuu syys­luku­kau­del­la 2024. Suun­ni­tel­maan kir­ja­taan di­gi­ta­li­saa­ti­oon liit­ty­vät ke­hit­tä­mis­koh­teet. Kou­lu­jen näkö­kul­mas­ta yksi kes­kei­sis­tä ke­hit­tä­mis­koh­teis­ta on oh­jel­mien GDPR-yh­teen­so­pi­vuu­den tar­kis­tuk­sen no­peut­ta­mi­nen sekä edu­da­ta.io-si­vun käyt­tö­liit­ty­män pa­ran­ta­mi­nen, jot­ta kou­lut voi­vat oi­ke­as­ti hyö­dyn­tää tie­toa sal­li­tuis­ta oh­jel­mis­ta, so­vel­luk­sis­ta ja verk­ko­si­vuis­ta.

Di­gi­ta­li­saa­ti­o­ta edis­te­tään pait­si osa­na kou­lun nor­maa­lia toi­min­taa myös hank­kei­den avul­la. Hank­keis­ta ker­ro­taan kou­lun koti­si­vuil­la.

Sa­von­lin­nan ai­kuis­lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024